Gå til innhold

Nettverk og fiksert IP - hvordan?

G

Anbefalte innlegg

Og de der 4 stykk RJ-45 portene som normalt er på en billig router, de vil kommunisere fordi DHCP knytter de sammen med de andre 48 portene på switch'en?

Ja seriøst skal jeg forsøke å sette meg litt mer inn i det som blir servert i tråden her. Men, samtidig så er ofte svarene man får i noen tråder veldig mye mindre "hold-i-hånden" av seg. De kan selvfølgelig utvikle seg til det, og det er ikke alltid nødvendig med "hold-i-hånden".

Men, jeg tror en del som poster vil ha problem med å uttrykke sitt "holde-i-hånden"-behov, og at det dermed kan være forvirrende å komme til bunns i spørsmålet.

Det er vel ikke uten grunn at det finnes nettverkskompetente IT-folk, selv om svært mange IT-folk ikke kan sno seg unna å kunne litt om det grunnleggende. Mange av medlemmene på forumet er også som meg, litt i nybegynner-avdelingen.

Jeg betegner meg selv som nybegynner, selv om jeg har hørt noe av sjargong i emnet ørten ganger tidligere. Og selv om jeg har noe forståelse for et og annet innen temaet. Jeg har tilgode å syssle med disse boksene som jeg kjøpte for flere mnd. siden. Det var jeg som laget et større innlegg rundt en Mikrotik Cloud Core Router også, bare for å friske litt på hukommelsen.

Jeg har såvidt sett at brukergrensesnittet på RouterOS er svært forskjellig fra standard router'e. Så jeg har en del å lese meg opp på, for å komme i mål.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP er broadcast-trafikk - det vil si at alle porter og alle enheter mottar pakkene...

Vi har Google for en grunn.. Bruk det! Søk opp det du lurer på og spør heller om det er noe utifra det du ikke forstår... Dette er ikke et sted for basic opplæring, men for hjelp og bistand med ting man ikke finner ut av på egen hånd...

Gjør en egeninnsats først, så kan du heller spørre om ting du ikke skjønner....

Her har du litt å lese deg opp på... :thumbup:

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Bytt managed switchen din i en non-managed switch. Alle problemer løst.

Kan du utdype hvorfor du tenker slik. Ikke lett å forstå for en uinnvidd.

Kan svare på det jeg..

Du trenger ikke managed fordi det du trenger om du kun planlegger å ha nettverkspunkter i alle rom er rett og slett en "dum switch", altså en unmanaged.

Du trenger egentlig bare en router du med nok nettverkspunkter. De fleste som selges har bare 4, så du trenger en måte å få mange porter på.

Å kjøpe en managed skaper bare bry for deg, for du har ikke nok kunnskap til hvordan bruke den :)

Jeg skrev et annet innlegg om hvorfor ha en managed switch lenger oppe.

Du kan bruke den du har også men det blir litt overkill å ha en sånn til det bruket med andre ord.

Lenke til kommentar

Kan svare på det jeg..

Du trenger ikke managed fordi det du trenger om du kun planlegger å ha nettverkspunkter i alle rom er rett og slett en "dum switch", altså en unmanaged.

Du trenger egentlig bare en router du med nok nettverkspunkter. De fleste som selges har bare 4, så du trenger en måte å få mange porter på.

Å kjøpe en managed skaper bare bry for deg, for du har ikke nok kunnskap til hvordan bruke den :)

Jeg skrev et annet innlegg om hvorfor ha en managed switch lenger oppe.

Du kan bruke den du har også men det blir litt overkill å ha en sånn til det bruket med andre ord.

Jeg skal langt i fra påstå at jeg har gjort riktig valg. Men, det føles slik. Fordi jeg skal takle forskjellige VLAN som Altibox sender via sitt nettverk til meg (Lyse sitt utstyr skal bort og støve ned!! Ihvertfall hjemmesentralen. Mediakonverter kan også fjernes om jeg bruker fiber SFP-modul inn i router'en). Da kan det være godt å ha en managed switch som er i stand til å "arve" VLAN-tagger.

Utstyret er anskaffet og rigget opp i "nettverksrommet" mitt (nettverkskroken min):

post-30484-0-58840500-1405095821_thumb.j

(hjemmesnekret, veggmontert rack i treverk, bilde står riktig vei)

Kan hende det er litt suppe i forståelse og at det flyter rundt som grøt der oppe når jeg forsøker å forholde meg til alle disse emnene. Hensikten med kjøpet var godt, og sånn passe overkill for min smak. Kanskje med unntak av vanskelighetsgraden dette påfører meg da. :wee:

Tenker det blir MikroTik-routeren som styrer det meste etterhvert. Men, den alene har jo alt for få RJ-45 tilkoblinger (8 RJ-45 +2 SFP) til mitt behov.

Sjekk VLAN-videoen. Tror jeg husker han snakket om hvordan VLAN-trafikk flyter her og der i et større komplekst nettverk:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1609884&do=findComment&comment=21806417

Endret av G
Lenke til kommentar

Skal du ha egne Vlan så forstår jeg hvorfor du skal ha managed switch.

Altibox leverer et Vlan for TV signaler og et for internett.

Sånn jeg ville lagt det opp da er med doble nettverkspunkt i hvert rom.

1 til tv og 1 til nett.

Så må du koble alle tvpunktene til dedikerte porter i switchen som blir programmerte inn til et Vlan eksempelvis port 1-10.

Så gjør du samme med internett port 11-20 f.eks.

Hvordan du setter opp det i zyxelen kan jeg ikke svare deg på, Er for det meste ciscoswitcher jeg suller med.

På kontoret her har jeg en cisco sg300 som jeg bruker for å nå alle forskjellige Vlan på jobb (nettverksadm).

Og jeg har 18 forskjellige vlan konfigurert på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...