Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kald trekk i leigd leilighet har gitt veldi stort strømforbruk i vinter. Rettigheter?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier en leilighet på ca 50m2. Jeg har en varmepumpe, men den sliter med å holde leiligheten varm om vinteren. Hovedgrunnen til dette er at det trekker mye på badet. Det er en vifte i taket på badet som ikke har noe åpne/lukke-mekanisme, og dermed kommer det kald luft inn der konstant. I tillegg trekker det godt fra skapet under vasken. Jeg misstenker at det ikke er tilstrekkelig isolert der vannrørene kommer inn. På grunn av dette har jeg store problemer med å halde en behagelig innetemperatur, og må derfor ty til bruk av varmekabeler på badet og i gangen.

Ved siste strømavlsning har strømforbruket (januar og februar, jeg har 6 avlesninger i året) økt til det dobbelte i forhold til før de ble tatt i bruk (fra rundt 1000 kWh til 2400 kWh. Som student utgjør dette en god del penger.

Jeg har helt siden sist vinter prøvd å få huseier til å utbedre disse feilene, og de har gitt lovnad på lovnad om at det skal gjøres, men så skjer det ingen ting. Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare betale og leve med det?

Anonymous poster hash: 5ba24...4d0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert noen provisoriske løsninger frem til huseier faktisk kommer og utbedrer feilene? Stapp noe Glava eller annet inn rundt rørene der det trekker. Og hold døren til badet igjen, alltid!

I følge SSB saa er gjennomsnittlig strømforbruk 185 kW/m2. Det vil i din leilighet tilsvare 9250 kW/aar. Med 4 vintermaaneder med høyt forbruk (1200 kW/mnd), og 8 normale (500 kW/mnd), kommer du bare opp i 8800, noe som er under snittet.

Saa du maa nok betale, og leve med det, men fortsett og mas paa huseier, og be han komme aa se paa det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...