Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Optimalt sett burde også skjermkortene kjøles ned til tilsvarende lav temp, men det ville gjort maskinen større og noe dyrere. Og ikke minst, mye vanskeligere å bygge. Bare av ren nysgjerrighet: Finnes det fasekjøling for GPU/multi GPU som er og få kjøpt? I så fall må det vel kanskje "fylles" etter montering? "Tåler" eventuelt GPU vannblokker fasekjøling, tenkte da på tetninger/pakninger? Det finnes noen ytterst få enheter som fortsatt selges, som har en form for GPU-blokk: http://www.frozencpu.com/products/13091/ex-vap-20/Cooler_Express_2013_Design_Super_Evaporator_CPU_GPU_Cooling_Unit_w_Upgraded_Socket_Kit_-_All_Sockets_478_754_775_1155_1156_1366_2011_939_940_AM2_Xeon_CE-48-D-1C-1G.html?tl=g49c275s679 Den har en til GPU og en til CPU, men med mindre modifikasjoner så er det nok mulig å få CPU-blokka (som ikke er vinklet) til å passe det nederste skjermkortet med stort nok kabinett. Med to slike enheter, så ville du da kunne kjølt ned en CPU og tre skjermkort. Det naturlige ville da vært å hatt en over og en under. Det går dårlig/ikke i det hele tatt å bruke vannblokker som en evaporator (den delen som blir kald på en fasekjøler), hvor trykket og pakninger hadde eksplodert/ødelagt seg. Alternativ 2 er å bruke Waterchiller, dvs. et kallenavn når du bruker en fasekjøler i kombinasjon med vann, hvor du altså kan benytte eksisterende vannblokker (anbefaler full kobberblokk/nikkel, men acetal går også). Evaporatoren går da direkte i vannet, som igjen transporeres til en vannblokk. Plexi-vannblokk fungerer dårlig, og plexien vil sprekke opp. Alt i plexi jeg har hatt har haugevis av småsprekker (selv tank), så styr unna den billigdriten. Vil ikke kunne se inn med isolasjon uansett. En vanlig waterchiller får ned tempen ned til 4 grader. Med modding så får du tempen ned mot en -20 til -25 grader. Men man må da ta svært godt hensyn til kondens (som vil være mye større problem på waterchiller, takket være en hel loop og stor vannblokk som må isoleres), og selvsagt bruke en solid frostvæske-blanding. Anbefaler 40-50 % frostvæske, rød. Har ikke merket noe høyere slitasje på gummipakninger. Alternativ 3: Peltierelementer i kombinasjon med vanlig vannkjøling, eller for å toppe det av ekstremt, i kombinasjon med waterchiller. Sistnevnte spesielt, krever masse strøm, mye modding, og en massiv massiv fasekjøler for å fjerne all den ekstra varmen fra de høyst ineffektive peltierelementene. Men du kan i teorien få lavere temp enn vanlig fasekjøling. Personlig lager jeg en PC med alternativ 3, men dropper isolasjon i og med at jeg fjerner behovet ved å senke PCen ned i olje (for å unngå kondens). Når/om den blir ferdig. Fikk lekkasjetestet oljakammeret i går faktisk, som denne gang var helt tett, så da er det good to go for å støpe glassfiber på varmeveksleren (evaporatoren på fasekjøleren). Endret 5. mars 2015 av Andrull 6 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste penger ut av vinduet, der man taper mest penger over tid pga fallene hardware priser.. bedre å bare ha ett, eller kjøpe ett multi gpu som X90 serien i GeForce. Mange jeg har lest om som har peiling vill aldri anbefalle 4-way-SLI, det skal vist være mer problemer med det enn praksis nytte. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Litt trist at dere ikke testet flere spill og 4k når dere først hadde muligheten Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 ASRock hoved kort. crap. minne. crap. Hvorfor invistere så mye også kjøpes det crap deler. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Asrock er ikke crap, faktisk finnes det asrock hovedkort som tåler vann. Så det ville vært fint om du bekrefter påstandene dine, siden det er lenge siden Asrock gjorde det dårlig. 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste penger ut av vinduet, der man taper mest penger over tid pga fallene hardware priser.. bedre å bare ha ett, eller kjøpe ett multi gpu som X90 serien i GeForce. Mange jeg har lest om som har peiling vill aldri anbefalle 4-way-SLI, det skal vist være mer problemer med det enn praksis nytte. Da tror jeg du enten har missforstått budskapet, eller så hadde han rett og slett ikke peiling. For Ola nordmann så er det ikke noen hensikt. Og for de aller mest harbarka spillerene hvor gaming er det eneste som betyr noe, så er det nok heller ikke helt de de sikter mot. Da de ofte ikke har noen voldsomme krav til grafikk (ja, mange av dem liker faktisk lavere grafikk). For de som faktisk ikke har noe imot å bruke noen minutter på justere litt, eller som faktisk har litt bedre skjerm-utstyr enn det aller billigste, så går det fra en fordel, til et krav. Eller alt mellom disse to punktene, alt etter hvor du befinner deg, og hva du bruker. Du bør heller ikke forvente at alle konsollporter og småspill har slik støtte med det første (noen får aldri det overhode). På samme måte som du ikke forventer at et slikt spill drar stort mer nytte enn en eller to CPU-kjerner. 4-way SLI er ikke mer knot enn 3-Way SLI (i et par situasjoner så har det skalert bedre), som igjen er marginalt mer stress enn vanlig SLI. Er en 1600 HP motor unødvendig på en lada? Ja, helt klart. Ikke har en girkasse som drar nytte av det, men det er fortsatt en dårlig bil. Dog ganske rask. Nei, du matcher en slik motor med tilsvarende heftig girkasse, og karosseri. Du kjøper heller ikke slik bil om du skal kjøre på en dårlig grusvei. Og slik er det i PC-verden. Du matcher det med en 6-core/8-core Intel-CPU og MINST 1440p@120p eller bedre skjermoppsett. Typisk også både 2-3 slike skjermer. Noen kjører heller tre 4K@60p. Du kan selvsagt fint spille billige portede spill og andre småspill uten støtte for noe av utstyret ditt, men du kan selvsagt ikke forvente at det drar nytte av noe av utstyret ditt. Og dermed spiller man gjerne også de største AAA-spillene med god støtte (på lik måte at du kjører bilen din på de beste veiene). Det finnes nok av dem. I bilverden så er det helt unødvendig å nevne at en slik bil ikke er noe for den jevne nordmann med sliten grusvei eller dårlig asfalt. Men for entusiaster som liker oppmerksomheten, liker å ha noe kult, og liker å ha det beste når det kommer til gode forhold, så er det helt klart et marked. Så vil jeg anbefale 4-way SLI? Tja. Hvilket publikum snakker jeg til? Entusiastene klarer som regel å trekke konklusjonen selv, og dermed ender jeg opp med å snakke til noobsa, og da er nok sannsynligvis svaret nei. Endret 5. mars 2015 av Andrull 5 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Fasekjøling var ordentlig kult når det først kom på markedet i 2001-2002, da Pentium 4 var det som gjaldt og den relative ytelsen var mye lavere enn dagens. I dag som overklokking definitivt er mainstream og prosessorens ytelsesforhold vs alt man bedriver er langt høyere føles det heller overflødig. Morsomt for folk som har overklokking som hovedhobby og/eller masser av penger de ikke helt vet hva de skal gjøre med, men en ren kuriositet for oss andre. Jeg hadde mye moro (og mye trøbbel) med min Asetek Vapochill SE back in the day, men i dag er det litt gjeeesp. Endret 5. mars 2015 av Belfaborac Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Sant nok. Var mer spennende før, hvor det også var mer tydelig å se forskjell på grafikk i spill (pga. det lave grafikknivået) og bare en kjerne, hvor du aldri kan få den rask nok. Derfor jeg heller ikke bare kjøper meg en fasekjøler og ser meg ferdig med det. Men prøver å gjøre det enda mer ekstremt. Sprite det hele opp litt. Hvorfor kjøre "entusiaststream" fasekjøling, når man kan prøve seg på andre spesielle bygg som tar det hakket lengre. Tips for alle: Aircondition-enheter har mye høyere kjøleeffekt og de får du til under 1000-lappen på finn. Use it for something good. Endret 5. mars 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Helt enig, jeg har også langt mer sans for å gjøre mest mulig ut av lateral tenkning og eksperimenter for å lage sine egne løsninger, heller enn å pøse ut et par månedslønner på en entusiastløsning med en vesentlig dårligere verdiavskrivningsrate enn en hvilken som helst luksusbil. Sånn rent teoretisk i alle fall; jeg har egentlig blitt for gammal til å bry meg med mer enn å gå inn i BIOS og ta ut de 25-30 prosentene som ligger der helt gratis og lett tilgjengelige. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Mister det lille jeg hadde av tro på menneskeheten når jeg leser enkelte av kommentarene i denne tråden. De fleste av dere ser jo ikke skogen for bare trær. 3 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Hvis troen din på menneskeheten avhenger av saklighetsnivået og forståelsen som blir utvist i en tråd på et dataforum så er du allerede fryktelig langt ute og kjøre.... 3 Lenke til kommentar
Tekky Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste penger ut av vinduet, der man taper mest penger over tid pga fallene hardware priser.. bedre å bare ha ett, eller kjøpe ett multi gpu som X90 serien i GeForce. Sååå du mener at GTX 980 er et bedre kjøp en dobbel GTX 970, med tanke på det økonomiske? 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Vi har da tråder her inne med litt høyere sakelighet og forståelse for slikt utstyr. Tendensen er nok at det ikke blir gjennspeilet i tråder som kommer fra artikler. (legger lista en del lavere) Det som hadde vært interessant å vite er hvordan det stiller seg i selve butikken IRL DuraN? Skulle tro det var en del som buset inn og så rødt i det de så den fasekjølte maskinen. Måtte det være i ignoranse eller misunnelse som driver de til vanvidd. Endret 5. mars 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Hvis troen din på menneskeheten avhenger av saklighetsnivået og forståelsen som blir utvist i en tråd på et dataforum så er du allerede fryktelig langt ute og kjøre.... Jeg forventer vel mer av folk (selv på et diskusjonforum) enn deg. Men jeg benyttet meg av en overdrivelse for å få fram poenget. Jeg blir faktisk litt oppgitt, det skal jeg innrømme. Man burde kunne holde seg for god til å komme med idiotkommentarer i en slik tråd uansett. HW.no kan vel kanskje moderere bort enkelte av de åpenbare trolle-kommentarene? Endret 5. mars 2015 av DuraN Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste penger ut av vinduet, der man taper mest penger over tid pga fallene hardware priser.. bedre å bare ha ett, eller kjøpe ett multi gpu som X90 serien i GeForce. Sååå du mener at GTX 980 er et bedre kjøp en dobbel GTX 970, med tanke på det økonomiske? Faktisk er multi-GPU det som gjør at du slipper best unna fallende hardware-priser. Siden du kan oppgradere etter hvert, og gjøre deg gode brukt-pris kjøp og fortsatt ha en oppegående maskin. Så det gir egentlig ingen mening. At du får andre nedsidene som nevnt tidligere om SLI er sant, men at det taper seg MER i pris er feil. Det er stikk motsatt. Du kan kombinere og holde maskinen mer oppegående i lengre tid, samt kjøre flere mer pris/effektive kort, som f.eks GTX 970 i SLI ja. For 5000kr så kjørte jeg en høyt speccet maskin i over 4 år med det som til slutt endte opp som tre GTX 480'er. Første kosta litt, andre fikk jeg billig, og siste fikk jeg nesten gratis. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Helt enig, jeg har også langt mer sans for å gjøre mest mulig ut av lateral tenkning og eksperimenter for å lage sine egne løsninger, heller enn å pøse ut et par månedslønner på en entusiastløsning med en vesentlig dårligere verdiavskrivningsrate enn en hvilken som helst luksusbil. Sånn rent teoretisk i alle fall; jeg har egentlig blitt for gammal til å bry meg med mer enn å gå inn i BIOS og ta ut de 25-30 prosentene som ligger der helt gratis og lett tilgjengelige. Det er jo flere av oss som har dette som hobby, og så alt for dyrt er det ikke sammenlignet med mye annet. Liten tvil om at det har blitt litt kjedeligere å overklokke nå enn det var for 10 år siden, men fortsatt morsomt nok Lenke til kommentar
Svar Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste penger ut av vinduet, der man taper mest penger over tid pga fallene hardware priser.. bedre å bare ha ett, eller kjøpe ett multi gpu som X90 serien i GeForce. Mange jeg har lest om som har peiling vill aldri anbefalle 4-way-SLI, det skal vist være mer problemer med det enn praksis nytte. Da tror jeg du enten har missforstått budskapet, eller så hadde han rett og slett ikke peiling. For Ola nordmann så er det ikke noen hensikt. Og for de aller mest harbarka spillerene hvor gaming er det eneste som betyr noe, så er det nok heller ikke helt de de sikter mot. Da de ofte ikke har noen voldsomme krav til grafikk (ja, mange av dem liker faktisk lavere grafikk). For de som faktisk ikke har noe imot å bruke noen minutter på justere litt, eller som faktisk har litt bedre skjerm-utstyr enn det aller billigste, så går det fra en fordel, til et krav. Eller alt mellom disse to punktene, alt etter hvor du befinner deg, og hva du bruker. Du bør heller ikke forvente at alle konsollporter og småspill har slik støtte med det første (noen får aldri det overhode). På samme måte som du ikke forventer at et slikt spill drar stort mer nytte enn en eller to CPU-kjerner. 4-way SLI er ikke mer knot enn 3-Way SLI (i et par situasjoner så har det skalert bedre), som igjen er marginalt mer stress enn vanlig SLI. Er en 1600 HP motor unødvendig på en lada? Ja, helt klart. Ikke har en girkasse som drar nytte av det, men det er fortsatt en dårlig bil. Dog ganske rask. Nei, du matcher en slik motor med tilsvarende heftig girkasse, og karosseri. Du kjøper heller ikke slik bil om du skal kjøre på en dårlig grusvei. Og slik er det i PC-verden. Du matcher det med en 6-core/8-core Intel-CPU og MINST 1440p@120p eller bedre skjermoppsett. Typisk også både 2-3 slike skjermer. Noen kjører heller tre 4K@60p. Du kan selvsagt fint spille billige portede spill og andre småspill uten støtte for noe av utstyret ditt, men du kan selvsagt ikke forvente at det drar nytte av noe av utstyret ditt. Og dermed spiller man gjerne også de største AAA-spillene med god støtte (på lik måte at du kjører bilen din på de beste veiene). Det finnes nok av dem. I bilverden så er det helt unødvendig å nevne at en slik bil ikke er noe for den jevne nordmann med sliten grusvei eller dårlig asfalt. Men for entusiaster som liker oppmerksomheten, liker å ha noe kult, og liker å ha det beste når det kommer til gode forhold, så er det helt klart et marked. Så vil jeg anbefale 4-way SLI? Tja. Hvilket publikum snakker jeg til? Entusiastene klarer som regel å trekke konklusjonen selv, og dermed ender jeg opp med å snakke til noobsa, og da er nok sannsynligvis svaret nei. Tja, er nok folk der ute som mener det ikke er vært det på kost/nytte http://linustechtips.com/main/topic/301669-is-quad-sli-worth-it/ Har sett noen videoer av Linus selv også som konkluderer mye det samme, men som du sier, det kommer jo litt ann på. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Hvis troen din på menneskeheten avhenger av saklighetsnivået og forståelsen som blir utvist i en tråd på et dataforum så er du allerede fryktelig langt ute og kjøre.... Jeg forventer vel mer av folk (selv på et diskusjonforum) enn deg. Men jeg benyttet meg av en overdrivelse for å få fram poenget. Jeg blir faktisk litt oppgitt, det skal jeg innrømme. Man burde kunne holde seg for god til å komme med idiotkommentarer i en slik tråd uansett. HW.no kan vel kanskje moderere bort enkelte av de åpenbare trolle-kommentarene? Etter å ha oppholdt meg på internett så lenge det har vært kommersielt tilgjengelig er forventningene mine omtrent så lave som de kan bli, men like fullt stadig synkende. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Drar man inn pris/ytelse, så er det nok klart at det ikke lønner seg. Men det gjelder vel nesten alt der ute i verden. Det beste av det beste er sjeldent/aldri det som gir best pris/ytelse. Bil, klær, verktøy, data, mat etc... Ikke enig i hvor en nevner at skaleringen fra 3-Way til 4-way er veldig dårlig. Men man kan jo gjøre opp et inntrykk selv: http://www.tweaktown.com/articles/6725/4k-showdown-asus-gtx-980-4gb-in-single-sli-3-way-sli-and-4-way-sli/index5.html Virker som om 75 % av testene viser god skalering fra 3-Way til 4-Way (den siste biten som ikke skalerer støtter oftest ikke mer enn SLI). Og dette er en av mange tester jeg har sett. Men for all del, jeg har bare 3-way SLI selv, av rent økonomisk hensyn. Har bare hatt fire like skjermkort i en dag. Dog, ikke forvent noe voldsom endring. Å gå fra noe så high-end som tre skjermkort til fire, er ikke akkurat det som brygger opp til noe voldsom skalering. Det vil som eventuelt skalere veldig. Men det holder at et par knipe spill støtter det. Hakke tid å spille dem alle. Hva nytte du har av det vil som vi begge to er enig om, variere. Men sjansen er stor for at du får MER nytte av det, når du også har en fasekjølt CPU. Ettersom flaskehalsen ikke like raskt blir hengende på den. Endret 5. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Beffa1 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Legger kona/dama seg opp i kostnad (og tid) ved bygg av pc....fjern dame Koster bilen mer enn pc'n....selg bil og bygg heftigere pc. Drekk øl og nyt kvalitetstiden :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå