Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte fra studiespes til tip

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest sannsynlig bytte fra studiespes vg2 til tip til høsten, og jeg lurer på om jeg er nødt til å ha matte 1P, og fag som naturfag, samfunnsfag og geografi som jeg hadde på vg1 hvis jeg velger å gå påbygg? Jeg er klar over at de lærer naturfag og alt det for yrkesfag på påbygg, men er det egentlig så stor forskjell fra det jeg har lært på studiespes? Og blir det godtkjent?

Endret av veldig uvitende
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Det første jeg vil si er at du burde bli ferdig med studiespesialisering FØR du skifter til TIP. Ikke slutt midt inni uten å få noe ut av de to årene du har gått, det er ekstremt idiotisk. Om du velger å gå TIP så anbefaler jeg deg å jobbe som faen for å få gode karakterer og gå for kjemiprosess eller brønnteknikk linjen på vg2.

Lenke til kommentar

Det første jeg vil si er at du burde bli ferdig med studiespesialisering FØR du skifter til TIP. Ikke slutt midt inni uten å få noe ut av de to årene du har gått, det er ekstremt idiotisk. Om du velger å gå TIP så anbefaler jeg deg å jobbe som faen for å få gode karakterer og gå for kjemiprosess eller brønnteknikk linjen på vg2.

Å slutte midt inni er ganske teit ja, men jeg har høyt fravær, elendige karakterer og har stort sett hatt null motivasjon helt siden jeg begynte på vgs. I tillegg har jeg heller ingen interesse av det hele, og ser ikke for meg at jeg kommer til å fullføre verken det ene eller det andre på studiespes haha

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det er noen år av ditt liv der du må fokusere på skole for fullt, det vil gagne deg så vanvittig videre i livet. Om du gjør det så vil du få gode karakterer, skole i norge er ikke umulig det krever bare arbeid. Slutter du midt i allmenn nå og skifter linje så finner du kanskje ut at denne linjen heller ikke er noe for deg (veldig mange gjør det). Eller at du ikke liker å gå i klasse med yngre folk.

Da har du ingenting fullført og ender opp i en butikk eller lignende, der du angrer i fem år på at du ikke fokuserte på skolen og til slutt prøver deg på privatist eksamener. Det finnes utallige eksempler på dette, ikke vær en av de. Jobb med skolen dette året, fullfør, det hjelper ufattelig på selvtilliten. Det er ingen som har interesse for allmenn pensum (ytterst få), men vi gjør det uansett. Det gir muligheter, muligheter som du holder på å miste nå på grunn av latskap. Det som skremmer meg mest her er at du sliter å fullføre vanlig allmenn og planlegger og gå gjennom yrkesfag for og komme deg inn på påbygg. Påbygg har en vanvittig strykprosent om du ikke visste det.

Motivasjon er dessverre ikke noe jeg kan gi deg, men vit at det du gjør de neste tre-fem årene bestemmer mye av resten av ditt liv. På alle plan, ikke bare jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...