Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mugg på bad - Utleier ønsker ikke å utbrede

Gonzo2

Anbefalte innlegg

Jeg og to andre kamerater leier et hus. Dette huset er rimelig stort og pusset opp for et par år siden (det er derimot et eldre hus med dårlig isolering).

Huset har totalt tre bad, #1 er koblet til et av soverommene, #2 er nede (nokså lite, med toalet) og det siste (#3) er oppe ved de to andre soverommene.

Etter vi signerte kontrakten i fjor sommer ble det vi opplyst om flere mindre og store mangler ved innflytning:

- en av to peiser kan ikke brukes pga. brannfare

- varmekabler i en av stuene kan kun brukes på steg 1 (av 4)

- lys i ventilator fungerer ikke (knekt bryter)).

Disse lot vi gå ettersom vi bare var glad for å finne oss en fin leilighet og vi får det til å fungere rimelig bra.

Nå har det derimot kommet mugg på det ene badet (bad #3) som vi ga beskjed til utleier om. Utleier har utbredet selve mugget ved å male over det med muggmaling og ga beskjed om at de ville montere dusjkabinet i stedet. Mottok beskjed om at de ikke fikk tak i dusjkabinett på kort varsel og det kunne ta et par uker.

Etter et par uker får vi beskjed om at et kabinett ikke ville løse muggproblemet (i tak) og de ba oss om å kun benytte badet nede for dusjing. Svarte at det var en mulighet, men da ønsket vi reduskjon i leien. Svaret fra utleier var de ikke trodde huset var høyt priset og at det ikke var aktuelt med reduksjon av leien.

Hvordan stiller jeg meg juridisk her? Kontrakten vi har med huseier er en standard utleieavtale fra forbrukerrådet som er tidsubestemt. Slik jeg har forstått det har vi krav på at badet (og forsåvidt) de andre manglene utbredet, at huset kan være lavt priset er vell i denne forstand ikke relevant?

De har vell heller ingen muligheter til å "kaste oss ut"? Slik jeg forstår lovteksten er det kun utleier som kan si opp en tidsubestemt avtale med mindre et av vilkårene i § 9-5 i husleieloven blir gjeldene.

Det er selfølgelig ønskelig å holde en god tone med huseierne, men føler de bare regner med vi skal godta det meste siden de føler huset er lagt ut til en lav leie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skikkelig depositumskonto? Om så kan du bare sette inn den delen av leien du mener du har rett til å holde tilbake på denne kontoen. Da kan ikke huseier kaste deg ut med det som begrunnelse.

Har depositumskonto som krever både min og utleier signatur, så kan jo forsåvidt det.. Men da kommer det til hvordan vi skal regne ut hvor mye vi kan trekke fra.

Mangelen er at vi ikke kan dusje, men bade i et av badene. Så rommet er ikke "ubrukelig", men vil i praksis bety at vi nærmest ikke kommer til å bruke det (lite bading på oss..). Badet er ca 4kvm, hele huset er 200kvm.

Lenke til kommentar

Løste dette med utleier hvor vi bruker badet som før og gir beskjed om det kommer tilbake (ingen tegn til mugg pdd.).

Takk for svar! :)

Problemet er nok som i de fleste tilfeller for dårlig lufting. Et bad trenger faktisk ganske mye luftsirkulasjon, og helst også gulvvarme for å få tørket opp golvet mellom de gangene det dusjes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...