Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo 2006 - Merkelig lyd fra forstilling/styring ved rattutslag i lav hastighet/stillestående

Anbefalte innlegg

Hei,

Dummet meg nok ut litt i dag. Bilen (Mondeo 06) hadde stått et par uker med håndbrekket på, noe som resulterte i at bilen satt bom fast. Prøvde å sette den i revers og fremover, for så å "gynge" litt frem og tilbake i håp om at det løsnet. Helt sikkert feil fremgangsmåte, men slik var det altså. Sikkert jeg som har klart å rive i stykker et eller annet i håp om å få løs bilen..

Problemet nå er at det er en helt merkelig lyd når jeg vrir på rattet i lav hastighet eller stillestående. Spesielt mot høyre, men ofte andre veien også. Det "spjonger" akkurat som i lyden av en fjør, men er litt usikker. Lyden er ganske markant, og jeg merker jeg blir litt skeptisk på å kjøre den. "Måtte" kjøre den til jobb i dag, så ble ca 12 mil. Merker ikke mye til det ved kjøring på landevegen.

Er det noen som har noen anelse om hva som kan ha skjedd?

Og burde jeg fått sjekket bremsene foran og bak for sikkerhets skyld? Har lite greie på bil, så beklager evt dumme spørsmål.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noe som resulterte i at bilen satt bom fast. Prøvde å sette den i revers og fremover, for så å "gynge" litt frem og tilbake i håp om at det løsnet.

Stort sett en vanlig prosedyre når bilen har stått en stund. :)

Ang, styringen så er den en annen sak. Indikerer til servopumpen som bør sjekkes ut.

Edit: er styringen fast uten slark?

Lenke til kommentar

Hehe, jo men redd jeg var litt tøff og ødela noe.

Styringen er fast og fin, ikke noe unormalt. Aldri tenkt at det kan være servopumpe. Høres liksom ut som en fjør av noe slag som spjærer eller hopper av i det man legger på kraftig sving.

Lenke til kommentar

Mkay. Håper ikke det er noe alvorlig. Var hvertfall helt tydelig at noe skjedde i det jeg fikk bilen løs. Hørte lyden for første gang når jeg rygget ut fra gårdsplassen like etterpå.

Jeg og biler er virkelig ingen god kombinasjon :)

Lenke til kommentar

Lyden du beskriver er sannsynligvis fra brudd i fjær. Når fjæra brekker (stort sett alltid øverst) glipper det som er igjen ut av øvre fjærtallerken som har opplagringen som lar fjæra rotere med støtdemperen når du svinger. Lyden du hører er da fjæra som subber stål i mot stål oppi dempertårnet.

Lenke til kommentar

..og er det noe man absolutt ikke bør kjøre rundt med?

Edit: nok et idiotspørsmål, men er det fjæra man så vidt skimter over hjulet? Redd for dekka mine, de er nemlig relativt nye :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Har samme lyd i min 04 mondeo, den kommer i lav hastighet ved sving mot høyre. Lugger også litt i rattet.

Vet at servoreima er sliten på min, så regner med det er den som er synderen. Var iallefall det som ble antydet på forrige service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...