Gå til innhold

Finansiering av ny leilighet, byggestart nå

miicard

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter leilighet og vurderer å gå for en som har byggestart nå, ferdigstillelse om to år. Jeg lurer på hvordan finansieringen av dette foregår.

Kjøpesum er på 1,6 millioner der 10% må betales ved kontraktinngåelse. De 10% som må betales nå har jeg på sparekonto og trenger ikke lån til. Da er det igjen 1,44 millioner som må betales ved overtagelse av leiligheten. Jeg må finansiere en god del av disse 1,44 millionene gjennom boliglån, ellers må jeg bryte kontrakten og taper penger.

Er det mulig å inngå avtale med banken om lån på x antall kr ved overtagelse leilighet mot at jeg selv stiller med y antall kr i egenandel? Hva skjer eventuelt om boligprisene skulle gå i dass og jeg får større lån enn den er verdt?

Jeg har rett og slett aldri lest noe om hvordan dette fungerer.

Endret av miicard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå og snakk med banken din. En "avtale om lån ved overtagelse" tror jeg ikke de er interessert i, men et avdragsfritt lån frem til boligen ferdigstilles kan de nok være interessert i.

Går boligprisene i dass, og du har et større lån av hva boligen er verdt, så "skjer" det ikke noe mer enn at du taper penger, enten ved et salg, eller grunnet dårligere rentevilkår hos bank grunnet meget høy belåningsgrad.

Lenke til kommentar

Du kan jo som Zash sier spørre om et avdragsfritt lån, samt se hva renta er nå (tipper det er rundt 2,90%) og spørre om å inngå en fastrenteavtale.. Utenom det tror jeg ikke du kan gjøre noe annet hvis boligprisene går i dass. :)

+ prøv å skaff deg finansieringsbevis (dette gjelder i 6 mnd fra den dag det blir godtatt, hvis jeg ikke husker feil).

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar

Ehm, hvorfor skulle banken være interessert i å betale ut penger til TS nå, uten å ha noen reell sikkerhet og uten at TS trenger pengene ennå? Det er jo en helt idiotisk idé.

Spør banken. Dette er jo et uvanlig fenomen, så de har sikkert erfaring med det.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra dette (involvert i to prosjekter i Osloområdet og ett i Stavangerområdet, ingen var dessverre interessante for oss) er at du blir bare bedt om å hoste opp 10 % "up front".

Du blir ikke bedt om de gjenværende 90 % før nærmere overtakelse, og når du er kommet så langt pleier ikke banken å gi deg problemer så lenge du kan finansiere gildet. Det er i min erfaring heller ikke vanlig å be om finansieringsbevis på restbeløpet. Et finansieringsbevis vil ikke ha to års gyldighet, og er derfor av svært begrenset relevans for selger.

Så da spørs det - er det selger eller deg selv som trenger sikkerheten?

Lenke til kommentar

Så da spørs det - er det selger eller deg selv som trenger sikkerheten?

Jeg er ute etter sikkerhet. På to år er det flere ting som kan skje, blant annet at vi får prisnedgang på boliger (må låne en større andel av boligens verdi) eller problemer i bankbransjen slik at det blir vanskeligere å få lån. Jeg regner med å ha spart opp 700 000 - 800 000 i egenkapital når leiligheten eventuelt skal overtas og har en veldig ryddig økonomi med stor evne til å spare, så det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å få lån når jeg trenger det om to år. Men det hadde likevel vært betryggende å ordne alt nå.

Som tidligere nevnt gir ikke bankene boliglån før man kjøper bolig, så det er ikke aktuelt å ta opp lån i dag.

Jeg får kontakte banken og høre hva de sier.

Lenke til kommentar

Har du så mye i egenkapital skal det jo en fullstendig kollaps til for at du ikke får lånt resten på grunn av manglende egenkapital. Du kan jo snakke med banken, men de har ingenting å tjene på å binde seg til å gi finansiering to år fram i tid, og du har ikke bruk for pengene nå.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt fellesgjeld, den kommer i tillegg slik at totalsummen er betydelig større enn de 1,6 millionene omtalt i første post i tråden. Det er vel fortsatt mye som skal til for at det ikke skal gå veien, men det er ikke snakk om fullstendig kollaps :)

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å få noen garantier på hva banken gir deg om to år. Som du selv sier "På to år er det flere ting som kan skje"

Jeg har kjøpt nybygg to ganger. Første gangen var selger ikke interessert i annet enn de 10%, så jeg kontaktet ikke banken i det hele tatt. Noen mnd før overtagelse tok jeg den vanlige runden i bankene for å finne ut hvem som kunne gi oss et godt tilbud.

Andre gangen var etter finanskrisen og med litt mer bekymrede utbyggere/selgere som da krevde at finansieringen var i orden for 100%. Da pratet vi med banken og førte dem opp som kontaktperson på kontrakt. De lover selvsagt ingenting til om to år, men sier at det ser greit ut nå.

For din egen del får du ingen garantier eller sikkerhet. Å kjøpe prosjektert nybygg innebærer et veddemål om fremtidig boligprisutvikling. Hvis historisk prisutvikling fortsetter vil du sannsynligvis tjene på å komme tidlig inn i et prosjekt, men det vet man jo aldri.

Hvis du som de fleste av oss ikke ser på bolig som investering, men trenger et sted å bo, så vil jeg si at den største fordelen med nybygg er at du har sjansen til å påvirke sluttproduktet i stor grad. Du betaler kanskje en litt større kvm-pris enn snittet, men får "bedre" kvadratmetere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...