Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har også lenge tenkt å få rigget meg til og tatt bilde av månen, har et gammelt 75-300 objektiv jeg tenkte å bruke. Speillås er nok et godt tips ja! :-) Bra bilde, du får si deg fornøyd med det der!

 

Hei Roar og takk for hyggelig feedback!

Jeg tror nok et gammelt 75-300 objektiv kan bli i svakeste laget. Zoomer er bygd på en rekke kompromisser og gir sjeldent like skarpe bilder som fast optikk, og kan derfor ikke cropes like hart. Pass på å få månen mitt i bildet for der er objektivet skarpest ;)

Se også øverige tips jeg har fått på denne postingen :)

Endret av rolfmm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jan Erik!

Takk for hyggelige kommentarer med gode råd og tips. Det er vel neppe noen her som har mer erfaring enn du med å rette "linsa" mot verdensrommet. Det virker som jeg har truffet ganske bra på valg av innstillinger. Fokuseringen var vanskelig så takk for tipset om å fokusere på en stjerne (jeg skal nok klare å finne jupiter også). Med tracking stativ regner jeg med du mener stativ med motor som kompenserer for jordrotasjon? Atmosfärisk turbulens regner jeg med er det jeg opplevde som varmedis når jeg hadde 10x forstörrelse på LCD-skjermen.... :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...