Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luna

 

namnlost-0789.127x127.jpg

 

Med fullmåne og klart og fint vær var tiden moden for å prøve seg som månefotograf. Gjorde meg noen erfaring; Det er vanskelig å fokusere manuelt (autofocus funkade dårligt) fordi bildet på LCD-skjermen skakar voldsomt bare jeg tar i fokuseringsringen. En treveranda er ikke ideelt til dette, må holde pusten tre sekund før jeg kan ta bildet (med fjernutløser), speillås er et must.

 

Råd og tips mottas med takk fra andre månefotografer :-)

 

 

 

Se bildet

 

Hei Rolf Magne. Dette ser jo meget bra ut. Grattis :)

 

Når du allikevel bruker stativ så hadde jeg valgt litt mindre blender f9-13. Dette pga. objektivet som oftest er skarpest derimellom. Ville også prøvd å undereksponere en liten tanke mer. Eventuelt prøvd øke kontrasten og mørkne noe i etterbehandling.

Bilde ser uansett meget bra ut. :thumbup:

 

Mvh

Thor

Endret av Thor'en
Lenke til kommentar

Synes du klarer deg veldig bra! Det er teknisk vanskelig bilde som du får til på en meget bra måte.

 

Litt småplukk:

- Ser litt antydning til kromatisk aberrasjon langs omkretsen til månen. Det er heldigvis enkelt å fikse

- Enig i at bilde kunne trenge bitte litt mer kontrast og clarity

 

Når det kommer til valg av blender så er det riktig at det er stort sett skarpest på de minste blendere. Men den nøyaktige verdien varierer sterkt fra objektiv til objektiv. Det kan være alt mellom f5.6 og f16. På denne type bilder er man gjerne interessert i å oppnå maksimal skarphet med nettop det objektivet man har for hånden. Trikset da er å søke etter "mtf charts" på google. Det er grafer som viser hvor objektivet er skarpest. Ditt 400mm er faktisk skarpest på f8 og f11, så du hadde ikke tjent noe på å blende ned til f13 eller 16.

 

Manuell fokus er ofte påkrevd da det blir for mørkt for autofokus. Et triks er å sette objektivet på autofokus og finne et motiv i det fjerne som er enkelt å fokusere på. F.eks en lyktestolpe, billys eller noe annet som er godt opplyst. Etter at autofokusen har låst seg på motivet skifter du over på manuell fokus. Da er du sikker på at objektivet er fokusert på uendelig.

Lenke til kommentar

 

Luna

 

namnlost-0789.127x127.jpg

 

Med fullmåne og klart og fint vær var tiden moden for å prøve seg som månefotograf. Gjorde meg noen erfaring; Det er vanskelig å fokusere manuelt (autofocus funkade dårligt) fordi bildet på LCD-skjermen skakar voldsomt bare jeg tar i fokuseringsringen. En treveranda er ikke ideelt til dette, må holde pusten tre sekund før jeg kan ta bildet (med fjernutløser), speillås er et must.

 

Råd og tips mottas med takk fra andre månefotografer :-)

 

 

 

Se bildet

 

Hei Rolf Magne. Dette ser jo meget bra ut. Grattis :)

 

Når du allikevel bruker stativ så hadde jeg valgt litt mindre blender f9-13. Dette pga. objektivet som oftest er skarpest derimellom. Ville også prøvd å undereksponere en liten tanke mer. Eventuelt prøvd øke kontrasten og mørkne noe i etterbehandling.

Bilde ser uansett meget bra ut. :thumbup:

 

Mvh

Thor

 

 

Hei Thor og takk for feedback med råd og vink! Jeg prøvde med f/11 og 1/80 og 1/100 men de ble ikke så skarpe. Tror ikke verandaen er stabil nok, bør nok stå på solid ground. Skal prøve med litt mer etterbehandling :)

Lenke til kommentar

Synes du klarer deg veldig bra! Det er teknisk vanskelig bilde som du får til på en meget bra måte.

 

Litt småplukk:

- Ser litt antydning til kromatisk aberrasjon langs omkretsen til månen. Det er heldigvis enkelt å fikse

- Enig i at bilde kunne trenge bitte litt mer kontrast og clarity

 

Når det kommer til valg av blender så er det riktig at det er stort sett skarpest på de minste blendere. Men den nøyaktige verdien varierer sterkt fra objektiv til objektiv. Det kan være alt mellom f5.6 og f16. På denne type bilder er man gjerne interessert i å oppnå maksimal skarphet med nettop det objektivet man har for hånden. Trikset da er å søke etter "mtf charts" på google. Det er grafer som viser hvor objektivet er skarpest. Ditt 400mm er faktisk skarpest på f8 og f11, så du hadde ikke tjent noe på å blende ned til f13 eller 16.

 

Manuell fokus er ofte påkrevd da det blir for mørkt for autofokus. Et triks er å sette objektivet på autofokus og finne et motiv i det fjerne som er enkelt å fokusere på. F.eks en lyktestolpe, billys eller noe annet som er godt opplyst. Etter at autofokusen har låst seg på motivet skifter du over på manuell fokus. Da er du sikker på at objektivet er fokusert på uendelig.

 

Hei Mikael og takk for innspill!

Jo, jeg ser litt kromatisk aberrasjon i øvre omkretsen til månen. Skal prøve med litt mer etterbehandling - poster kanskje en v2. Jeg har testet objektivet litt med ulike blendere (om dagen) og kommet fram til at det er skarpest fra f/8 til f/11 - som du skriver :)

 

Takk for tipset med å bruke autofokus på noe jordisk før skifter du over på manuell fokus og retter linsa mot månen. Det må prøves :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei Karl og hsp!

Takk for hyggelige kommentarer!

Den 400mm jeg har har så god optisk kvalitet at den tåler kraftig croping. Postet en v3 i opprinnelig format :)

 

Takk. Da tror jeg min dårlige 70-300mm på fullformat blir litt for knapt. Skal se om jeg får lånt en 500mm av en bekjent.

 

Henning

Lenke til kommentar

Veldig skarpt og fint bilde! :)

Liker verson 1 best av de 2, fin kontrast-balanse, og ser naturlig ut. Eksponeringsmessig er det veldig bra.

Fokusering på månen er ikke noen lett sak alltid nei, men her har du fått det til bra vil jeg si.
Jeg vil anbefale å forsøke å fokusere på en stjerne i stedenfor, da er det lettere å oppdage mindre fokusfeil. Men når det er sagt, er Jupiter kanskje enda bedre (finnes lett høyt på himmelen da det er den er betydelig mer lyssterk en alle stjernene), hvor du lett oppdager når fokusen er "spot on" når du ser jupiters måner som små skarpe lyspunkter.

Når det gjelder ISO valg, blender, og lukkertid, ville jeg valgt omtrent det samme som deg. Eksponering uten tracking ved 400mm bør være over 1/200s. Blender avhenger 100% av optikken, men F/6,3-8 er OK, bør ikke blendes ned for mye (som oftest ingenting å hente over f/8 da det ikke lenger er optikken som begrenser, men værforholdene). ISO pleier jeg som regel å ha på 100 med tracking stativ, og inntil 400 uten tracking.

 

Som et stillbilde, med et 400mm objektiv vil jeg si du har et veldig bra resultat her. Det kan finpusses på støyreduksjon og oppskarping, men det er mer en smaksak.

Neste steget blir mer avanser og er basert på stacking, som betyr at du slår sammen flere bilder for å utligne støy og forsøker å redusere effekten av atmosfærisk turbulens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...