Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Får ikke bootet W8.1

Gjest Bruker-325285

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-325285

Hallo!

Jeg hadde tenkt til og oppgradere fra W7 til W8.1 på minnepenn.

Jeg fulgte: http://windows.microsoft.com/en-CA/windows-8/create-reset-refresh-mediaog alt gikk så og si greit og jeg hadde skrevet inn koden men så ber den meg ta den ut og restarte. Men jeg har W7 på den fra før av allerede så når jeg går i biosen for og be den boote fra USB'en så får jeg opp det samme på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Here are some things to check on the PC where you want to install Windows 8.1:

• 64-bit or 32-bit processor (CPU). You’ll need to download either the 64-bit or 32-bit version of Windows 8.1 that’s appropriate for your CPU. To check this on your current PC, go to PC info in PC settings or System in Control Panel, and look for System type.

• System requirements. See the system requirements before installing Windows 8.1. We also recommend that you visit your PC manufacturer's website for info about updated drivers and hardware compatibility.

• Language in Windows. You'll need to choose the same language when you install Windows 8.1. To see what language you're currently using, go to Time and language in PC settings or Region in Control Panel.

• Edition of Windows. You should also choose the same edition of Windows. This might be Windows 8.1 or Windows 8.1 Pro. To check what edition you're currently running, go to PC info in PC settings or System in Control Panel, and look forWindows edition.

;)

Lenke til kommentar

Du skal bare boote fra minnepennen første gang for å starte installasjonen. Filene blir kopiert til HDD / SSD før første restart.

Installasjonen vil så fortsette og restarte et par ganger til.

Hva skjer etter første restart? Får du noen feilmeldinger?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-325285

Etter jeg da har bootet fra minnepennen og fått beskjed om og starte på nytt så booter den W7.. Prøvde også og gå i bios for og få den til og boote fra minnepennen men da får jeg opp det samme som ved første boot.

Lenke til kommentar

En enkel fremgangsmåte er:

1. Vær sikker på at du har laget en fungerende bootbar minnepinne med ISO filen din (finnes mange måter å gjøre dette på, går ikke inn på dette..)

2. Slå av maskinen ved behov: Sørg for at du kun har 1 HDD eller SSD installert i maskinen. Ta ut/koble vekk øvrige.

3. Sett inn minnepinnen i en USB port.

4. Start opp, gå inn i BIOS og sørg for at denne SSD/HDD er primær boot source

5. Force boot på minnepinne. På noen hovedkort kan du gjøre dette direkte fra BIOS. Alternativt spammer du en F-knapp (F12 vanligvis) akkurat i det maskinen starter. Boot på minnepinne.

6. Under installasjonen sletter du alle partisjoner du finner. Lag så en ny partisjon. Windows installer vil lage en liten partisjon (100MB) kalt system reserve. Dette er normalt.

Alle automatiske reboots som måtte komme fra og med nå vil være på SSD/HDD jamfør punkt 4.

Lenke til kommentar

For meg så virker det som du har flere disker tilkoblet og at BIOS er satt til å boote feil disk (den gamle som har Windows 7).

Man bør (skal!) alltid ha kun én disk tilkoblet når man installerer OS. Da unngår man en rekke problemer.

Ofte så ender folk opp med boot-partisjonen på én disk og system-partisjonen på en annen disk. Dette kan skape problemer senere.

F.eks. hvis disken med boot-partisjon ryker eller fjernes, så starter ikke Windows. (Kan fikses med repair-funksjon fra DVD / USB.)

Jeg bruker diskpart clean når jeg tar clean install av Windows for å "nullstille" disken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...