[ReXoR] Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Når du sier at den er mye sikrere enn DC++, kommer det jo også an på hvilke(n) HUB(er) du er på Lenke til kommentar
Raven Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Er det ikke sånn at media folka ikke kan gå inn på dc hubber å finne folk som deler slikt? At de ikke har lov til å oppholde seg der for slik "forskning"? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 De beste svarene... Du svare: It wasn't me! That Ip is not my IP! I don't have that kind of movie! That's my personal DVD who got stolen! I don't know what i have done! I am a Norwegian not a American I don't have any knowledge about Computer. I sue you back! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er i følge norsk lov lovlig å laste ned filmer, musikk ol. men ikke lovlig å laste opp til andre. Du kan med andre ord ikke la andre laste ned noe fra deg...Man kan jo f.eks bare slette alle de som holder på å laste ned noe av deg fra listen... Hvor finner jeg denne loven? kilde? Lenke til kommentar
Tempus Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Står i Åndsverkloven § 12. "Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk" ... "Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed" Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Nå leste ikke jeg alle, men det er heller slilk: Hvis jeg STJELER sykkelen din, så har du TAPT pengene. Men dersom jeg tar en kopi av din CD eller DVD så taper du INGENTING. Plateselskapet taper heller ingenting, for CD/DVD'en ble ALDRI solgt. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Men det går ikke an å tenke helt sånn... Jeg er 100% sikker på at det hadde blitt solgt flere plater hvis piratkopiering ikke hadde gått an, men så vet jeg også at jeg laster ned masse musikk jeg aldri hadde kommet til å kjøpt ellers. Så plateselskapene taper ikke direkte på det, men indirekte. Lavere salg fører til lavere fortjeneste vettu Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Er det ikke sånn at media folka ikke kan gå inn på dc hubber å finne folk som deler slikt? At de ikke har lov til å oppholde seg der for slik "forskning"? Enkelte HUBer har skrevet det i reglene sine at det er forbudt å være på hubben dersom du tilhører FBI, RIAA el.l. og på grunnav... .internet privacy act som Clinton skreiv under på så har de ikke lov til å ta deg da. Privatlivet er hærlige greier Lenke til kommentar
viranth Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Er det ikke sånn at media folka ikke kan gå inn på dc hubber å finne folk som deler slikt? At de ikke har lov til å oppholde seg der for slik "forskning"? Enkelte HUBer har skrevet det i reglene sine at det er forbudt å være på hubben dersom du tilhører FBI, RIAA el.l. og på grunnav... .internet privacy act som Clinton skreiv under på så har de ikke lov til å ta deg da. Privatlivet er hærlige greier Det er bare en falsk trygghet, de tar deg uansett hvor du er. Den "loven" er bare tull og har ingenting å si i en rettsal. Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Enkelte HUBer har skrevet det i reglene sine at det er forbudt å være på hubben dersom du tilhører FBI, RIAA el.l. og på grunnav... .internet privacy act som Clinton skreiv under på så har de ikke lov til å ta deg da. Privatlivet er hærlige greier Saken er bare det at det er svada fra ende til annen. Bill Clinton vedtok aldri noen slik lov. Dette er bare en vandrehistorie, eller "Urban legend" som det heter på engelsk. Sjekk Snopes. Men men, folk ønsker å tro, så dermed... Kjella Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Haha, ser for meg å bli tatt! Egentlig ville jo NGT pælma brevet i søpla, men om jeg faktisk ble saksøkt, så kunne jeg bli DC-Torstein, arvtageren til DVD-Jon :!: Men jeg er nå ikke så bekymra... Ble han tatt for opp eller nedlasting? Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Kan kjøre raid 0 og bare gjemme den ene disken om dem kommer:D Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Hvis jeg STJELER sykkelen din, så har du TAPT pengene. Men dersom jeg tar en kopi av din CD eller DVD så taper du INGENTING. Eh - legger du merke til den helt åpenbare selvmotsigelsen i argumentet ditt? Hvis du tar en kopi av min CD eller DVD så taper plate/film-selskapet penger nettopp fordi du ikke betaler for å høre på musikken/se filmen men i stedet kopierer det fra meg uten å betale vederlag for noe som helst. Plateselskapet taper heller ingenting, for CD/DVD'en ble ALDRI solgt. Ok? Så det du prøver å si er at plateselskapet ikke taper inntekter fordi de ikke lengre får solgt varene sine? Hm - pussig argument du. Endret 21. juli 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
stubrud Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 det er ett finurlig lovverk i norge for fildelere. loverket forbyr ikke å laste ned musikk eller film fra andre,programvare er ikke lov å laste ned ulovlige kopier av men film og musikk er greit. ulovlighetene starter først ved uploading MEEEEEEEEEN der er det en ting, er faktisk lov og laste opp til folk du kjenner, det har faktisk tilogmed musikkbransjen i norge innrømmet, men da må det være en i norge som du kjenner Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Faktisk holder det vel ikke med "en man kjenner" men en person "i din umiddelbare familie eller omgangskrets", eller noe i den retningen. Uansett; i posten min over prøver jeg ikke å si at det er ulovlig å gi bort en kopi av en CD eller en DVD, kun at plate -og filmselskapene faktisk direkte taper penger på det. (Så kan man evt. utvide diskusjonen til om de taper penger overall, siden flere får vite om filmen osv. men det er egentlig en helt annen diskusjon Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg synes dagens regelverk er alt for "dumsnillt".. jeg foreslår at alt som kan "skade" industrien skal ulovliggjøres! Hvis jeg låner vekk en DVD til en kompis og han ser den med noen kompiser igjen vil jo jeg ha sørget for at alle disse mest sannsynligvis ikke vil kjøpe DVD'en og da ha sørget for direkte TAP for filmindustrien! Dette er uholdbart! Hva hvis jeg i tillegg låner bort bilen min?! Da vil jo bilindustrien tape ENORME summer! "The world goes to hell in a handbasket" spør du meg! Og vi forbrukere har skylden! Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Synes det er litt interessant å lese side på side med kommentar angående lovligheten av å dele/laste filer uten at noen har spurt om hva som rett. Når det gjelder fildeling er det ganske ukomplisert: Så lenge opphavspersonen ikke eksplisitt har gitt lov til å distribuere materialet fritt så er det galt å gjøre det. Heller for å spørre som Kant: Hvis du hadde investert tid,penger og energi i et produkt, hva ville du ha syntes om at andre hadde distribuert det uten din tillatelse? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Kan ikke få sagt det nok ganger. Film- og musikkindustrien beregner sine tap på grunnlag av alle kopierte CD'er og DVD'er. Men ærlig talt. Tror de virkelig at alle de personene ville kjøpt den hvis de ikke kunne laste den ned? Nei. Overhodet ikke. De ville bare gitt faen i hele greia. Personelig så kjøper jeg de CD'ene og DVD'ene jeg virkelig liker. Men det betyr ikke at jeg ikke har lastet ned min del med møkk som jeg aldri ville funnet på å kjøpe. Ikke en gang på skikkelig jalla billigsalg. Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Moralen i dette spørsmålet avhenger vel av hvor man selv står tror jeg. At du ikke taper dersom kameraten din kopierer filemn din er jo tull, for hadde dere gjort det lovlig hadde dere spleiset og du kun betalt 50% av filmen. Eller dere hadde kjøpt hver deres kopi og fimprodusenten har da tapt. Personlig laster jeg ned en del filmer og ser på, men om jeg liker filmen så kjøper jeg den og har original, mens er filmen dritt så har jeg spart penga. Det er ikke så rent få som gjør akkurat som meg. Før filmdelingens tidsalder kjøpte jeg mye mindre filmer og musikk, spesielt fordi det da var så mye dritt som man etterpå oppdaget man hadde kastet bort penger på. Nå vet jeg hva jeg får, og i DVD/VHS hyllene mine er det nå filmer for en innkjøpsverdi av over 30.000 kroner. Jeg vil personlig driste meg til å påstå at de som normalt ville kjøpe film, fortsatt gjør det, men kanskje mer selektivt enn før, mens de som ikke kjøper DVD ikke ville ha gjort det uansett, men heller lånt dem hos venner eller på videoutleie. Så den store taperen her er vel kanskje videosjappa på hjørnet. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 finnes det egentlig en mulighet for å skjule IP på DC/Emule ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå