Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Da kan jeg visst også få ADSL ...

Anbefalte innlegg

... men hvilken leverandør bør jeg velge?

Nå vet jeg dette temaet har vært tatt opp minst tusen millioner milliarder trillioner ganger før, men jeg prøver nå en gang til;

- hvilken leverandør bør jeg egentlig velge?

Vennligst ingen "synsing" - men oppgi gjerne fakta og seriøse begrunnelser.

::Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Firstmile (hvis tilgjengelig) masse linje ut/inn for pengene.

NGT samme argument men litt mindre for pengene.

Det stemmer ikke. Ved lavere hastigheter får man mer for pengene av Nextgentel.

2,069 kbps per krone får du av firstmile. Nextgentel gir deg 2,464 kbps per krone. Hastighetene er 1350/512kbps hos Nextgentel for 548 kr, mens 1024/640kbps koster 495kor hos Firstmile. Fra hastighet fra 2mbps og oppover er Firstmile billigere.

Lenke til kommentar

Kommer vel an på hva du skal bruke linjen til..:

-Bare sjekke mailen og surfe litt...

-Sette opp egne servere for mail og web

-Laste ned alt som finnes på DC

-Sende ut masse store "hjemmevideo'er" til alle på internett

-Spille FPS's.

Og hvor mye ha du tenmkt å betale i måneden:

299? 599? 1299?

Lenke til kommentar
Firstmile (hvis tilgjengelig) masse linje ut/inn for pengene.

NGT samme argument men litt mindre for pengene.

Det stemmer ikke. Ved lavere hastigheter får man mer for pengene av Nextgentel.

2,069 kbps per krone får du av firstmile. Nextgentel gir deg 2,464 kbps per krone. Hastighetene er 1350/512kbps hos Nextgentel for 548 kr, mens 1024/640kbps koster 495kor hos Firstmile. Fra hastighet fra 2mbps og oppover er Firstmile billigere.

ok my bad. minnes firstmile var billigst hele vegen jeg blushing.gif

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Telenor da? (Jada - jeg vet jeg vet)

Det skiller ikke mer enn snaut trettifem kroner på den rimeligste 128/702 linja og Telenors tilbud, samt at det i denne perioden ikke er noe etableringsgebyr hos Telenor slik at gjennomsnitlig er de faktisk billigst i bindingsperioden.

Spørsmålet blir da hvorvidt kvaliteten hos Telenor er på høyde med de andre? Ellers bør man vel kanskje også ta hensyn til at infrastrukturen hos Telenor er noe bedre utbygd enn hos konkurrentene?

Nå orker jeg ikke en "Telenor suger"-diskusjon en gang til - men teknisk sett er de vel muligens et noe bedre alternativ.

For å komme tilbake til hva linjen skal brukes til så dreier det seg vesentlig om epost og å lese aviser + litt annen informasjon. Ellers har vi en au-pair som bruker MSN og IRC til å holde kontakt med venner og bekjente (og tro meg - hastigheten er grei nok på ISDN men duverden hva det koster - selv med online 150). Spilling er det svært lite av bortsett fra noen enkle web-baserte greier madammen driver med.

Sånn sett er vi vel bare ute etter å erstatte ISDN-linjen med et noe rimeligere alternativ samtidig som vi frigir en telefonlinje.

Lenke til kommentar

Ville heller betalt litt ekstra (ca en 75 kr.)i måneden for å få Nextgentel i steden for Telenor.

Min erfaring (mine foreldre har Telenor, så det blir når jeg er hjemme) er at Telenor ADSL ikke er noe særlig å satse på:

-Begrensning på 1 GB i måneden; den Gigabyten går raskt dersom man hører litt på radio hver dag.

-De leverer ikke router så du må kjøpe det selv dersom du ønsker å dele linja med flere. Med NGT som leverer router trenger du bare kjøpe en switch eller en hub. I ditt tilfelle høres det ut som om det nå eller i fremtiden er aktuellt å dele linjen til flere maskiner.

-Stabiliteten er varierende. Er ikke imponert over oppetiden til Telenor, det hender ganske ofte at man blir frakoblet eller at linjen plutselig ikke vil virke. Nedetiden er gjerne bare på 5-15 minutter, men det er veldig irriterende når det skjer. (å nei det er ikke min skyld når dette skjer, feilen ligger hos Telenor.)

-Lang ventetid. Selv om de vistnok var "prioritert kunde" (min far bestillte gjennom jobben som har avtale med Telenor) så måtte de vente i 4-5 uker får linja ble gjort tilgjengelig.

Selv mine foreldre som ikke er så kravstore når det gjelder hjemmeinternet er mindre fornøyd.

Dersom du synes NGT blir for dyrt har man jo (har ikke testet disse):

Tele2: 995 etabl. 318 pr.m.

Kvalito 1088 etabl. 314 pr.m.

BlueCom: 1360 etabl. 349 pr.m.

NGT blir ca. 1200 kr dyrere pr.år. Spør du meg er det verdt det sammenlignet med Telenor. Sammenlignet med de andre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kan få ADSL gjennom Telenor, Tele2, Bluecom, Kvalito og Tiscali - men ikke NextGenTel. Dette fordi NGT installerer eget utstyr i sentralene mens de andre aktørene leier kapasitet av Telenor.

Dette betyr i praksis at teknisk sett spiller det ingen rolle hvem jeg velger - alt henger på pris og/eller datamengde tillatt inn/ut (tenker da på 1GB grensen hos Telenor).

Det var lettere før da jeg bare kunne ha ISDN ... :lol:

Lenke til kommentar

Må bare kommentere litt ang. Telenor:

Har hatt Online ADSL i ca to år inntil nylig, og har faktisk vært veldig fornøyd. Veldig lite nedetid og jeg har alltid fått svar med en gang hos kundeservice (chatten på www.online.no). Hadde hastighet litt over det spesifiserte. De leverer som sagt ikke router, og bruker PPPoE, som gjør at du ikke kan bruke en switch/hub til å dele internett, men en router med støtte for PPPoE eller deling via en PC. Lite minus der altså. Tok forresten ni dager fra jeg bestilte til jeg var på nett. Det argumentet om at "de har 1 GB grense" holder jo selvsagt ikke, du må jo bestille det abonnementet som passer for deg. Blir som å kjøpe en bil med to seter for så å klage til forhandleren om at du ikke har plass til hele familien i baksetet. Kjøp en større bil heller.

Så kan jeg jo si litt om mitt andre ADSL-abonnement, som jeg fikk etter jeg flyttet; fra Tiscali. De har overhodet ikke overbevist meg ennå. Tok lang tid uten at jeg hørte fra dem, tok lang tid før jeg var online, har fått alt for lite hastighet, de svarer ikke på mail og det er håpløst å nå dem på telefon.

Lenke til kommentar
Må bare kommentere litt ang. Telenor:

Har hatt Online ADSL i ca to år inntil nylig, og har faktisk vært veldig fornøyd. Veldig lite nedetid og jeg har alltid fått svar med en gang hos kundeservice (chatten på www.online.no). Hadde hastighet litt over det spesifiserte. De leverer som sagt ikke router, og bruker PPPoE, som gjør at du ikke kan bruke en switch/hub til å dele internett, men en router med støtte for PPPoE eller deling via en PC. Lite minus der altså. Tok forresten ni dager fra jeg bestilte til jeg var på nett. Det argumentet om at "de har 1 GB grense" holder jo selvsagt ikke, du må jo bestille det abonnementet som passer for deg. Blir som å kjøpe en bil med to seter for så å klage til forhandleren om at du ikke har plass til hele familien i baksetet. Kjøp en større bil heller.

Så kan jeg jo si litt om mitt andre ADSL-abonnement, som jeg fikk etter jeg flyttet; fra Tiscali. De har overhodet ikke overbevist meg ennå. Tok lang tid uten at jeg hørte fra dem, tok lang tid før jeg var online, har fått alt for lite hastighet, de svarer ikke på mail og det er håpløst å nå dem på telefon.

Hvis jeg ikke kunne få NGT hadde jeg valgt BlueCom. Deretter Tele2 og evt. Tiscali... Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri skal bestille noe mere fra Telenor... Hvis den eneste muligheten for internett via kobber hadde vært gjennom Telenor, hadde jeg kjørt 9,6 kbit via mobilen i stedet!

Lenke til kommentar

Har tiscali 704\128 selv. På it-avisens test viser den jevnt over at jeg har 720.

Men HUSK, hva enn du gjør ikke velg kvalito. Jeg har en kompis som jobbet der i 1,5 år. Han har fortalt meg historier som ingen vil tro er mulig. De er nødt til å være det mest useriøse firmaet i Norge uansett bransje!

Lenke til kommentar

Det hadde vært litt kjekt om trådstarter sa noe?

Jeg er fornøyd med 850/384 Kb/s linjen fra nextgentel. Hundeservicen er bra og stabiliteten er som solid fjell.

Hvis du bor i stavangerområdet er kansje lyse noe for deg? ja jeg vet det er fiber men det er raskt og billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...