geir__hk Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Dere som vil ha drosjene UT av kollektivfeltet, jeg kan ikke at dere har en eneste fornuftig grunn for å få drosjene ut av kollektivfeltet. Dere drar opp miljøkortet. Ja særlig, det er selvfølgelig en stor miljøgevinst å la drosjene stå i kø med motoren på tomgang mesteparten av turen. Mindre kjøring sier dere? Vel konsekvensene blir flere taxiløyver for å ta unna turene. Hvor er miljøgevinsten nå? Dere sier egentlig "drit å dra i hotellkundene i våres by, la dem vente og la dem gjerne miste flyet fordi de ikke er smarte nok til å kjenne reisetiden til flyplassen". Ja det blir kanskje færre turer totalt - fordi det blir færre turister som kommer til byen etterhvert. Forstår dere ikke at "de dumme turistene" faktisk merker at byen har et problem med adkomst til flyplassen, og at dette vil få mange til å reise andre steder? Det er jo fint at elbilene får kjøre i kollektivfeltet, er på ingen måte imot det pga miljeøgevinsten ved at flere velger batteribil. Men dere burde finne ut hva taxisjåførene skal forklare til turistene når taxien står fast i rushtrafikken, fult åpenbart at passasjerene ikke når flyet - samtidig med at et utall elbiler kjører forbi. Er heller ikke uenig i at tungtransport burde kunne benytte kollektivfeltene, men da burde det kanskje hete noe annet enn bare "kollektivfelt". Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Dere som vil ha drosjene UT av kollektivfeltet, jeg kan ikke at dere har en eneste fornuftig grunn for å få drosjene ut av kollektivfeltet. Så du mener at dine meninger er mer verdt enn andres meninger? Fint utgangspunkt. Dere drar opp miljøkortet. Ja særlig, det er selvfølgelig en stor miljøgevinst å la drosjene stå i kø med motoren på tomgang mesteparten av turen. Mindre kjøring sier dere? Vel konsekvensene blir flere taxiløyver for å ta unna turene. Hvor er miljøgevinsten nå? Så hvorfor mener du det skal være nødvendig med flere drosjer av å kaste de ut av kollektivfeltet? I byen jeg bor i, den eneste i Norge som kan kalles stor på et vis står de fleste drosjer på tomgang svært mange timer i døgnet.. Det er rett og slett for mange drosjer, og merkelig nok har overetableringen ført til et dyrere tilbud for publikum, dårligere service, og større miljøbelastning.. Dersom drosjene skal beholde slike goder bør det også forutsette svært strenge krav til disse, blant annet ved at de kutter all tomgangskjøring under venting med umiddelbar virkning. Dersom ikke dette gjøres bør de selvsagt kastes ut av kollektivfeltet. Tomgangskjøring bør logges og logger sendes til rette myndighet for automatisk utferdigelse av et større forelegg. Ved gjentatte overtredelser foretatt av biler knyttet til en sentral bør sentralens biler definitivt utelukkes fra kollektivfeltet. Dere sier egentlig "drit å dra i hotellkundene i våres by, la dem vente og la dem gjerne miste flyet fordi de ikke er smarte nok til å kjenne reisetiden til flyplassen". Ja det blir kanskje færre turer totalt - fordi det blir færre turister som kommer til byen etterhvert. Forstår dere ikke at "de dumme turistene" faktisk merker at byen har et problem med adkomst til flyplassen, og at dette vil få mange til å reise andre steder? Her i denne lille byen jeg bor i er det flere måter det er omtrent like effektivt å ferdes på.. Hvis man reiser fra sentrum er det mest effektivt med flytoget, det er også billigere enn drosje med mindre man er mange. Hvis man reiser fra områder øst for bykjernen er det omtrentlig like effektivt med flybuss som med drosje. Selv det ordinære lokaltoget til Eidsvoll vil være raskere fra sentrum enn en drosje kan være. Det er jo fint at elbilene får kjøre i kollektivfeltet, er på ingen måte imot det pga miljeøgevinsten ved at flere velger batteribil. Men dere burde finne ut hva taxisjåførene skal forklare til turistene når taxien står fast i rushtrafikken, fult åpenbart at passasjerene ikke når flyet - samtidig med at et utall elbiler kjører forbi. Er heller ikke uenig i at tungtransport burde kunne benytte kollektivfeltene, men da burde det kanskje hete noe annet enn bare "kollektivfelt". Elbilene bør hives ut av kollektivfeltet umiddelbart. Det kan virke som mange vil ha alt annet enn vanlige personbiler inn i kollektivfeltene.. Her i Oslo har til og med Guri Melby (måtte det falle en meteor i hodet hennes) tatt til orde for å opprette eget elbilfelt på E18. Det vil si at de vurderer å utelukke elbilene fra kollektivfeltet, opprette et eget elbilfelt for disse, og la majoriteten stå dønn fast i det ene feltet som da er til overs for annen trafikk (lastebiler og normale biler) Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Dere som vil ha drosjene UT av kollektivfeltet, jeg kan ikke at dere har en eneste fornuftig grunn for å få drosjene ut av kollektivfeltet. Grunnen til at jeg startet tråden var en diskusjon en tid tilbake der bussjåfører klaget over den økte trafikken i kollektivfeltet etter at el-biler fikk tilgang. En politiker (husker ikke hvem, eller fra hvilket parti) luftet da ideen om at drosjene kunne miste tilgangen, mens el-bilene ville kunne få bli. Selv har jeg ikke noe problem med at drosjene får bruke kollektivfeltet, men det er jo et gode som burde tildeles på en måte som gagner samfunnet best mulig. Fortsatt klarer jeg ikke se en eneste grunn til at drosjene fortjener dette godet mer enn andre trafikanter. Om drosjekundene har dårlig tid i rush-tiden kan de jo bare velge en drosje som går på strøm.. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Bare tull å kaste ut drosjer til fordel for elbiler. Antallet drosjer er forholdsvis konstant, mens elbilparken bare vokser. Der jeg venter på buss langs e18 inn mot Oslo er det bare et tidsspørsmål før det er like mye kø i kollektivfeltet som de vanlige. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Jeg syns alle som har dårlig til skulle fått kjøre der. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror egentlig tiden er moden for å kaste elbilene ut av feltet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Alle uten passasjerer skulle vært kastet ut, inkl taxi Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Apropos taxi: Denne har ikke tid til å stå i kø: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-presser-skoletaxien-seg-forbi-koen-3355227.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå