Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Parkeringsbot - Manglende bevis?

Abnorm

Anbefalte innlegg

Fikk i dag en meget tvilsom parkeringsbot i posten, dvs. denne kom overraskende da jeg ikke forventet noen bot.

Som vedlegg ligger det to bilder:

1. Kun bilens registreringsnummer

2. Nærbilde av parkeringskvitteringen (tar forgitt at dette er min kvittering).

Så det er ingen tvil om at det har vært en parkeringsvakt tilstede på ett tidspunkt, men det foreligger ingen bevis for at denne boten har blitt utgitt mens bilen var parkert.

Altså, det jeg mistenker er og som må ha skjedd i følgene rekkefølge:

1. Bilde har blitt tatt og parkeringsvakten har gått en runde.

2. Jeg har kommet og kjørt fra stedet.

3. Parkeringsvakten har returnert til tom parkering og skrevet ut boten.

NB. Bildene skal angivelig være tatt kl.20.59 (når parkeringskvitteringen gikk ut), men boten er skrevet ut kl.21.02. Ergo, jeg må selv ha vært ved bilen mellom 20.59 og 21.02, eller klokken til parkeringsvakt stemmer ikke overrens med min og parkeringsautomatens.

Jeg har altså ikke fått noen parkeringsbot i frontruten, kun i posten i ettertid. Samtidig har parkeringsvakten ingen bevis for når bilen ble flyttet, bilen kan ha vært flyttet i samme minutt som 20.59. Med det viktisgste, boten har blitt skrevet ut etter jeg har kjørt.

Så hvordan er jussen i denne saken, deres som har peiling?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hva du skal klage på. Har du betalt fram til si 20:59:00 og parkeringsvakt tok bilde 20:59:00 så er jo tiden inne og du får bot? At vakt ikke skrev boten ut til deg er forsåvidt rart, mulig han hadde en anelse om at det var flere å ta slik at han sørget for å snappe bilder av alle først for så å lage bøter?

Lenke til kommentar

Har du betalt fram til si 20:59:00 og parkeringsvakt tok bilde 20:59:00 så er jo tiden inne og du får bot? At vakt ikke skrev boten ut til deg er forsåvidt rart, mulig han hadde en anelse om at det var flere å ta slik at han sørget for å snappe bilder av alle først for så å lage bøter?

Men jeg kan også ha kjørt 20.59.30 altså innenfor det samme minutte som jeg har betalt for?

Men hvor er bevisene, ting skal vel lbevises?

1. Ingen bilde av boten i frontruten.

2. Kun bilde av en parkeringskvittering som i utgangspunkte kan være hvilken som helst kvittering.

3. Klokkeslettene de oppgir er kun en påstand, det fremkommer ikke i selve bilde. Ergo; bilde kan like gjerne være tatt 20.55

Ut fra det jeg kan lese her: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/parkering Så har man 3min på seg. Jeg hadde altså fjernet bilen inne denne fristen.

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet skriver:

Du skal få en rimelig frist til å betale parkeringsavgiften. Kontrolløren skal alltid vente minst tre minutter før han ilegger den første kontrollavgiften på stedet.

Dette betyr at du har tre minutter på deg fra du har parkert til du må ha betalt og lagt billetten på plass.
Noe helt annet er det om du har betalt til kl 20.59. Da må bilen være fjernet før kl 20.59.01 (evt. at ny billett er på plass før, om det er lov).
Ser kontrolløren en bil uten billett, skal han vente i tre min., for kanskje sjåføren er avsted og løser billett. Men ser han en bil med utgått billett, kan han skrive ut "bot" umiddelbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet skriver:

Du skal få en rimelig frist til å betale parkeringsavgiften. Kontrolløren skal alltid vente minst tre minutter før han ilegger den første kontrollavgiften på stedet.

Dette betyr at du har tre minutter på deg fra du har parkert til du må ha betalt og lagt billetten på plass.

Noe helt annet er det om du har betalt til kl 20.59. Da må bilen være fjernet før kl 20.59.01 (evt. at ny billett er på plass før, om det er lov).

Ser kontrolløren en bil uten billett, skal han vente i tre min., for kanskje sjåføren er avsted og løser billett. Men ser han en bil med utgått billett, kan han skrive ut "bot" umiddelbart.

Det er vel alle klar over, problemet her er at flere parkeringsselskap jukser.

Her kan kontrolløren ha tatt bilde mens bilen sto der og billett var fortsatt gyldig.

For så å sende bot i posten og håpe TS godtar boten uten videre.

Lenke til kommentar

Husker du at du var parkert der?

Er du sikker på at ikke billetten var gått ut og at boten hadde blåst bort fra bilen din innen du kom?

Da hadde de vel sendt purring, ikke selve boten.

Men stod du ulovlig?

Ser nå at du ikke er TS. Beklager.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet skriver:

Det er vel alle klar over,

Trådstarter virket ikke å være klar over det - fablet om tre minutter ekstra og forstår ikke at et tidspunkt er et punkt, ikke et helt minutt. Derfor den runden med selvfølgeligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det ikke taes bilder av hele bilen som beviser at bilen står på parkeringsplassen for at boten skal være gyldig?

Nærbilde av et regnr og en parkeringsbillett beviser jo overhodet ingenting.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pressis klokkeslett jeg kjørte fra parkering er jeg ikke sikker på. Men ettersom jeg hadde kjørt før boten ble skrev, må jeg dermed forlatt parkeringen mellom tidsrommet 20.59.01 til 21.01.59, ettersom bilde stammer fra 20.59.00

Slik jeg har forstått det skal ikke en bot skrives ut før tre minutter etter fristen på kvittering. Noe som igjen er forenlig med tidspunktet for boten. (3min etter bilde ble tatt).

For meg virker det som:

-Parkeringsvakten har sett bilen, ventet til kvittering gikk ut kl.20.59 og tatt bilde

-Gått en liten runde, ettersom hun måtte vente i 3min før utskriving av bot.

-Kommet tilbake kl.21.02 til parkeringen og tenkt "Faen, her var det ingen bil" og skrevet ut boten alikevell.

En annen ting: Hvordan kan jeg stole på at tidspunkte stemmer?

For alt jeg vet kan bilde av skilt og kvittering ha vært tatt lenge før. Samtidig foreligger det ingen bevis for at boten har blitt plasert i vindu (på bilen), ergo ingen bevis for at bilen har vært tilstede på angitte klokkeslett.

Har jeg gjort noe galt skal jeg selvsagt betale boten, det handler ikke om det.

Men jeg føler meg lurt/utnyttet og vil derfor forhøre meg med andre først.

Jeg skaffet meg ingen bevis (hvorfor skal jeg det når alt var bra når jeg hentet bilen). men det mener jeg ikke parkeringsvakten har heller.

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

Du har forstått feil. Det finnes ingen pålagt venteperiode før det skrives ut parkeringsgebyr når gebyret er begrunnet i overskredet tidsfrist. Det finnes for så vidt ingen slik venteperiode ellers heller, men det er vanlig når billett mangler å vente den tid det tar for sjåføren å komme tilbake fra nærmeste automat.

Hvis du mener du trenger mer informasjon for å ta stilling til gebyrkravet må du ta kontakt med parkeringsselskapet. Du kan f.eks. be om elektroniske kopier av de originale bildefilene (ofte er det dato og tidspunkt i metadataene i bildefilen).

Generelt sett er det imidlertid slik at den som hevder motparten lyver må kunne begrunne hvorfor motparten skulle lyve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener du trenger mer informasjon for å ta stilling til gebyrkravet må du ta kontakt med parkeringsselskapet. Du kan f.eks. be om elektroniske kopier av de originale bildefilene (ofte er det dato og tidspunkt i metadataene i bildefilen).

Dette hadde nok jeg gjort, hva hvis selskapet sier nei? Har en da en sak?

Lenke til kommentar

Kan tenkes, men ikke nødvendigvis.

Husk at i en senere rettssak er ikke nødvendigvis bildene primærbeviset, de støtter bare oppunder (og i enklere saker erstatter) kontrollørens vitneforklaring. Det finnes flere tenkelige situasjoner som vil forklare på en rimelig måte hvorfor en bot skrevet ut 21:02 ikke ble festet på ruta di til samme tid. Grunnkravet for å ilegge gebyr er 1) at parkeringsbilletten er observert med utløpstidspunkt, og 2) at bilen din er observert parkert etter utløpstidspunktet. Det er disse to fakta som må dokumenteres.

En svært enkel forklaring: Kontrolløren kan ha fått en telefonsamtale som varte i ti minutter, og så reiser du 21:10.

For å vinne en hypotetisk rettssak bør du komme med gode offensive argumenter, det vil si at du må argumentere for hvorfor selskapets presentasjon av saken ikke kan være eller ikke er riktig. Defensive argumenter (som er det du har fremmet så langt i tråden) er sjelden veldig overbevisende. Et minimumskrav for å forberede gode offensive argumenter er at du må finne ut av hva du gjorde den kvelden. Spor opp kontoutskrifter, sjekk tidspunkter for kortbruk, eventuelle bompasseringer kombinert med Google Maps-oversikter over mulig reiserute. Se om du finner noe som gjør det usannsynlig at du fortsatt sto parkert 20:59:01.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at selskapet KAN, og mest sannsynlig HAR flere bilder enn de la i posten. Send inn en klage. Vanlig prosedyre er og ta nærbilde av frontruten, muligens lappe og et område bilde som viser hvor bilen står parker + reg. nummer.

Er du sikker på at du ikke bare har kjørt bilen uten å ha sett avgiften og den har falt av under turen hjem? Er ikke alltid de er godt synlige. Skjønner ikke hvorfor han skal ønske å stresse med å sende den i posten.

edit: Ser at du skriver ''hun'', er det slik at du har sett vakten?

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Husk at selskapet KAN, og mest sannsynlig HAR flere bilder enn de la i posten. Send inn en klage. Vanlig prosedyre er og ta nærbilde av frontruten, muligens lappe og et område bilde som viser hvor bilen står parker + reg. nummer.

Er du sikker på at du ikke bare har kjørt bilen uten å ha sett avgiften og den har falt av under turen hjem? Er ikke alltid de er godt synlige. Skjønner ikke hvorfor han skal ønske å stresse med å sende den i posten.

edit: Ser at du skriver ''hun'', er det slik at du har sett vakten?

Det hjelper lite med flere bilder, da alle bildene deres vil vise nøyaktig det samme.

Nei, bilde har ikke blåst vekk eller falt av under kjøring. Jeg kjørte FØR boten ble skrevet.

"Hun", da må det være skrivefeil, skulle sikkert vært "kun".

Lenke til kommentar

For å vinne en hypotetisk rettssak bør du komme med gode offensive argumenter, det vil si at du må argumentere for hvorfor selskapets presentasjon av saken ikke kan være eller ikke er riktig. Defensive argumenter (som er det du har fremmet så langt i tråden) er sjelden veldig overbevisende. Et minimumskrav for å forberede gode offensive argumenter er at du må finne ut av hva du gjorde den kvelden. Spor opp kontoutskrifter, sjekk tidspunkter for kortbruk, eventuelle bompasseringer kombinert med Google Maps-oversikter over mulig reiserute. Se om du finner noe som gjør det usannsynlig at du fortsatt sto parkert 20:59:01.

Har ingen problem å fremvise hva jeg gjorde rett før, men kan ikke bevise at jeg gjorde noe annet, foruten jeg passerte en bomring 30min senere.

Jeg parkerte rett på utsiden av en butikk, var inne og handlet. Betalte (i følge nettbanken) kl.20.59 og gikk rett ut til bilen. Bilen er plassert ca.15meter fra kassa i butikken. Ut fra dette kan jeg anta jeg forlot parkeringen 21.00 (1min etter bilde ble tatt, men 2min før boten ble skrevet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...