Gå til innhold

Fagbrev Lønn

Anbefalte innlegg

Etter en lærtid i IKT på 2 år og noen måneder tok jeg fagbrevet i Januar som jeg bestod. Lønna mi siden slutten av 2013 har vært 23.000,- fastlønn, etter fagbrevet fikk jeg ny kontrakt, med samme lønna? Er ikke dette litt på grensa til hva som er lovlig?

Vi fikk en ny ansatt med fagbrev ca på min alder, for ca en måned siden som fikk fastlønn på rundt 28.000,-

Jeg ga beskjed at jeg var skuffet over lønna, men de mente jeg måtte fullføre diverse kurs og slikt for å øke i lønn etter 6 mnd. Jeg går på samme kurs som han som begynte for 1 mnd siden, alikevel tjener han er enn meg.

Bør jeg bare gå på dagen? Virker veldig useriøst da de medarbeiderne uten fagbrev tjener mer enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en lærtid i IKT på 2 år og noen måneder tok jeg fagbrevet i Januar som jeg bestod. Lønna mi siden slutten av 2013 har vært 23.000,- fastlønn, etter fagbrevet fikk jeg ny kontrakt, med samme lønna? Er ikke dette litt på grensa til hva som er lovlig?

Vi fikk en ny ansatt med fagbrev ca på min alder, for ca en måned siden som fikk fastlønn på rundt 28.000,-

Jeg ga beskjed at jeg var skuffet over lønna, men de mente jeg måtte fullføre diverse kurs og slikt for å øke i lønn etter 6 mnd. Jeg går på samme kurs som han som begynte for 1 mnd siden, alikevel tjener han er enn meg.

Bør jeg bare gå på dagen? Virker veldig useriøst da de medarbeiderne uten fagbrev tjener mer enn meg.

Følger der ikke en tariff? Det er ikke unormalt at siste lønnsstige i læretiden er tilnærmet samme lønn som fagarbeider. da beregningsgrunnlaget er høyere en fagarbeiderlønn. Var ikke mange kronene jeg gikk opp husker jeg.

Lenke til kommentar

Følger der ikke en tariff? Det er ikke unormalt at siste lønnsstige i læretiden er tilnærmet samme lønn som fagarbeider. da beregningsgrunnlaget er høyere en fagarbeiderlønn. Var ikke mange kronene jeg gikk opp husker jeg.

Aner ikke, vet bare at de tjener mer enn meg både fagarbeidere og de uten fagbrev, fikk se lønnslippen til han ene.

Trodde ikke det var mange med fagbrev som hadde 23.000,- i måneden, kan jo like så godt gå på nav da.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noen minstelønn her i landet, men mange bedrifter har tariffavtale. Har bedriften din tariffavtale bør det stå noe der hva du kan forvente i lønn og lønnsutvikling. Har dere en tillitsvalgt bør du ta kontakt med han/henne, eventuelt først som sist fagorganisere deg og få svar og hjelp derfra. El og IT forbundet er nok rett oppi din gate :)

Lenke til kommentar

Du skriver jo at han som begynte for 1 måned siden tjener mye mer enn deg, samt at folk uten fagbrev tjener mer.

Så for meg virker det jo som at de nesten med vilje lar deg gå på lav lønn, for å se om de kommer unna med det.

Synes 23K brutto i måneden er lavt ja, for en som jobber med IT, iallfall nå i 2015.

Mann deg opp krev din lønn! :)

Endret av Silverhawk
Lenke til kommentar

Bedriften jeg er i nå slo seg jo sammen med den jeg begynte hos som lærling, vært i den nye her i ca 7mnd.

Syns det er helt utrolig egentlig, men jeg kan jo ikke gjøre så mye mer enn å klage på lønna noe jeg allerede har gjort. Forventa jo de skulle komme med et nytt tilbud når jeg ble kalt inn til møte, men neida.

Lenke til kommentar

Aner ikke, vet bare at de tjener mer enn meg både fagarbeidere og de uten fagbrev, fikk se lønnslippen til han ene.

Trodde ikke det var mange med fagbrev som hadde 23.000,- i måneden, kan jo like så godt gå på nav da.

Ja det høres veldig lavt ut, vi startet vell på 30 000,- etter bestått fagbrev. Da fulgte vi tariffen til El og it. Les lit på Landsoverenskomsten ift hva du har "krav" på om dere skulle fulgt tariff, krev så dette evt at du bytter til noen som følger tariff :)

Men nav er aldri ett godt alternativ..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedriften jeg er i nå slo seg jo sammen med den jeg begynte hos som lærling, vært i den nye her i ca 7mnd.

Syns det er helt utrolig egentlig, men jeg kan jo ikke gjøre så mye mer enn å klage på lønna noe jeg allerede har gjort. Forventa jo de skulle komme med et nytt tilbud når jeg ble kalt inn til møte, men neida.

Skal jeg være helt ærlig med deg?

Litt avhengig av hvor du bor, så vil jeg anbefale deg å snuse litt på andre stillinger. Forhør deg litt med hodejegere også, de har ofte en del stillinger som du kan søke på og de kan også gi en del info om hva du kan forvente av lønn. Få det gjerne skriftlig.

Vet ikke helt hvilke konkrete områder innen drift og/eller support du jobber med i dag, men se gjerne etter en stilling der du kommer innom faglige utfordringer du kan utvikle deg på og komme deg videre i karrieren. :)

Edit: Eventuelt kan du bruke dette med at du har vært ute i markedet og snust litt, og forhørt deg om lønn andre plasser, i neste samtale med arbeidsgiver og få de til å forstå at du kan være på vei ut døra. Hvis de er oppriktig interessert i å beholde deg, så vil de tilby deg høyere lønn. Klart, dette kan de ta litt negativt også MEN hvis de er noenlunde profesjonelle så vil de se verdien i å beholde en person de tross alt har brukt over 2 år på å lære opp i bedriftens IT-løsninger.

Endret av Silverhawk
Lenke til kommentar

Men nav er aldri ett godt alternativ..

Hehe klart ikke, men de tjener jo nesten like godt ved å bare gå hjemme :p

Eneste jeg hørte på dette møte var '' vi forstår du er skuffet etc. etc.'' hadde også en bilgodtgjørelse på 3000,- som forsvant etter fagbrev pga jeg kun skulle være inne nå.

Skal jeg være helt ærlig med deg?

Litt avhengig av hvor du bor, så vil jeg anbefale deg å snuse litt på andre stillinger. Forhør deg litt med hodejegere også, de har ofte en del stillinger som du kan søke på og de kan også gi en del info om hva du kan forvente av lønn. Få det gjerne skriftlig.

Vet ikke helt hvilke konkrete områder innen drift og/eller support du jobber med i dag, men se gjerne etter en stilling der du kommer innom faglige utfordringer du kan utvikle deg på og komme deg videre i karrieren. :)

Flott, takk for svar :)

Har allerede begynt å se litt etter en ny jobb for å være helt ærlig. Kjenner et par som tidligere jobbet der jeg er nå, med nok så dårlig erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...