cgilbu Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Har hørt mye rykter om at tiptronic-girkassa til Audi og VW sliter mye og kan havarere når som helst. Inntrykket mitt er at dette gjelder de noe eldre modellene. Vurdere å kjøpe en Audi A3 2008 med tiptronic - trenger derfor å vite om jeg burde holde meg langt unna, eller om Audi har forbedret seg med årene. Alle svar mottas med takk! Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 tiptronic? du mener vel s-tronic? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Tiptronic, multitronic, s-tronic, dette er gearkasser med helt forskjellig teknologi, som har det til felles at de kan geares sekvensielt med +/-. Det er vanligvis automatisk overstyring av manuelle valg ved ekstremt lavt eller høyt turtall, så man har ikke full kontroll som med manuell uansett. Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 4. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2015 Ja, jeg mener Tiptronic Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 4. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2015 Ingen som vet noe mer utover hva som står på Wikipedia? Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 mulig jeg tar feil, men jeg mener tiptronic forsvant fra a3 ca 2006... 1 Lenke til kommentar
Balli Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Tiptronic kassene var mye værre i generasjonen før 2005/2006, når denne generasjonen kom hadde de gjort mye forbedringer.Men alt spørs jo på hvordan det har blitt behandlet og hvor langt det har gått, hadde selv en 06 Audi a6 med tiptronic og digget girkassen. Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 Joka har helt rett - det er s-tronic, ikke tiptronic. Har hørt mye negativt om s-tronic. Stemmer disse ryktene? mulig jeg tar feil, men jeg mener tiptronic forsvant fra a3 ca 2006... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Som andre skriver. Det kommer mye an på hvordan bilen er brukt. Er det en Petter Solberg wannaby som er tidligere eier så ville jeg styrt glatt unna den. Jeg har lest om tilfeller der noen tror at launch Control på de girkassene er at du trykker bremsa i bunn, full gass til motoren hikker (les: hopper på turtallssperren) og så slipper du bremsen. Det er vel en enkel metode for å ta livet av en slik girkasse. Men behandler du en slik girkasse relativt normalt så er det en fantastisk girkasse som, i mine øyne, gjør manuelle girkasser forhistoriske. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Ser hvertfall ut som S-tronic er langt å foretrekke fremfor tiptronic. http://www.audiworld.com/forums/audi-a5-s5-rs5-coupe-cabrio-125/tiptronic-vs-stronic-2790077/ Selv liker jeg godt CVT/multitronic, men det er vel antagelig ikke option på a3. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Bortsett fra noe problemer med DSG som normalt skal bli rettet på garanti så var nok de fleste årsakene til ryktet til Tiptronic at de ofte har vært koblet med forholdsvis sterke motorer og Audis "Filled for life" policy. Hvis kassa er ok når du kjøper den, og sitter på en typisk norsk motor med mindre enn 150HK så er det ikke noe å være redd for. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Bortsett fra noe problemer med DSG som normalt skal bli rettet på garanti så var nok de fleste årsakene til ryktet til Tiptronic at de ofte har vært koblet med forholdsvis sterke motorer og Audis "Filled for life" policy. Det er det flere bilprodusenter som har brent seg på. SVJV finnes der ikke en automatkasse som har godt av å kjøre på samme oljen hele livet. "Alle" bør få ny olje minst hver 60.000KM, gjerne oftere med mye småkjøring/køkjøring. Og når jeg skriver ny olje, mener jeg hele mengden med å flushe, ikke bare et oljebytte. Og selvsagt nytt filter. Skulle jeg kjøpt brukt, ville jeg forsikret meg om at kassen faktisk har fått oljeflush og filter minst 1 gang per 100.000KM, ellers er det "søppel". Er bilden kjørt mindre enn 100, og intet har vært gjort, ville jeg ha sjekket at kassen virker fin, og regnet inn en flush hos et automatgirverksted i regnestykket. Selv om det finnes mange kule varianter automater, er det stort sett CVT og konvensjonelle automater med converter det er snakk om. Ja utenom dobbelkløtsjene da. 1 Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 Takk for gode svar fikse og kjetilkl Jeg har fått høre fra dyktige fagpersoner at man burde styre unna DSG-kassene grunnet masse problemer og relativt "fersk" teknologi i bil-sammenheng. Men nå shipper vel Audi og VW ut hundretusener av biler med disse kassene, og ja - kanskje det oppstår feil med 1% av disse, noe som er ganske mye relativt sett, men dersom de andre 99% fungerer fint så.. Virker som om det viktigste er å sjekke at alle servicer har blitt fulgt opp, olje er skiftet og at ikke Petter Solberg har sittet bak rattet. Noen andre som har innspill eller råd? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Har du mulighet til å få lukte på giroljen, så er den en ypperlig indikator på tilstanden. Lukter oljen brent, så styr unna. Er den ikke brent, er det håp Ikke alle biler det er like lett å få tilgang på peilepinnen til girkassen (på enkelte modeller mangler peilepinnen), men har du mulighet til å nå den så er det kjapt gjort.Angående DSG så har jeg forstått det sånn at det finnes mange varianter av den. Noen utgaver er bedre enn andre. 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 s-tronic og dsg er det forskjellig navn på samme kasse (audi og vw) 7 trinns s-tronic (dsg) har tørre clutcher og er de som har mest problemer. tåler visst max 250 Nm.. 6 trinns har våte clutcher og er "bedre". litt lesestoff DSG-6 http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_308.pdf DSG-7 http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fforum.quattroruote.it%2Fposts%2FdownloadAttach%2F12858.page&ei=7KP4VKuFKMaCPdHDgZAN&usg=AFQjCNGlbMxl1K8XiiEeNFNuX6cb-5jd-A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå