Gå til innhold

Tråden for deg som hater nynorsk

DrDoogie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nynorsk er da helt greit. Ser dog enklere ut enn det er. Men jeg synes det burde vært valgritt hvilket språk, evt dialekt man skal skrive på skolen.

Enig, minus det der med dialekt

For det første, en dialekt er nettopp det.. en dialekt. Muntlig mao.

For det andre, se for deg en kokebok fra Arne Brimi skrevet på dialekt ;)

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Loomy: Tja, altså, å skrive to stiler synes jeg er bare gøy. Og når man får fem eller seks uansett, og får en fridag siden du stikker klokken 11.00... Hva er da problemet?? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Loomy: Tja, altså, å skrive to stiler synes jeg er bare gøy. Og når man får fem eller seks uansett, og får en fridag siden du stikker klokken 11.00... Hva er da problemet?? :mrgreen:

Jaja, hvis du liker å skrive to stiler, så skal du få lov til det :nice:

Selv foretrekker jeg å skrive minst mulig :p:

Lenke til kommentar
For det første, en dialekt er nettopp det.. en dialekt. Muntlig mao.

For det andre, se for deg en kokebok fra Arne Brimi skrevet på dialekt.

Vel, det er svært, svært få som skriver reint mål? Jeg, selv, skriver iaffal min egen Oslo-dialekt. Regner neste med at du skriver noe liknende også.

Og Thea: Jeg liker det ikke, for da får jeg bare vondt i handa, og jeg kanske sove i timen.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jaja, hvis du liker å skrive to stiler, så skal du få lov til det :nice:

Selv foretrekker jeg å skrive minst mulig :p:

Takker :mrgreen:

Du kan jo også få fritak da? De sjekker sjelden bakgrunnen din, en venninne av meg later som hun er spansk og snakker spansk hjemme - hun er 100 % norsk.

Lenke til kommentar

Jeg syntes egentlig Nynorsk er et must i skolen, hvis de ikke hadde hat det så kunne jeg ikke måbba de som måbber meg for at jeg har 3 tysk c til bake med at de må ha nyroesk.

Jeg har nemmelig fritak fra nynorsk *grin*

Har dyseleksi, for dere som ikke har klart og se det enda.

Så mer nynorsk i den norske skole!!! :grin::grin::grin:

Mohahahaha!

Lenke til kommentar
Jeg syntes egentlig Nynorsk er et must i skolen, hvis de ikke hadde hat det så kunne jeg ikke måbba de som måbber meg for at jeg har 3 tysk c til bake med at de må ha nyroesk.

Jeg har nemmelig fritak fra nynorsk *grin*

Har dyseleksi, for dere som ikke har klart og se det enda.

Så mer nynorsk i den norske skole!!! :grin::grin::grin:

Mohahahaha!

ALDRI!!! :mad:;)

Lenke til kommentar

Jaujau..... Må brekkja meg av latter!

Kvifor skal ikkje ein som skriv nynorsk få lov til det uten at folk skal trekje ned på det. Når folk har nynorsk som hovudmål så er det HOVUDMÅLET! Om dåke ØSTLENDINGA treng ikkje skrive nynorsk i det heile. Og at dåke må læra da på skulen har dere ikkje vondt av. Det er like domt å utelata det som å utelata historie! Lenge LEVA NYNORSKEN. Men dåke med bokmål skal endelig får lov å skrive det!

RESPEKT er det det handlar om!

Venleg Helsing Severin

Lenke til kommentar
Respekt er ordet. Men jeg ønsket ikke å få trødd et annet skriftspråk ned over skallen. Jeg mener det bør være valgfritt hvilket skriftspråk en skal benytte. Få slutt på tvangen nå! :yes:

Ord :!:

Jeg syns det blir for dumt å lære oss på skole et 3dje språk, et slags "kunst språk" kaller læreren min det. Det blir bare for mye, gi oss heller de timene på noe annet, Norsk eller matte...Så blir vi heller flinkere i det faget...

Lenke til kommentar

Prater selv nynorsk. Skriftspråket går mot samnorsk. Som dere sikkert har lagt merke til kommer det hvert år lange lister med nye ord som "er lov" å bruke både i nynorsk og bokmål. Dette er ord som har en opprinnelse i et av språkene. Men skal samnorsk bli en realitet må språkene smelte sammen, ikke ved å utelukke et av språkene. Dette gjørest ved at begge parter lærer to språk som ligner stadig mer på hverandre. Mener samnorsk ble prøvd innført noe mer direkte tidligere, uten hell. Har også hørt rykter om at forsøket nå delvis er gitt opp? Men herregud, drit i hele norsken å legg hele skriftspråket om til engelsk; "the language of communication." Er jo det som kommer til å skje til slutt uansett, men det må vel en tilnærming til her også. Men jeg synes veldig synd på dere som må lære denne forferdelige "spynorsken", for en belastning for deres allerede overbelastede små grå. Videregående er jo virkelig et hel*ete fra før.

Lenke til kommentar

Nynorsk og bokmål til eit språk? Aldri!

Om me ser på historien til noreg ( og norsk språk)så kan ein klart sjå at det kjem aldri til å skje!

Det finnest framleis orginisasjonar som Norsk mållag som holder dette vedlike!

Dei organiserer turer til kamper( ein engelsk ord foresten) der dei held føredrag om det norske språk!

Ikkje kan eg sjå kva som er så spennande med dette men endog!

Eg held framleis fast på å laga norske ord til forsøplinga av engelsken som kjem inn!

Eks: Motherboard kan bli til morbord!

Overhead har faktisk eit norsk ord er Bokstavslenger (eller noko i den dur)

Besvime er Falla i uveta!

Ikkje kom her å sei at det ikkje vekkjer lite norsk ære ved å snakke norsk og ikkje dansk-norsk?

Problemet med mållauget (som det heiter på NN) er at dei fjuksar med medlemstall......

Lenke til kommentar

Bjaa: enig med du! Rekrutteringen på realfagene er en katastrofe i dag, og det kommer vi til å merke om noen få år. Om vi heller hadde brukt nynorsktimene til noe matnyttig, som f.eks. matematikk og fysikk - da hadde saken stilt seg annerledes. For ikke å snakke om hvor vanvittig mye utgifter staten hadde spart ved å slippe å måtte trykke stort sett hvert bidige offentlige skjema både på bokmål og nynorsk.

Og Severinen: Jeg kan skjønne argumentene ved å fornorske engelske datauttrykk. Problemet er bare det at denne fornorskingen går ut over datautdanningen. På eksamener kan vi risikere å bli trukket for å si harddisk i stedet for platelager! Dersom vi skal benytte norske ord for absolutt alt, vil vi få problemer med å kommunisere med utenlandske aktører når vi skal ut i jobb - fordi vi ikke har lært korrekte faguttrykk.

Nei, takke meg til packet og cookie i stedet for pakke og kjeks. Og Ivar Aasen kan få råtne widerøe for min del.

Time for bed, yummy. Time for bed...

Lenke til kommentar
Nynorsk er da helt greit. Ser dog enklere ut enn det er. Men jeg synes det burde vært valgritt hvilket språk, evt dialekt man skal skrive på skolen.

amen for den!

er helt ening.

Et språk holder i massevis, personlig tror jeg jeg hadde likt nynorsk siden dialekten min ligner mer(stavanger), men vi startet med bokmål på barneskolen og er derfor flinkest til å skrive det.

Dialekt vet jeg ikke, er da nokk med to skriftsspråk språk.

Lenke til kommentar
Og Severinen: Jeg kan skjønne argumentene ved å fornorske engelske datauttrykk. Problemet er bare det at denne fornorskingen går ut over datautdanningen. På eksamener kan vi risikere å bli trukket for å si harddisk i stedet for platelager! Dersom vi skal benytte norske ord for absolutt alt, vil vi få problemer med å kommunisere med utenlandske aktører når vi skal ut i jobb - fordi vi ikke har lært korrekte faguttrykk.

Nei, takke meg til packet og cookie i stedet for pakke og kjeks. Og Ivar Aasen kan få råtne widerøe for min del.

Enig, la oss ikke bli helt Islandske:

Tölva (istedenfor datamaskin), laget av tala, flertal tölur, (tall) og völva (spåkvinne) - man syntes at de første datamaskinene hadde en slags overnaturlig emne til å regne.

Synes forresten disse er ganske morsomme:

borðtölvur=Desktop

Ferðatölvur=Bærbar

kubbasett=Brikkesett

vinnsluminni=RAM

örgjörvi=CPU

Disklingadrif=CD-ROM

harður diskur = Harddisk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
De sjekker sjelden bakgrunnen din, en venninne av meg later som hun er spansk og snakker spansk hjemme - hun er 100 % norsk.

Litt kjiipt den dagen skolen kommer og krever at du skal avlegge morsmåleksamen, though :p Men hun går kanskje ikke på VGS eller på yrkesfag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...