Enlightened Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Hei! Jeg ønsker en liten oppgradering i forhold til tv lyd. Jeg ser markedet består av ganske mange typer høyttalere, så jeg trenger nok litt hjelp. Jeg ønsker ikke å bruke mange tusenlapper på det, men opptil 3 bør gå greit. Aktive høyttalere er meget interessant da de har innebygd forsterker? Takker for svar Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Vil anbefale denne: https://www.komplett.no/yamaha-yas-103-soundbar/820507 Kjøpte den til mor og far til jul. Hadde overraskende bra lyd, bedre enn jeg hadde trodd. Til og med mor som var ekstremt skeptisk når hun så eksen, brukte 5 sekunder med ryggen til for å si at dette var ekstremt mye bedre enn TV-lyden. Den har 2 typer digital inngang, dessverre ikke HDMI. Men siden den er stereo, så kobler man bare alt til TVen, og fra TVen til denne. Den har også bluetooth for å spille fra telefon. Samt en ekstra analog inngang når man skulle trenge det. Vil anbefale å ikke trykke på surround knappen, da den lyder best i ren stereo. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 4. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2015 Vil anbefale denne: https://www.komplett.no/yamaha-yas-103-soundbar/820507 Kjøpte den til mor og far til jul. Hadde overraskende bra lyd, bedre enn jeg hadde trodd. Til og med mor som var ekstremt skeptisk når hun så eksen, brukte 5 sekunder med ryggen til for å si at dette var ekstremt mye bedre enn TV-lyden. Den har 2 typer digital inngang, dessverre ikke HDMI. Men siden den er stereo, så kobler man bare alt til TVen, og fra TVen til denne. Den har også bluetooth for å spille fra telefon. Samt en ekstra analog inngang når man skulle trenge det. Vil anbefale å ikke trykke på surround knappen, da den lyder best i ren stereo. Ble ganske interessert i den nå ja. Ser de sier på reviews at lyden er klar og crisp, og har overraskende bra lyd til prisen. Den har jo ikke egen sub, det er vel det eneste. Synes du den leverer så bra som de sier, og synes du mangel på sub var en big deal? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) EDIT: Fant at den bredere versjonen nevnt i originalposten er på tilbud hos CDON.no: http://cdon.no/elektronikk/yamaha/yamaha-yas-152bl-p25316704?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no Hvis du har plass til en på 120cm bredde, så løp og kjøp. Det at den er beredere hjelper på lydopplevelsen også Original post: Den har innebygd "subwoofer" på 7,5cm. Jeg var overrasket over hvor bra bass den faktisk hadde. Skulle jeg hatt noe lignende selv, så hadde jeg foretrukket denne fremfor en smalere en med egen sub. Subene som oftest er ved siden av er ikke av noen god sort uansett. Siden denne fra Yamaha er såpass "stor" (høyere og dypere enn mange andre i denne pris klassen), så har de større elementer som gjør underverker på lyden. Den eneste andre som kanskje er å anbefale hvis man ønsker mer ekte surround, er Philips sin som har batteridrevne surround høyttalere man lader ved å legge dem ved siden av hovedenheten. Den er penere, og man plasserer bare ut surroundhøyttalerene når man trenger det. Men den koster minimum 2-3 ganger prisen, og er ikke sikker på hvordan lyden er i fra den, selv om den også har fått god kritikk. Den jeg kjøpte til mor og far til jul var YAS-152 utgaven, som er hakket over, kostet normalt 2500,-, og var på tilbud hos Komplett til ca halv pris før jul. Det er den breiere versjonen enn den jeg linket til sist, forskjellene er bredden og at den innebygde sub elementet er 1cm større, sammenligning her hvis linken funker: http://no.yamaha.com/no/products/audio-visual/hometheater-systems/front-virtual-surround-systems/?selected=514114_479383_&mode=compare Jeg syntes lyden var overraskende bra, og er selv vant til ett lydanlegg i en helt annen prisklasse. Kan si det slik, at senterhøyttaleren jeg har koster ca 4 ganger hva denne fra Yamaha koster alene. (Og ja for meg så er forskjellen såpass at det er verdt det) Det eneste minuset med denne typen er at de ikke støtter HD lyd fra Blu-ray foruten i ren stereo. Det fine er at den støtter de normale formatene som trengs. En annen lydplanke som kunne vært å anbefale er Sonos sin Playbar, men den støtter ikke DTS lyd, noe som gjør at enkelte ganger så får man ikke lyd hvis man kjører eksterne komponenter som BD spiller, Playstation osv direkte i lydplanken. Endret 5. mars 2015 av AndersT2 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) EDIT: Fant at den bredere versjonen nevnt i originalposten er på tilbud hos CDON.no: http://cdon.no/elektronikk/yamaha/yamaha-yas-152bl-p25316704?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no Hvis du har plass til en på 120cm bredde, så løp og kjøp. Det at den er beredere hjelper på lydopplevelsen også Original post: Den har innebygd "subwoofer" på 7,5cm. Jeg var overrasket over hvor bra bass den faktisk hadde. Skulle jeg hatt noe lignende selv, så hadde jeg foretrukket denne fremfor en smalere en med egen sub. Subene som oftest er ved siden av er ikke av noen god sort uansett. Siden denne fra Yamaha er såpass "stor" (høyere og dypere enn mange andre i denne pris klassen), så har de større elementer som gjør underverker på lyden. Den eneste andre som kanskje er å anbefale hvis man ønsker mer ekte surround, er Philips sin som har batteridrevne surround høyttalere man lader ved å legge dem ved siden av hovedenheten. Den er penere, og man plasserer bare ut surroundhøyttalerene når man trenger det. Men den koster minimum 2-3 ganger prisen, og er ikke sikker på hvordan lyden er i fra den, selv om den også har fått god kritikk. Den jeg kjøpte til mor og far til jul var YAS-152 utgaven, som er hakket over, kostet normalt 2500,-, og var på tilbud hos Komplett til ca halv pris før jul. Det er den breiere versjonen enn den jeg linket til sist, forskjellene er bredden og at den innebygde sub elementet er 1cm større, sammenligning her hvis linken funker: http://no.yamaha.com/no/products/audio-visual/hometheater-systems/front-virtual-surround-systems/?selected=514114_479383_&mode=compare Jeg syntes lyden var overraskende bra, og er selv vant til ett lydanlegg i en helt annen prisklasse. Kan si det slik, at senterhøyttaleren jeg har koster ca 4 ganger hva denne fra Yamaha koster alene. (Og ja for meg så er forskjellen såpass at det er verdt det) Det eneste minuset med denne typen er at de ikke støtter HD lyd fra Blu-ray foruten i ren stereo. Det fine er at den støtter de normale formatene som trengs. En annen lydplanke som kunne vært å anbefale er Sonos sin Playbar, men den støtter ikke DTS lyd, noe som gjør at enkelte ganger så får man ikke lyd hvis man kjører eksterne komponenter som BD spiller, Playstation osv direkte i lydplanken. Jeg trenger ikke surround, og Sonosen/Philipsen koster 5 ganger så mye som denne gjør. Jeg tenkte å kun koble planken i tven med optisk, og la alle andre enheter dermed spille lyd gjennom tv. Får jeg ikke HD lyd da? På komplett koster den du hadde i original posten 1995, mens den du viste meg nå koster 1300. Er det noen forskjell i lyden, eller er det bare basselementene? Edit: Ser på reviews at Yas152 skal ha dårligere lyd enn Yas-103. Var det yas-103 du hadde prøvd? Endret 5. mars 2015 av Enlightened Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 YAS 103 og 152 er etter det jeg kan se av spesifikasjkoner osv den samme typen. Eneste forskjell er at 152 er beregnet for større TVer, da den er lengre. Samt at den har ett sub element som er 1 cm større. Noe som vil kunne gi mer bass. At den større er billigere er nok fordi begge kanskje er på vei ut, og vil erstattes av en nyere versjon etter hvert. Men tror ikke det skal være noen grunn til å vente av den grunn Hvis du ser på pris historikken på disse 2, så ser du at 152 startet på 3000,-, og 103 startet på 2300,- eller noe slikt når de var nye: 103: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-yas-103-209768#anchor-price-history 152: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-yas-152-204221#anchor-price-history At det er mange som har hørt dem side ved side, og sagt 103 er bedre tviler jeg på. At brukeranmeldlser av 103 kan ha flere som skryter av den fremfor 152, kan nok enkelt å greit være at flere har 103 som er billigere. Mest sannsynlig så er lyden helt lik, eneste fordelen 152 har, er at den kan skape ett større lydbilde, da elementene er lengre i fra hverandre. Ett større lydbilde er etter min mening noe av det viktigste når man ser film. En annen fordel kan også være at den gir mer bass, da volumet i selve kassen er større, og da naturlig gir mer bass, og gir enda mindre behov for egen subwoofer. Jeg ville også valgt Yamahaen fremfor Sonosen. Når det kommer til HD lyd, så kommer det helt ann på hva du skal se på. Det er kun Blu-ray (samt DVD-Audio og SACD) som gir ekte HD lyd. Dolby Digital Plus kommer på noen streaming tjenester, men det er en mellomting mellom ekte HD lyd og normal komprimert lyd. HD lyd er betegnelsen på det som er ukomprimert, såkalt lossless, og helst i 24bit. Men ukompimert i CD kvalitet eller bedre er det som gir best lyd (16bit). HD formatene på film er PCM, Dolby True HD og DTS Master Audio, i 2 til 8 kanaler. Det er kun HDMI som støtter å sende disse formatene. Disse Yamahaene støtter kun PCM i stereo når det kommer til ukomprimert lyd. Det står ingenting om 24-bit, så da er det å anta at den kun støtter 16-bit. Men ingen TVer støtter mer enn det heller. Utenom PCM så støtter den de komprimerte surroundformatene Dolby Digital og DTS, i både 2 og 6 kanaler, siste nevnte blir nedjustert til 2 kanaler uansett. Siden du ønsker å koble alt til TVen, og kun optisk ned. Noe som er beste løsning. Så får du av tilkoblede enheter i 95% av tilfellene kun stereo uansett (Kun noen veldig få TVer støtter å videresende surroound). Man kan få surround i fra enkelte Smart-TV funksjoner. Det viktigste er at lydplanken støtter Dolby. Da slipper du problemet som jeg har med min "søpple" TV. Har alt midlertidig koblet via TVen pga flytting, og den støtter kun å sende Dolby ut. Og siden den midlertidige forsterkeren min kun støtter PCM, så fikk jeg ingen lyd den veien. Mitt råd til deg, hvis lydplanken ser fristende ut, er å velge 152 hvis du har plass til bredden. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 YAS 103 og 152 er etter det jeg kan se av spesifikasjkoner osv den samme typen. Eneste forskjell er at 152 er beregnet for større TVer, da den er lengre. Samt at den har ett sub element som er 1 cm større. Noe som vil kunne gi mer bass. At den større er billigere er nok fordi begge kanskje er på vei ut, og vil erstattes av en nyere versjon etter hvert. Men tror ikke det skal være noen grunn til å vente av den grunn Hvis du ser på pris historikken på disse 2, så ser du at 152 startet på 3000,-, og 103 startet på 2300,- eller noe slikt når de var nye: 103: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-yas-103-209768#anchor-price-history 152: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-yas-152-204221#anchor-price-history At det er mange som har hørt dem side ved side, og sagt 103 er bedre tviler jeg på. At brukeranmeldlser av 103 kan ha flere som skryter av den fremfor 152, kan nok enkelt å greit være at flere har 103 som er billigere. Mest sannsynlig så er lyden helt lik, eneste fordelen 152 har, er at den kan skape ett større lydbilde, da elementene er lengre i fra hverandre. Ett større lydbilde er etter min mening noe av det viktigste når man ser film. En annen fordel kan også være at den gir mer bass, da volumet i selve kassen er større, og da naturlig gir mer bass, og gir enda mindre behov for egen subwoofer. Jeg ville også valgt Yamahaen fremfor Sonosen. Når det kommer til HD lyd, så kommer det helt ann på hva du skal se på. Det er kun Blu-ray (samt DVD-Audio og SACD) som gir ekte HD lyd. Dolby Digital Plus kommer på noen streaming tjenester, men det er en mellomting mellom ekte HD lyd og normal komprimert lyd. HD lyd er betegnelsen på det som er ukomprimert, såkalt lossless, og helst i 24bit. Men ukompimert i CD kvalitet eller bedre er det som gir best lyd (16bit). HD formatene på film er PCM, Dolby True HD og DTS Master Audio, i 2 til 8 kanaler. Det er kun HDMI som støtter å sende disse formatene. Disse Yamahaene støtter kun PCM i stereo når det kommer til ukomprimert lyd. Det står ingenting om 24-bit, så da er det å anta at den kun støtter 16-bit. Men ingen TVer støtter mer enn det heller. Utenom PCM så støtter den de komprimerte surroundformatene Dolby Digital og DTS, i både 2 og 6 kanaler, siste nevnte blir nedjustert til 2 kanaler uansett. Siden du ønsker å koble alt til TVen, og kun optisk ned. Noe som er beste løsning. Så får du av tilkoblede enheter i 95% av tilfellene kun stereo uansett (Kun noen veldig få TVer støtter å videresende surroound). Man kan få surround i fra enkelte Smart-TV funksjoner. Det viktigste er at lydplanken støtter Dolby. Da slipper du problemet som jeg har med min "søpple" TV. Har alt midlertidig koblet via TVen pga flytting, og den støtter kun å sende Dolby ut. Og siden den midlertidige forsterkeren min kun støtter PCM, så fikk jeg ingen lyd den veien. Mitt råd til deg, hvis lydplanken ser fristende ut, er å velge 152 hvis du har plass til bredden. Jeg sitter i tenke boksen jeg nå Jeg ser mpx også har halv pris på LG NB4530AN nå, som visstnok også skal ha fått skryt, og den har egen sub, og koster kun 2000kr nå. Bør jeg heller gå for den da tror du? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 LGen kan være bra den. Har ikke testet annet enn en veldig billig Samsung av den typen før. LGen har mye mindre elementer i selve planken enn det Yamahaen har, dermed må suben spille høyere opp i frekvens, noe som gjør at man lettere hører subwooferen, og når denne normalt står på en av sidene, så blir lydbildet skjevt. Det er også vanskeligere å integrere enn separat sub, enn en som er innebygd. Ofte får man ett gap i lyden mellom der suben slutter å spille, og der hvor lydplanken tar over. Det er veldig hørbart på musikk og dialoger. En ting jeg har lest angående planker med separat sub, er at de har veldig dårlig innstillinger for suben, noe som gjør at de ofte enten gir for mye bass, og stort gap i lyden, eller for lite bass. Personlig så hadde jeg valgt en med større elementer, fremfor en med små elementer. Men kan legge til at LGen ikke er av den helt billigste til normal pris, og dermed kan ha bedre kvalitet. Samsungen jeg hørte litt på, kostet rundt 2000,- ny tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå