Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

2x8" gran eller furu? c24


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge garasje med 2x8" bjelkelag og bærevegg men så lurer jeg på hva som er best av 2x8" c24 gran eller furu?

Sjekket opp i litt priser rundt om å ser på f.eks www.byggbo.no at vanlig ubehandlet 2x8" c24 går for 65,60kr eks. mva pr. lm og 2x8" c24 ferdig impregnert går for 30,40kr eks. mva pr. lm .
hvorfor koster ubehandlet 35,20 kr pr. lm mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:ohmy: 65,6kr eksklusive mva (82kr med MVA) var ekstremt høy pris.

 

F.eks på byggmax så får du det til godt under halve prisen: https://www.byggmax.no/treverk/konstruksjons-treverk/48x198-konstruksjonsvirke-p08148198

 

Prisen for impregnert var mer "normal" av hva jeg har vært borti i alle fall. Dog, fortsatt vesentlig billigere:

https://www.byggmax.no/treverk/impregnert-trevirke/impregnerte-rekker/48x198-impr.-konstruksjonsvirke-gronn-p08748198

 

Litt lavere pris kan kanskje ha noe med holdbarhet/vedlikehold, hvor impregnerte planker kan ha vært utsatt for vann, og trenger ikke en gang befinne seg oppbevart under tak.

 

Men hvordan byggbo.no kan ta så solide priser vet jeg ikke. :hmm: Skulle nesten tro det var spesialdyrkede trær som har vokst rundt stålsøyler for armering. :p Men så er jeg på langt nær noen proff innen tematikken.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg skal bygge garasje med 2x8" bjelkelag og bærevegg men så lurer jeg på hva som er best av 2x8" c24 gran eller furu?

 

Sjekket opp i litt priser rundt om å ser på f.eks www.byggbo.no at vanlig ubehandlet 2x8" c24 går for 65,60kr eks. mva pr. lm og 2x8" c24 ferdig impregnert går for 30,40kr eks. mva pr. lm .

hvorfor koster ubehandlet 35,20 kr pr. lm mer?

da er det nok priset feil,cu er dyrere en ubehandlet,alltid.

på reisverk så blir det kun brukt gran

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2*8 er ikke nødvendig for veggene det holder lenge med 11/2*6(36*148)

Hvorfor skriver du noe slikt tull, når du ikke vet noe om "snølast" for området og heller ikke noen om spennvidde?

 

Og uansett tak, så blir det aldri billigere å bestille ferdige komponenter (sperrer/åser, m.m., eller takstoler), enn å lage dem på plassen. Men dette må dimensjoneres, av kompetente folk.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden de fleste eneboliger og hytter som er bygd med stendere i Norge mellom +-1985 og 2000+ er bygd med 36*148 i veggene så burde jo de fleste ha ramlet ned i følge deg. Har vært med å bygge flere 2 og halv etasjes hus i 36*148 og ingen av de har ramlet sammen.

Grunnen til man har gått opp til 198 er krav til isolasjon ikke bæreevne.

På 60- til +-85 brukte man 2*4 toms i bærevegger og de husene står jo også fortsatt.

 

Jeg har opplevd flere ganger at ferdig takstoler er billigere en man kan bygge selv, gjør du det selv må man ofte gå opp i dimensjon for å få samme bæreevnen som ferdig takstoler.

 

For ferdig takstoler sender du bare over spennet og kommune du bygger i så beregner de takstolene etter kravene i din kommune.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden de fleste eneboliger og hytter som er bygd med stendere i Norge mellom +-1985 og 2000+ er bygd med 36*148 i veggene så burde jo de fleste ha ramlet ned i følge deg.

 

Du har rett i at vi har brukt mye både 2" x 4" (48 x 98 mm) og senere også 1 1/2" x 6" (36 x 148mm) i stendere (veggstolper) og det er sjelden det har ført til sammenbrudd, i boliger og hytter. Så sant en kan sikre en trestender fra å knekke (til en av sidene), tåler slikt treverk (vi diskuterer) utrolig mye vekt i lengderettningen. Mange tonn, på EN stender! Uten at jeg har regnet på det, vil jeg gjette på to-sifret antall tonn. Slike stolper kan fremdeles brukes mange steder i landet. Men, det betinger at spennvidden ikke er for stor og at "snølasten" er liten!

 

Men vi dimensjonerer for "knusing" av treverk (i bunn og toppsvill) og for "knekk" av stender! Vi dimensjonerer IKKE, for hva en trestender KAN tåle av vekt!

 

Trykk av stender, ned på en horrisontal svill (og mot toppsvill), fører lett til knusing av treverk, hvis ikke arealet av trestenderen er stort nok, i forhold til vekten den skal bære. I en vanlig enebolig, bærer en enkelt stender kun noen få kN. Og 1 kN = 100 kg. Knusing av treverk fører ikke bare til at stenderen synker litt inn i svillene, men dette fører til råte i svillene. Værst er dette i yttervegger, da det er mer utsatt for fukt, men selv i tørrt "miljø" som invendig bærevegg, kan råte oppstå.

 

Og dette er grunn til at vekten (les, areal/flate trykk) stendere utøver på svillene, blir viktig i dimensjonering. Da Norge er ganske forskjellig (når det kommer til anntatt gjennomsnittlig snømengde), er det laget tabeller hvor snølast i hver enkelt kommune kommer frem. I den siste revidering i NS, har en også tatt hensyn til, at folk ikke "gidder" å måke tak selv. Så en økte snølastene, noe som krever større dim. på stenderene for å hindre knusing og råte.

 

I enkelte kystnære kommuner, med lite snø (snølast), KAN fremdeles 2" x 4" ( 4704 mm2) holde for vektdimensjoneringen. Likeså med 1 1/2" x 6" (5328 mm2), som er noe mer areal. Men det er likevel avhenig av bl.a. "spenn vidde", for hver m, eller dm, som økes på spennvidden (bredde på hus, eller til bærebjelke/vegg), fører til mer vekt på stenderene. Og snølasten, KAN være stor!

 

Vektbelastning og konstruksjon, har også betydning når vi dimensjonerer for "knekk". Ligger i ordet, stolpen kan knekke/brekke og føre til sammenbrudd. Råte kan også påvirke en side, raskere en motsatt side og føre til skjev belastning, som igjen kan føre til sammenbrudd. Garasjer har også et annet problem og det er tilstrekkelig "vindavstivning", spessielt hvis garasjeport er i gavlen (en ende av bygget).

 

Da du slenger ut en dimensjon på stenderene, uten å vite noe om dette er et snørikt område (stor snølast og for stor for nevnte dim.) og du vet IKKE noe om spennvidden på bygget, viser et du ikke vet hva du prater om!

 

Hvilket tak TS ønsker å benytte her er uvesentlig, for dimensjonering av stolpene. Og skal TS benytte benytte fabrikk produserte takstoler, trenger fabrikken tegninger og en adresse. Samme hvis de skal dimensjonere og produsere sperrer/bærebjelker, o.l.

 

Nå er det ikke "hvermansen" som kan og bør produsere takstoler selv, selv med riktige tegninger og dimensjonering. Men, de blir en god del billigere. Spørsmålet blir heller, om en har kompetanse og vil bruke tid på det.

 

Grunn til at jeg utdyper dette, er i første rekke for TS for andre, som ikke forstår problematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Synes at 48x198 høres vell meget ut som bære vegg i en garage, som jeg antar er uisolert?

 

Hvor bor du?, så kan jeg Evt dimensjonerer veggene for deg!

 

Om veggene kun skal klees med kledningen og skrå stives med bånd, så ville jeg gått for imrignert treverk, med andre ord furu.

Dersom du skal plate veggene med gips/asfaltplater, ville jeg gått for ubehandlet, altså gran, siden dette er billigere:-) bjelkelaget, kan du trykt bruke gran, da det ikke vil være så mye fullt der. Det er også billigere:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil nå si at 1 1/2" x 6" skal holde det meste, familiehytta er beregnet på 850kg per kvadratmeter, pluss torvtak, totalt 1050kg per kvadratmeter, det er langt over kravet i området, det er høyt på fjellet og det er ikke uvanlig med fire meter snø, og det holder helt fint, eldre hytter som er dårligere bygd står fortsatt i samme område, garasjen er bygd etter samme krav og dimensjoner som hytta.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke kompetanse til den type beregninger, men ut i fra hva familiehytte og garasje er dimensjonert for, totalt 1050kg og alt stenderverk er i 1 1/2" x 6", som har blitt dimensjonert av hytteprodusenten, burde det være mer enn tilstrekkelig for de fleste krav rundt i norge med tanke på snølast.

Det beste vil alltid være å få riktig kompetanse til å beregne ut i henhold til kravene i kommunen der du bygger, da vil du få riktig svar på hva de anbefaler.

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar

Den utgaven av byggdetaljblad 523.251 jeg har foran meg her sier at 48x98 tåler 9m husbredde ved c/c 60cm og 3,5kN snølast, mens 36x148 tåler 10m husbredde. De færreste garasjer, selv doble, har mer enn 9/10 meters bredde, men på den andre side kan det godt hende de må dimensjoneres (etter nyere regler) for større snølast enn 3,5kN. 10,5kN som nevnt i innlegg #11 og #13 hørtes dog ganske ekstremt ut; hvor bredt er det huset, og hva er c/c mellom stenderene??

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...