Gå til innhold

Lang antennekabel vs lang hdmi

Anbefalte innlegg

Jeg har GET, og må strekke kabel ganske langt for å komme fra uttaket til TV'en min.

Jeg har da to valg: Ha decodern ved TV'en, eller ved uttaket.

Avhengig av hva jeg velger, må jeg enten:

• Strekke 16m antennekabel
  • Strekke 16m HDMI kabel
    (Ikke luftlinje, men 16m inkludert å gå opp veggen, langs taket, og ned veggen igjen).

Dette er ikke optimalt, men noen som vet hvilken av dem som egner seg best, med tanke på støy og svinn over så lange strekninger?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke noe upraktisk å ha dekoderen 16 meter unna TV`en?

Det er ikke 16m luftlinje :) Det blir 16m når kabelen går opp langs veggen, langs veggen og så ned igjen.

I luftlinje står TV'en ca 4m fra uttaket. Men litt upraktisk med en kabel liggende langs gulvet, tvers over hele rommet.

Ommøblering er selvfølgelig et alternativ, men ting tar seg definitivt best ut slik de står nå.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

16 meter er litt langt uansett hva du velger. Tror faktisk ikke det er krav i HDMI standarden til lenger enn 10m, alle kabler over det må med andre ord være av bedre kvalitet enn standarden tilsier. Antennekabel er ikke så dyrt, så jeg hadde nok prøvd det først om jeg var deg. Skjønt til liknende problemstilling har jeg faktisk kjøpt inn en trådløs HDMI adapter som kan være et alternativ. Har dessverre ikke satt det opp enda, og akkurat nå finner jeg ikke boksen og husker ikke merket. Handlet den på Elkjøp. Noe sånt som dette.

Lenke til kommentar

Takker! Det ante meg antennekabel vil funke best, men alltid greit å høre om noen har noen erfaringer :)
Skal sjekke ut muligheter for å trikse og mikse litt med TV og decodern for komme ned på 15m istedenfor 20(som er de typiske lengdene man får kjøpt).

Så er det vel å kanskje prøve å få kjøpt en anntennekabel av litt kvalitet, ikke den til 150kr på claes :hmm:

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare hvis noen andre skulle komme over denne tråden... prøvde med 20m antennekabel fra claes ohlson, og fungerte fint for meg.
Nå er ikke jeg spesielt kravstor på lyd og bilde, men jeg merka ikke noe åpenbart feil iallefall.

(Merk at dette sikkert avhenger av flere faktorer enn bare anntennekabelen, som utvendig støy, styrken på signalet osv)

Lenke til kommentar

Merk at dersom det passer bedre å ha dekoderen i "andre enden" så finnes det også aktive HDMI-kabler med forsterker på 15 meter og lengere.

(Men så er vel også dekoderen nå digital, så du vil ikke få noe redusert billedkvalitet utover at bildet hakker eller blir piksellert, og det skal nok mye til)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...