Gå til innhold

hvor viktig er det egentlig å mosjonere å spise sunt?

Anbefalte innlegg

Hei! lurer egentlig på hvorfor dette er så viktig å hva som motiverer alle. Jeg personlig spilte aktivt håndball i mange mangel år, og var virkelig godt trent, da jeg sluttet fortsatte jeg å trene på elixia, men det var ikke like spennende, så flyttet jeg for meg selv og det var virkelig da jeg la om livsstilen min helt. det var ikke noe som het *helgemat* lenger, det var mer *hva har jeg lyst* mat. jeg har ikke trent på over ett år og føler heller ikke noe behov for det. jeg spiser akkurat det jeg har lyst på til enhver tid, og må ærlig innrømme at jeg spiser godteri og potetgull hver eneste dag. Jeg føler ikke at jeg har for lite energi, tjukk har jeg heller ikke blitt, derimot det omvendte. da jeg mistet alle musklene mine raste jeg ned masse i vekt, å ser nå ut som den lille flisa.

å trene å bli *fit* er heller ikke noe jeg er interessert, men jeg vil heller få litt mer fett på kroppen i form av at jeg vil se ut som den aldern jeg er og ikke se ut som en 13 åring, noe jeg gjør med den alt for tynne kroppen min nå. hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli motivert må du ha et mål.

Deretter må du finne ut hvilken vei du skal gå for å nå målet ditt.

Vil du legge på deg kroppsvekt gjennom å være sofagris = kun legge på deg fett, eller gjennom å trene ved siden av = fett+muskler?

Det er opp til deg, men du vil ikke føle deg noe "mer mann" ved å klare å legge på deg fett gjennom å sitte i sofaen og spise drittmat.

Du ymter innpå at du føler at kroppen din er som en 13-åring`s.

Om du klarer å nå målene dine om å legge på deg mer fett - vil du da føle deg mer tilfreds ved å "se ut som en feit 13-åring" tror du? :rofl:

Om du er undervektig og ønsker å legge på deg "riktig" bør du nok trene litt ved siden av - så fort du ser litt resultat kommer motivasjonen du leter etter. :)

Lenke til kommentar

Det er viktig å mosjonere fordi:
- Vi vet vel alle at hjertet pumper blodet rundt i kroppen, men musklene har stor innvirkning på blodsirkulasjonen, men musklene pumper også lymfevæsken som går i lymfeårene. Musklenes bevegelser er med på å pumpe både blod og lymfe, og bidrar derfor til bedre sirkulasjon
- trening øker mengden av "det gode kolesterolet", slik at man på denne måten forebygger hjerte- og karsykdommer
- trening øker energiforbruket, og man forbrenner fett, karbohydrater og proteiner. Man unngår f.eks. at fett bygger seg opp enten under huden eller omkring organer, noe noen kaller for "det usunlige fettet"
- trening ser ut til å ha positiv effekt på mental helse og dette er kanskje en av de viktigste virkningene av trening

Dette er noe av det jeg kommer på å farta. Men hvis man skal trene, så må man finne mål og menin med det, eller så trener man uten at man kanskje trives med det. Det å dra på treningsstudio bare for å trene har lite for seg. Man skal ha positiv effekt med trening, og man bør derfor finne ut hva slags type trening som passer for en selv. Selv synes jeg er det utrolig kjedelig å løpe på en tredemølle, det gir meg ingenting tilbake, men å spille fotball eller håndball er motiverende og gøy, og man får like stort treningsutbytte. Noen svømmer, ror, går i fjellet, trener styrke, sykler osv., man må finne hva som passer for en selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...