Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen vil ikke boote?!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bestilte nylig nytt kabinett og ny strømforsyning. Jeg tok alle delene fra det gamle kabinettet, inn i det nye. Alt så til å virke, helt til jeg skrudde den på. Da kom jeg rett inn på BIOS. Jeg valgte hdd'en (som allerede hadde win8 fra den gamle PCen), og restarta den. Men da kom en melding som jeg aldri har sett før (den i bildet) Vet noen er hvordan man fikser det? På forhånd, takk

post-375132-0-65477800-1425412125_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett i kun disken med OS om du vet hvilken det er.

Sett i OS-cd eller minnepenn med bootable install på.

Trykk install OS og der inne er "repair startup"-valg

Det burde fikse biffen.

Det vil fungere uansett om du hadde satt disken på den sata-kabelen som den sto i, om den står i den sata-slotten den sto i

Lenke til kommentar

Sett i kun disken med OS om du vet hvilken det er.

Sett i OS-cd eller minnepenn med bootable install på.

Trykk install OS og der inne er "repair startup"-valg

Det burde fikse biffen.

Det vil fungere uansett om du hadde satt disken på den sata-kabelen som den sto i, om den står i den sata-slotten den sto i

Som sagt, har jeg bare en hdd på 1tb. Windows kom allerede installert når jeg kjøpte den gamle PCen, så jeg har ingen CD (har heller ingen Optical Drive, for den er stuck i det gamle kabinettet :p)
Lenke til kommentar

Da må du laste ned, legge på botable minnepenn

Men er disken i samme kabel som den sto i? /urørt

Jeg prøvde begge ledningene fra den gamle builden, det samme skjer på begge :/ Men hvor laster jeg ned?
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal måtte reinstallere etter bytte av kabinett og strømforsyning? Men repair er jo verd et forsøk, så Windows ISO må du ha liggende.

Det er ikke bare hovedkortbatteriet som er blitt ladet ut da, slik at BIOS er resatt? Har TS forsøkt både IDE og ACHI mode på sataconfig i BIOS?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal måtte reinstallere etter bytte av kabinett og strømforsyning? Men repair er jo verd et forsøk, så Windows ISO må du ha liggende.

Det er ikke bare hovedkortbatteriet som er blitt ladet ut da, slik at BIOS er resatt? Har TS forsøkt både IDE og ACHI mode på sataconfig i BIOS?

Ja jeg har prøvd begge, men det samme kommer opp. I sted kom plutselig Windows Boot Manager opp som en boot option. Skal jeg prøve den?
Lenke til kommentar

La meg få spørre :

Det eneste du byttet var kabinett og strømforsyning?

Isåfall så skal Windows kunne laste seg inn uten problemer (med mindre dette var et HP kabinett eller lignende som er tilkoblet hovedkortet med ymse kabler)

Lenke til kommentar

La meg få spørre :

Det eneste du byttet var kabinett og strømforsyning?

Isåfall så skal Windows kunne laste seg inn uten problemer (med mindre dette var et HP kabinett eller lignende som er tilkoblet hovedkortet med ymse kabler)

Ja det var det eneste jeg kjøpte. Kjøpte cooler master kabinett og corsair psu
Lenke til kommentar

Fikk samme trøbbel nå selv.

Man må boote på OS-dvd /minnepenn og reparere OS med de filene, ikke filene som er der fra før.

Dvs ikke den repair som er mulig å kjøre uten cd/minnepenn.

OK takk :) Men går det ann at jeg låner en CD av noen andre, siden jeg bare skal reparere?
Lenke til kommentar

Da kan du vel få lastet dette ned lovlig fra MS sine sider?

Hvis du får problemer så kan du alltids kontakte MS (Norge) og forklare at du har lisens men ikke selve installasjonen (regner med du har lisensnøkkelen?)

Da kan du laste denne ned. Etter den er lastet ned får du spørsmål om hva du ønsker, der velger du lag ISO. Så er det bare å lage en minnepinne på denne filen, f.eks vba Rufus.

Boot på denne og forsøk repair.

Finnes kanskje ennå enklere metoder?

Lenke til kommentar

Hvis du får problemer så kan du alltids kontakte MS (Norge) og forklare at du har lisens men ikke selve installasjonen (regner med du har lisensnøkkelen?)

Da kan du laste denne ned. Etter den er lastet ned får du spørsmål om hva du ønsker, der velger du lag ISO. Så er det bare å lage en minnepinne på denne filen, f.eks vba Rufus.

Okei. Tusen takk for svar! :)
Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i en CD, men når jeg prøver å fikse Windows, kommer dette opp

post-375132-1147266_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...