little85 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hei! Jeg har tatt meg den frihet å prøve å få god lyd ut av en selvlaget subwoofer. Først kommer det litt fakta, så et par spørsmål! Høyttalerelement: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=140 Forsterker: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...03428%20&cart_i d= Bassrefleksrør: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...30293%20&cart_i d= Kassen er konstruksjon bassrefleks, med 4" bassrefleksrør, og er på ca 80 liter. Til opplysning bruker jeg ikke endestykkene på bassrefleksrøret. Om noen i hele tatt har giddet å tatt en titt på linkene og sett hva utstyr jeg har, kunne dere sikkert hjelpe meg litt nå! Spørsmål nummer 1: Jeg aner ikke hvordan jeg skal dempe kassen innvendigt, om jeg i hele tatt skal dempe den har kjøpt noen meter med dempeull som skal brukes til demping av høyttaler, kan noen hjelpe meg her Har hørt at jeg skal dempe godt når jeg har bassreflekskonstruksjon, korrekt meg her om feil, om dette i såfall er rett, hvor mye demping skal jeg lage til? Spørsmål nummer 2: Jeg har opplevd å fått fæle blåselyder ut bassrefleksrøret, så jeg rekner med at det er for langt. Jeg har ikke kortet det ned enda, og det er vel langt over 10 cm langt. Dette kalles kanskje turbulens i bassrefleksrøret? Er opplysningene jeg har gitt, gode nok til å kunne si hvor langt bassrefleksrøret burde være? Om ikke, skal jeg få tak i mer tekniske spesifikasjoner på høyttalerelement, og en bedre utrekning av kassevolum l x b x h! Håper på svar, skal lage til kassen nå, og stresser med å få den ferdig og teste lyden Takker for svar Mvh Kjell Ronny Haugen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 ang blåselydene kan det være en idé å bruke aeroport. Lengden på bassrefleksrøret skal tilpasses NØYAKTIG slik at man minsker egenresonansen. (Har for meg at dette skjer ved å "flytte egenresonansen ned" til et lavere frekvensområde, men er ikke helt sikker på dette. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Blåselyder kommer fordi arealet/diameteren på bassrøret er for lite. Lengden har med tuningen å gjøre og skal ikke kappes i hytt og pine. Det er faktisk viktig at det er en nøyaktig lengde. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Dempemateriale trenger du strengt tatt ikke. 2-3 lag med dempematte på bakplata holder i massevis. Hvis kassa er på ca 80 liter netto, så bør du ha 2x4"(10,4 cm) bassrør som er ca 55 cm lange 80 liters kasse er egentlig alt for lite for denne basseren i bassrefleks. 200-250 liter hadde vært passe. Så hvis du skal ha bassrefleks så bør du bygge ny kasse. Gidder du ikke det bør du droppe bassrefleks. Plugg igjen hullene så blir alle blåselyder borte og du kan faktisk spille dypere enn med bassrefleks. (så lenge volumet er 80 liter) Har du 8 eller 4 ohms versjonen foresten? Lenke til kommentar
little85 Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Har 4 OHM`s versjon, som jeg tror det sto på linken... Og tror jeg vil gå for lukket konstruksjon, å prøve det med denne kassen som er rundt 80-90 liter! Og bakplata som du refererer til den finst ikke, for det eneste du ser der, er ryggen på forsterkeren som er skrudd fast på baksiden. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Subforsterkere bør egentlig bygges inni et eget "kammer" hvis man skal ha et optimalt resultat. Bruker du forsterkeren som en del av kassen blir det fort lekkasje og forsterkeren vil også vibrere når du bruker subben. Ikke helt optimalt! Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Jeg er enig i at du burde bygge lukket kasse. Med et 15" element vil det riste bra. Hvis du hadde brukt f.eks 12" eller mindre mener jeg det blir best effekt av bassrefleks. Men tenk deg det vil riste! Lenge siden jeg har sett noe så kraftig til vanlig hjemmebruk. Her er et greit eksempel på 15" basskasse. Dette er en kasse på ca. 116 liter, lukket. Jeg hørte på den hos en kamerat og vil si den rister som bare det. Virkelig behagelig å se på film. Tror du burde bygge kassen din noe større. http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...oduct=daliswa15 Hvis du først skal bygge en ny kasse burde du bygge forsterkeren inn i et eget rom som Whoppass Cheese sa. Det er best. Hvis jeg ser på min egen kasses demping er det rundt kassen (innvendig). Hvis du tenker deg at du ser kassen forfra, at du da ser elementet og at forsterkeren sitter bak, da er det da dempet oppe, nede og på sidene. En annen fet effekt hadde kanskje vært å bygge elementet ned mot bakken. En kasse på komplett er faktisk slik. Den ser fet ut, billig, men fet. Bare noen forslag fra min side. Men lykke til! http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=1&s=pl Jeg håper du legger ut linker til noen bilder når du er ferdig med kassen. Hadde vært morsomt å sett hvordan resultatet ble. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Den sub-forsterkeren kommer i en slags "kasse", så det er strengt tatt ikke nødvendig med eget kammer. Men siden den "kassa" sansynligvis er av tynn plast (det er den på min Zachry forsterker) så kan det kanskje være en fordel alikavel. Ellers bør man dempe kabinettet bra. Og aller helst rett bak elementet. Btw: Zachry forsterkeren min er überfølsom for støy! Håper ikke du er så uheldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå