Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 240 - få ned avgass-mengden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at dette er en nokså gammel bil etterhvert, vil jeg tro den kan ha godt av en grundig rens av drivstoffsystemet/innsuget. Senest for noen måneder siden hjalp jeg en bekjent med en tidlig 90-talls Mitsubishi Lancer (liten bensinmotor med innsprøytning) med å få ned utslippene. Helte på en hel flaske med TriPak bensinbooster på tanken, samt tok en runde med 3-trinns rens fra QMI. Han hadde mangellapp på utslippsverdier, 30 mil etter behandlingen gikk bilen gjennom etterkontrollen.

Om det er dette som skal til på din bil? Aner ikke. Men gammel Volvo tilsier at det trengs en rens, og så evt justering. Forutsetning er jo selvsagt at pakninger er tett, plugger, olje og filtre er fine. Du skjønner tegningen. :p

Lenke til kommentar

Hehe aner ikke hvilke utslipp det er snakk om - den gamle eieren sa at utslipp var på grensa før da det ble sjekka. Filterbytte skal vel gjøres uansett, vil jeg tro, så kan ta en runde med Tripak og satse på at det går på kontrollen. :)

Takker for svar!

Edit: Selges forresten tripaken andre steder enn på nett?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Muligens har Torshov i Oslo TriPak. Tidligere ble det solgt av både Jula og Clas, men begge ser ut til å ha sluttet med det. Hvor i landet bor du?
QMI har et nokså omfattende forhandlernett (se nettsiden qmi.no), men om du ikke finner en i nærheten så er det kurant å bestille over nett/telefon: De sender fraktfritt og de er kjappe. Torshov skal ha noe QMI, men ikke hele sortimentet.

Lenke til kommentar

@ Fikse: Bor i Trøndelag. Mulig jeg bare bestiller på nett om det ikke er å få kjøpt noe sted. Må man kjøre langt for at det skal ha effekt?

@ LiamH: Er ikke forgassere, er sprut. Har for øvrig byttet plugger, og skal bytte luftfilter. Blir vel kurant når man får kjørt gjennom Tripaken i tillegg.. :)

Lenke til kommentar

@ Fikse: Bor i Trøndelag. Mulig jeg bare bestiller på nett om det ikke er å få kjøpt noe sted. Må man kjøre langt for at det skal ha effekt?

Tenker du på TriPaken? Kommer jo an på dosen, og hvor mye dritt det er snakk om. Men om du hiver på hele flasken på en halv tank, og du får fylt TriPaken før du fyller bensin, slik at det blandes godt, bør det merkes en endring etter en 30-40KM. Et par-tre timers kjøring, gjerne med litt belastning (tilhenger med litt vekt og bakker er en god kombo) så du får opp temperaturen i motoren (ikke på / over rødgrensen, men over daffe-kjøre-temperatur) bør gi god virkning. Så sant det er skitt og sot som er problemet da :):hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...