Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 I bygget jeg nettopp flyttet inn i henger det noen gamle lapper om at papir og plast skal settes i byggets felles bossrom (det er både næringslokaler og leiligheter her). På leting etter dette rommet finner jeg så ut at dette ikke lenger er ordningen - beboerne skal ta med seg papiravfall til nærmeste returpunkt et par kvartal borte. Ingen big deal, men er dette egentlig riktig? Når vi betaler husleie, skal ikke renovasjonsavgift være en del av denne, og skal ikke da huseier sørge for at det er tilstrekkelig med bossdunker for å dekke behovet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Avfallsinnsamling er primært et kommunalt anliggende, så hør med dem om hva reglene er for den bygningen det gjelder. Dersom kommunen nekter å hente i bygningen har man jo en utfordring enten man eier huset eller bare leier. Så kan man påstå at eier bør ordne transport fra hus til nærmeste returpunkt for å lette jobben for leietakere, noe denne sikkert kan få til, mot et tillegg i husleien. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Bygget har både vanlige bossdunker og papirdunker. Problemet er nok som så ofte er tilfelle at det er for få av sistnevnte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Dersom det hentes ved bygget kan huseier søke kommunen om å holde fler (eller større) dunker. Dette vil sannsynligvis kunne øke renovasjonsavgiften (og således også husleie). Det kan imidlertid være årsaker som er til hinder, f.eks fysisk plassering eller kapasisteten hos kommunen. Dersom du kontakter kommunen vil du kunne finne ut om manglende kapasitet er grunnet uvilje fra huseier eller har andre årsaker. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Det hentes ved bygget, det er ikke problemet. At renovasjonsutgiften øker er forøvrig ingen anledning til å sette opp leia. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det hentes ved bygget, det er ikke problemet. At renovasjonsutgiften øker er forøvrig ingen anledning til å sette opp leia.Jo, den er en av kostnadsfaktorene som avgjør leiepris ved neste leieperiode (når ny kontrakt skrives). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Da er det snakk om en ny avtale med ny leiepris. Når jeg snakker om å sette opp leia mener jeg selvfølgelig oppjustering av prisen i en eksisterende leieavtale. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Ring renovasjonsfirmaet og finn ut om returpunktet høyrer til bygninga eller ikkje. Den fyrste tanken som slo meg er at leigetakarane her får beskjed om å kaste avfallet sitt på ein anna (offentlig) plass for at huseigaren skal lure seg unna renovasjonsavgifta. Dette trenger ikkje å være tilfellet, men det kan være greit å få klarheit i dette før du går vidare til huseigar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Det gjør det garantert ikke. Som sagt, jeg har ikke tenkt å gjøre noe med dette, er bare interessert i reglene hvis noen kjenner dem. Endret 3. mars 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Alminnelige essensielle tjenester som er pålagt av kommunen må anses inkludert i husrommet med mindre noe annet er avtalt. Leier du en bolig i en kommune som pålegger innbyggerne plast-, papir-, og restavfallssortering er det utleiers ansvar å sørge for at leietaker får tilgang til disse tjenestene. Utleiers ansvar følger av den kommunale avfallsforskriften. For Moss kommune følger eiers ansvar av avfallsforskriften § 6 fjerde ledd: Abonnenten plikter å kildesortere avfall som skal til gjenvinning og levere dette til angitt innsamlingsordning slik kommunen angir. Slikt avfall skal enten plasseres i oppsamlingsenhet eller fraktes til returpunkt og/eller gjenbruksstasjon. Abonnenten (det vil si eier) har også plikt til å melde fra om endringer i abonnementsforholdet, herunder endret behov. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Dette varierer kraftig fra kommune til kommune. Her jeg bor, er det ni sorteringsfraksjoner, og alle blir hentet ved huset, 52 til 2 ganger i året. I nabokommunen er det seks fraksjoner, og to blir hentet noenlunde nærme huset (inntil noen hundre meter borte). Resten må leveres på en dertil anvist plass. De fleste får en transport på under 5 km, men noen lengre. Dette gjelder da slike fraksjoner som papir, plast, drikkekartonger og glass/metall. Ring renovasjonsselskapet og spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå