Gå til innhold

Kommunismen er død


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke finne dere en øde stillehavsøy der dere kan eksperimentere dere frem til et kapitalistisk samfunn? Da går det bare ut over dere selv når det går til h...  ;)

Poenget er at det kapitalistiske, demokratiske systemet fungerer relativt godt. Til sammenligning har man aldri sett et fungerende kommunistisk samfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke finne dere en øde stillehavsøy der dere kan eksperimentere dere frem til et kapitalistisk samfunn? Da går det bare ut over dere selv når det går til h...  ;)

Poenget er at det kapitalistiske, demokratiske systemet fungerer relativt godt. Til sammenligning har man aldri sett et fungerende kommunistisk samfunn.

Problemet er at det kapitalistiske systemet ikke fungerer. Det fungerer glittrende for oss, men ikke for den fattige delen av verden.

 

Det tok forresten ett par hundre år å få kapitalismen på beina også. . .

Lenke til kommentar
Problemet er at det kapitalistiske systemet ikke fungerer. Det fungerer glittrende for oss, men ikke for den fattige delen av verden.

Så du anbefaler fattige land å innføre kommunisme?

 

Det er ingen som påstår at kapitalismen er perfekt, men den er nå vesentlig bedre i praksis enn kommunismen. Spør folk fra østeuropa, det er en grunn til at de er så USA vennlige. De har testa i praksis hvordan kommunismen er

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke finne dere en øde stillehavsøy der dere kan eksperimentere dere frem til et kapitalistisk samfunn? Da går det bare ut over dere selv når det går til h... ;)

Helt enig!!

 

Kommunismen har aldri blitt utført på dens tiltenkte, og geniale måte, den har desverre blitt til statskapitalisme! Og det er det stor forskjell på!

Lenke til kommentar
Kommunismen har verdier og eit menneskesyn som burde appelere til dei fleste, at folk tiltrekkes denne filosofien er jo heilt naturlig. At "kommunismen" har misslykkest er jo fordi folk har brukt kommunismen til å skaffe seg makt, ikkje på grunn av at det er noko gale med kommunismen i seg sjølv

Hvis resultatet av kommunsime var galt, så er det også noe galt med teorien.

Ingen land har noen gang klart å etablere det kommunistiske samfunn etter teorien. Det burde tilsi noe.

 

Den andre veien så har ingen land klart å etablere det kapitalistiske samfunn etter teorien. Hong Kong er det landet som har vært nærmest men det fikk seg en knekk under Tiger-økonomienes fall på 90-tallet.

 

Derfor har de aller fleste land skjønt (utenom noen selvsagt) at en blandingsøkonomi er det beste for samfunnet som en helhet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Med mindre mennesker egentlig er roboter, så kan kommunisme ikke funke. Det er rent umenneskelig og ikke være litt ego, eller ond, eller hva som helst annet som ødelegger for kommunisme. Mennesker er ikke skapt for det, vi er ikke roboter som gjør alt riktig. Se på verden så vet man det.

Lenke til kommentar
Selv om jeg tror at ting vil bli veldig mye bedre med kommunisme, så tror jeg ikke det blir perfekt som ved magi. Poenget er å lage et samfunn der det ikke straffer seg å være hjelpsom. Det er det som gjør at folk er så egoistiske i dag, tror jeg da.

Jeg derimot, tror at folk er egoistiske fordi de er egoistiske.

 

"People are still having sex, and nothing seems to stop them".

Lenke til kommentar
Jeg tror det har kun med omgivelsene å gjøre. Hvis de ikke trenger å være egoistiske tror ikke jeg de vil være det.

Bah! Humbug! *grin*

 

Folk som "ikke trenger å være egoistiske", av grunner som f.eks. dem får alt det dem peker på, virker på meg som å være dem største egoistene.

 

All den tid det vil eksistere forskjeller mellom folk, kan man, hvis man føler seg kommunistisk anlagt, definere egoisme som uviljen til å dele med andre av sin overflod.

 

Selv mener jeg ikke det er så enkelt, men vil allikevel hevde at egoisme er en naturlig drivkraft.

 

En naturlig drivkraft, som arter seg slik at man søker å oppnå vinning på andres bekostning.

 

Forståelig all den tid det er begrenset med ressurser...

Lenke til kommentar
Problemet er at det kapitalistiske systemet ikke fungerer. Det fungerer glittrende for oss, men ikke for den fattige delen av verden.

Så du anbefaler fattige land å innføre kommunisme?

 

Det er ingen som påstår at kapitalismen er perfekt, men den er nå vesentlig bedre i praksis enn kommunismen. Spør folk fra østeuropa, det er en grunn til at de er så USA vennlige. De har testa i praksis hvordan kommunismen er

Man "innfører" ikke kommunisme som ved ett trylleslag. kommunisme er ett resultat av kamp mellom klassene hvor arbeiderklassen går ut som seirende. Jeg mener dessuten at for ett enkelt land nytter det ikke i dagens verden å følge sosialistisk teori, landet vil bli knust av verdenssamfunnet med USA i spissen. Men "halvsosialisme" kan fungere i dagens samfunn, som f.eks. Venezuela. Jeg anbefaler fattige land å kaste ut de multinasjonale selskapene og nasjonalisere industri og ressursforvaltning og kjempe imot WTO, IMF og verdensbanken.

 

Det andre avsnittet ditt er egnelit bare trist å lese. Jeg er møkk lei av å forsvare ideologien min mot påstander om øst-europa, Kambodja, Kina, Vietnam osv osv. Hvis du tenker, så vil du også forstå at øst-europa, Kina osv sov aldri var kommunistiske, i beste fall var de gode forsøk på sosialistiske stater, men pga de punktene jeg nevnte tidligere bæsjet de på leggen og utviklet seg til å bli imperialistiske kvasifascistiske statskapitalistiske land.

Lenke til kommentar
Kommunismen har verdier og eit menneskesyn som burde appelere til dei fleste, at folk tiltrekkes denne filosofien er jo heilt naturlig. At "kommunismen" har misslykkest er jo fordi folk har brukt kommunismen til å skaffe seg makt, ikkje på grunn av at det er noko gale med kommunismen i seg sjølv

Hvis resultatet av kommunsime var galt, så er det også noe galt med teorien.

Ingen land har noen gang klart å etablere det kommunistiske samfunn etter teorien. Det burde tilsi noe.

 

Den andre veien så har ingen land klart å etablere det kapitalistiske samfunn etter teorien. Hong Kong er det landet som har vært nærmest men det fikk seg en knekk under Tiger-økonomienes fall på 90-tallet.

 

Derfor har de aller fleste land skjønt (utenom noen selvsagt) at en blandingsøkonomi er det beste for samfunnet som en helhet.

Jeg føler at du blander sammen begrepene markedsliberalisme og kapitalisme her, men det får så være.

Lenke til kommentar
Problemet er at det kapitalistiske systemet ikke fungerer. Det fungerer glittrende for oss, men ikke for den fattige delen av verden.

For å hjelpe fattige land kan man jo begynne med å redusere/fjerne tollhindringer, slik at de faktisk får solgt varene de produserer, til i-land. En utmerket, markedsliberalistisk løsning. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...