MilKman' Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Hei! Et teoretisk spørsmål: To av dine ansatte skal ha fri samme dag, men kun én kan i teorien få fri. Gå gjerne ut i fra at dette er en jobb hvor flest mulig må være på jobb samtidig, og det for øyeblikket er sykdom og annen ferie som gjør at bemanningen er noe short. Hva ville du som arbeidsgiver gjort i dette tilfellet? Det er mulig situasjonen er litt dårlig forklart, men spør gjerne om noe er uklart. Endret 4. mars 2015 av MilKman' Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Er det kanskje snakk om butikk her, og de skal ha fri pga eksamen?Kan også gjelde selgerjobb? Begge har krav på fri, men du kan bare la en få? Om krav, må begge få. Du må steppe inn da. Endret 3. mars 2015 av Toppris Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Hvorfor "skal" de ha fri? Det kan være det samme, men det er jo også en relevant faktor i forhold til hva som er viktigst. Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men lurer bare på hva andre tenker om problemstillingen. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Er det kanskje snakk om butikk her, og de skal ha fri pga eksamen? Kan også gjelde selgerjobb? Begge har krav på fri, men du kan bare la en få? Om krav, må begge få. Du må steppe inn da. "Sjefen" har samme arbeidsoppgaver som sine ansatte, men har i tillegg ansvar for at alt skal gå som det skal; skiftplaner, arbeidsinnsats etc. Har begge faktisk krav på fri? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Det kommer jo an paa hva du ligger i ordet fri! Har de ønske om ferie den dagen? Har de søkt om permisjon? Er de bare ikke satt opp den dagen? Eller har de rett paa fri den dagen som følge av en lov? Er det for eksempel to kvinner som begge har født, tror jeg du kan skyte en lang pil etter aa tvinge de paa jobb! Endret 3. mars 2015 av Zash Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Det kommer jo an paa hva du ligger i ordet fri! Har de ønske om ferie den dagen? Har de søkt om permisjon? Er de bare ikke satt opp den dagen? Eller har de rett paa fri den dagen som følge av en lov? Er det for eksempel to kvinner som begge har født, tror jeg du kan skyte en lang pil etter aa tvinge de paa jobb! Haha, jeg støtter siste punkt! Dette er snakk om en helt vanlig feriedag. Ta for eksmpel en fredag, hvor begge har lyst på langhelg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Da syntes jeg de kan få lov til å ordne det på egen hånd, alternativt kan du kaste mynt og krone foran de så de ser at det er helt tilfeldig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Hvis de ikke alt har fått invilget nevnte fridag så er det jo ikke verre enn å si til en av de at dette ikke passer pga manglende dekning. Et annet alternativ er jo selvfølglig å høre om noen andre har lyst til å dekke disse personene som er borte. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Hvis de ikke alt har fått invilget nevnte fridag så er det jo ikke verre enn å si til en av de at dette ikke passer pga manglende dekning. Et annet alternativ er jo selvfølglig å høre om noen andre har lyst til å dekke disse personene som er borte. Jeg tenker at en av dem allerede har fått innvilget dette, og den andre spør (f.eks) dagen etter. Det er mulig det er mulig det er en kjempeteit problemstilling, men jeg er bare ute etter å se hva andre tenker rundt dette. Hvis to stykker skal ha juleferie pga barna sine, f.eks, men kun en av dem kan få fri - hvordan ville man gått frem. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 En får fri i år, så bytter de neste år Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Første mann til mølla! Spørr en om juleferie i september, og det da passer, så innvilger du den. Kommer da en i begynnelsen av desember og ønsker juleferie de samme dagen, så sier du bare "Sorry mac, det er allerede gitt ferie til noen andre de dagene!". Arbeidsgiver har siste ord i når ferie skal avvikles, eneste arbeidstaker har rett til er tre sammenhengende uker i perioden 1. juni til 30. september. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Første mann til mølla! Stiller meg bak den. Som arbeidsgiver så skal ein innvilge feriedagane etterkvart som at det blir søkt om det. Å trekke tilbake innvilga ferie skal ein være ytterst forsiktig med. Ikkje berre er det dårlig skikk, men ein kan også risikere erstattningskrav dersom arbeidstakaren f.eks. har bestilt flyreise, konsertbillettar eller liknande forpliktelser. Situasjonen blir litt anna dersom den eine arbeidstakaren er f.eks. innkalt til militærtjeneste eller liknande der du ikkje har anna valg enn å innfri permisjon, men då skal ein vanligvis også få vite om dette i såpass god tid at slike problemer kan unngås. Dersom du gir den eine fri i god tid og deretter kjem nokon i siste liten og vil ha fri av ein eller anna grunn så er dette noke som du bør overlate til dei ansatte å finne ut seg i mellom. Om du skal ta deg tid til å høyre på kven som har best argumenter for å få fri så kan du lett rote deg ut i ein situasjon der du forskjellsbehandler dei ansatte, f.eks. ved å alltid gi fri til dei som har barn på bekostning av dei arbeidstakarane som ikkje har barn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå