Gå til innhold

[Løst] Kenwood tilbehør til nøttesmør ol.?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Kenwood Major Titanium og ønsker tilbehør til den for å lage nøttesmør og lignende som kanskje er litt tungt og kan ta litt tid.

Er det noen her som har erfaring med dette?

Jeg ser det finnes to typer food processor som passer min maskin, AT647 og KAH647PL (sistnevnte kan jeg ikke finne tilgjengelig i nettbutikk, så hvor finner jeg den og hva koster den?)

Med unntak av at de bruker forskjellig strømuttak så ser jeg ikke hva som ellers er forskjellig. Noen som vet?

Jeg må ha mulighet til å ha maskinen gående ganske lenge for å lage nøttesmør (noen sier så mye som 45minutter med Kenwood food processor) Tåler begge uttakene like mye? Vil ikke skade/slite ut motoren.

Noen sier de bruker så lite som fem minutter på å lage nøttesmør når de bruker minikutteren AT320A, men jeg tenker at en stor food processor er noe jeg har mer bruk for.

Er allerede flittig bruker av food processor tilbehøret til stavmikseren min, men jeg må ha den gående mye lenger enn anbefalt, motoren går seg varm og egner seg derfor egentlig ikke til hverken nøttesmør eller kakaotrøfler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AT647 fulgte med min maskinen min når jeg kjøpte den. Foodprosessoren er mindre enn den kan virke på bildene og har en arbeidskapasitet på bare 1,25 liter. Den kommer også veldig høyt opp fra kjøkkenbenken og det er lett for at det kan bli noe griseri når man f.eks skal lage fiskefarse pga. liten foodprosessor og at alt kommer så høyt opp fra kjøkkenbenken.

Jeg tror heller jeg ville valgt en dedikert foodprosessor med egen motor og jeg tror det ikke vil bli så mye dyrere enn dette ekstrautstyret til Kenwood.

Lenke til kommentar

Jobber som kokk, og jeg lager litt nøttepuréer innimellom. Har brukt en del foodprocessorer beregnet for hjemmebrukere, og felles for dem alle er at de ikke trives godt med hard bruk over mer enn et par minutter. Motoren blir varm, og blir den varm nok ganger, går den i stykker.

Hvis det er en gjenbruksstasjon for storkjøkkenutstyr (folk som kjøper fra restauranter som går konkurs og selger videre), så ville jeg sett etter en liten Robocoupe-maskin. De er dyre, men er en helt annen klasse når det gjelder foodprocessorer.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg kjøpte AT647, har brukt den et par ganger til nøttesmør og den gjør jobben utmerket. Med 2dl mandler tok det bare fem minutter uten stopp å få nøttesmør, mens med 6dl tok det ca. 15 minutter med litt stopp for å skrape ned fra kantene.

Motoren ser ut til å klare det helt fint. Ingen rare lyder eller lukter og ingen varme andre steder enn på selve bladene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...