GiriPmn Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Hei! Jeg kjøpte meg en bmw 5 serie for en liten stund siden og det ble inkludert ett fult service etter kjøpet. Og like etter servicen så kom det tegn om at bremseklossene skulle byttes. Jeg tok kontakt med forandleren om dette men dem skulle kontakte meg om tid om når jeg skulle komme. Det tok en ganske god stund før jeg fikk svar fra dem. Jeg måtte ringe dem flere ganger, og fikk ikke tid før igår. Når jeg snakket med dem tidligere så sa det at det ikke var så farlig og at jeg kunne kjøre opp til 10.000 km med det tegnet. BIlen har gått ca 14.000 km siden jeg kjøpte den. Men nå sier det seg at jeg har bremset mye og sånt og at bremseklossene bak og foran må byttes, og bremseskiven bak. Så jeg skal dekke hele fikk jeg beskjed. Bilen ble kjøpt for ca 4 mnd siden. Stemmer det at jeg skal dekke det, eller ligger det feil på dems side også i det med at jeg fikk svar så seint om dem sa jeg kunne fortsette kjøre? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Service på en bil inkluderer vanligvis bytte av diverse væsker og smøremidler i tillegg til filtere. I tillegg er det vanlig å ta en visuell inspeksjon av f.eks bremseklosser/skiver/reimer m.m. og komme med anbefaling til kunden om å f.eks bytte disse. Men det pleier da å komme i tillegg til servicen. Hva avtalte du egentlig med selger? Avtalte du at du skulle få garanti på bilen siden du nevner garanti i topic eller avtalte dere bare at du skulle få en vanlig service med å kjøpet? Lenke til kommentar
GiriPmn Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Service på en bil inkluderer vanligvis bytte av diverse væsker og smøremidler i tillegg til filtere. I tillegg er det vanlig å ta en visuell inspeksjon av f.eks bremseklosser/skiver/reimer m.m. og komme med anbefaling til kunden om å f.eks bytte disse. Men det pleier da å komme i tillegg til servicen. Hva avtalte du egentlig med selger? Avtalte du at du skulle få garanti på bilen siden du nevner garanti i topic eller avtalte dere bare at du skulle få en vanlig service med å kjøpet? Avtalen var at jeg skulle få full service etter kjøp, og jeg nevnte garanti siden jeg har 3 år igjen av nybilsgaranti. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Slitedeler som bremseklosser/skriver blir sjeldent dekket av garanti dersom det ikke er uvanlig stor slitasje sammenlignet med kjørelengden. Hvor langt er bilen kjørt? Lenke til kommentar
GiriPmn Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Slitedeler som bremseklosser/skriver blir sjeldent dekket av garanti dersom det ikke er uvanlig stor slitasje sammenlignet med kjørelengden. Hvor langt er bilen kjørt? Den har vell kjørt en del, 101.000 km har den blitt kjørt Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Nybilgarantien gjelder i x-antall år, eller i x-antall kilometer, men bare til den første av dem inntreffer. Du får undersøke med verkstedet ditt om nybilgarantien dekker bremseskiver/klosser men jeg er redd du vil få et negativt svar og at de vil hevde at dette er å anse som en slitedel. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Garanti kan du nok glemme. Men du hadde altså en full service som ble inkludert. Hvis bremseklosser/skiver ble byttet da, så kan du vurdere utifra hvor mange km du har kjørt på de 4 mnd. Men generelt er det 3 mnd som verksted gir som garanti på arbeid og deler. Ble bremseklosser osv ikke byttet, og bilen har rullet totalt 101 000 km, så er det bare sånt man må regne med. Dette er slitedeler - og det er derfor det er lurt å ha servicehistorikken så du kan se når slike deler ble byttet sist. Det kan være ganske irriterende noen ganger at man har en storservice og verkstedet gjør det som må gjøres akkurat der og da og ikke ser an at f.eks. bremseklossene vil være utslitt om ikke så lenge. Personlig hadde jeg nok tatt og byttet litt i forkant i sånne tilfelle, for å slippe nytt verkstedbesøk - men verkstedene tenker først og fremst på å gjøre det billigst og ta bare det som trengs der og da. Om bremsene blir utslitt om 2-4 mnd er ikke noe de "forskutterer"... Endret 3. mars 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå