Gå til innhold

Ny ruter, anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Har ikke så stort bolig areal, men er alltid glad i nye ting og ser etter noe av det beste når jeg først kjøper nytt! Så det holder en stund.

Er det bare å gå for asus RT-AC87U? Eller er det i det hele tatt noe poeng å gå så langt?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det bare å gå for asus RT-AC87U? Eller er det i det hele tatt noe poeng å gå så langt?

 

Det spørs jo på antall samtidige enheter som kobler seg opp og hvilken type de er.

 

Forøvrig er det få ting som holder spesielt lenge innen denne industrien, "standardene" fornyes raskere enn slitasjen påvirker utstyret. Det å kjøpe i dag for å sikre deg for morgendagen er slik sett relativt fåfengt i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Bestilte meg RT-AC87U selv i går jeg.

Men nå har jeg 300 mbit linje og fikk bare et innfall til tross for at jeg har både netgear r7000 og ex6200 (toppmodellen av extender fra før.)

 

Hadde jeg hatt under 100 mbit, så hadde jeg nok kjøpt noe billigere, men vi har mesteparten av enhetene våre på wifi.

 

4x laptop

4 ipader

4 iphoner

55" smart tv

65" smart tv

apple tv

dab radio

2 ipod toucher

 

pluss leieboerene som flytter inn nå har vel endel.

I tillegg har jeg en maskin med virtualisering som går på kablet + at det kommer inn endel andre ting i rackskapet i garasjen etterhvert.

Derfor er jeg avhengig av å ha det "beste" men hadde jeg ikke hatt så kjapp linje og så mange enheter så hadde jeg valgt noe billigere.

 

Så nå blir løsningen med asus'en som hovedrouter plassert midt i huset i øverste etasje.

EX6200 i midten og r7000 som AP i første etasje.

 

Så får vi håpe det duger.

EX6200 vil kun duge som repeater, mens r7000 blir kablet på asusen.

Lenke til kommentar

Man kommer langt med Asus RT-AC68U eller Asus RT-AC66U.

 

Men avhening av rommet, hvor mange kvadratmeter det er, og hvordan man setter opp ruteren.

 

Mye av utstyret til ARJ bruker vel ikke mye båndbredde, er vel kun det som bruker Wireless AC som tar en del båndbredde.

 

Ofte om man har over 500 mbit båndbredde man får problemer med trådløs.

Har man gigabit linje er det ingen rutere som klarer særlig mere en 880-900 mbit båndbredde (NAT). Selv switcher sliter å gi nok kapasitet, men det er vel neppe stort problem for de fleste, kunne ønsket altibox hadde tilbytt mellom 700 til 500 mbit.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal gidde å nevne alle:

Men kan ta noen:

 

https://www.apple.com/no/ipod-touch/specs.html

 

http://www.gsmarena.com/apple_ipad_4_wi_fi-5072.php

 

Kun wireless N.

 

Smarttv pleier vel kun å ha 100 mbit eller Wireless N som regel eller lavere.

Filmer på nett pleier ikke å ta mere en 30-40 mbit maks. Firmware er neppe på særlig 5-10 mb.

Omtrent som bluerayspillere og andre små ting. Apple TV.

 

Radio (Internettradio) er godt under 20 mbit.

Så er nok laptopene som bruker mest båndbredde gjevnt over, ikke det er særlig viktig for å anbefaling av ruter, men totalsett burde ruterne hvis det ikke er mye murvegg, microbølgeovn eller andre utstyr være i veien bør ruterne være tilstrekkelig.

 

Husk man har både 5 ghz og 2.4 ghz båndet å ta av. Så kan være lurt å ha laptopen på 5 ghz båndet.

 

Endringer av kanaler kan være greit hvis det er snakk om flere rutere i området.

 

Riktignok klarer iphone 6 å gi opptil 278 mbit på trådløs men er skjeldent man bruker så mye

 

http://www.macrumors.com/2014/10/01/iphone-6-wifi-compared-to-iphone-5s/ Det er også uvanlig å bruke alt samtidig hvis man gjør det er det heller på tide å gå for 500 mbit linje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sluttenheter har da ingenting med båndbredde å gjøre, i den forstand.. Kommer jo helt an på hva "internett" kan levere til deg..

 

Har du f.eks 500Mbit linje og servern du laster ned noe fra også kan gi deg 500Mbits, så vil du få 500Mbits i nedlasting.. Ingenting som bruker båndbredde hvis ikke de er i bruk...

Lenke til kommentar

Det jeg har lagt merke til med billige routere er at ofte så sliter man med nett dersom mange er på om gangen.

Båndbreddebruken trenger ikke være makset, men likevel sliter enhetene med hastighet, og det er jo en grunn til at eksempelvis RT87U har såpass gode spesifikasjoner som den har.

 

Jeg har ikke fått testa den hjemme selv enda, men jeg kjørte den her på jobb på 200 mbiten vi har (ca 150 mbit var dedikert) og jeg fikk 25% cpu usage på ca 130 mbit på 2.4ghz fra en klient..

Som i mitt tilfelle da med mange enheter.

Det er ikke uvanlig at kjerringa ser netflix, guttungen ser youtube og jentungen streamer nrk.

Så TCPsessions i hauger og lass vil stresse enhver router de.

 

Så jeg er på den at så lenge jeg har såpass som minimum 4-6 brukere på rask linje (300 mbit) daglig så velger jeg å kun kjøre top notch utstyr for å ikke irritere meg over heng på systemene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irriterende nok er det ingen rutere per dags dato som kan klare 1 gigabit på både TP eller trådløs. Selv om de påstår 802.11AC(1300Mbps) så er nok hastigheten under halvparten selv ved siden av ruteren.

Men klarer knapt 800-900 mbit som regel på grunn at NAT og lav maskinvare. Og mangelen på 10 gigabit porter.

 

leser man:

Reviewing ASUS RT-AC87U - The WiFi Router Batman Would Use

 

Ser det ut som AC68u er litt raskere på filoverføring i nettverket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg var på utkikk etter en router rundt jul, og endte opp med et spennende prosjekt.

 

pfSense. Open source router/firewall.

 

Kjøpte en mini-itx formfaktor PC og installerte på den (må ha 2 nettverks porter, helst intel)

 

Litt dyrere, men er drit fornøyd. MASSE muligheter og settings

Lenke til kommentar

Jeg var på utkikk etter en router rundt jul, og endte opp med et spennende prosjekt.

 

pfSense. Open source router/firewall.

 

Kjøpte en mini-itx formfaktor PC og installerte på den (må ha 2 nettverks porter, helst intel)

 

Litt dyrere, men er drit fornøyd. MASSE muligheter og settings

Du kan få kjøpe ferdige bokser som støtter pfsense i 1u form - ser ut som switcher nesten.

Bestilt meg en selv som skal ha pfsense på. Da kan du eksempelvis kjøre forskjellige regler for hver port som eksempelvis shaping. Dog krever pfsense at du er greit kyndig

Den jeg kjøpte kostet rundt 300usd og hadde gbit wan pluss 6 gbit porter

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...