Rustymagus Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Velsignelse for små, uavhengige spillutviklere.Den kraftige Unreal-motoren har blitt gratis Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 "Vi innså at ved å fjerne inngangssperrene ville det være mulig for langt flere å oppfylle sine kreative drømmer og bidra til å forme kulturuttrykkene vi alle elsker" Merkelig utsagn. Å prestere å "innse" noe slikt blir for dumt... På en annen side så er det jo en grunn til at det finnes en Mr.Obvious tittel Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Lenke til kommentar
Joffe25 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting 2 Lenke til kommentar
1969 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4. 8 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt. Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4. Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger. Endret 3. mars 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
TST Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er like fullt helt gratis å bruke motoren i alle aspekter av utviklingen av spilldrømmen. 2 Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 ah lastet det ned igår, skal få lekt meg rundt i det, er så altfor lenge siden sist jeg rørte i unreal enginen Lenke til kommentar
BonBattery Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger. Det er ekstremt masse "freeware" som driver med det same der det blir lisens i kommersielt eller profesjonelt bruk , ser ingen som klager der men går fårsatt under "gratis" . og forvente og bruke noe andre har brukt timer og masse arbeidskraft på og lage er naivt og forvente at dei ikkje vil ha betalting, som er helt normal praksis. Det har jo alltid vært 30% av det folk lager på markedsplassen går til unreal. så 5 % + lisens av bruk av eit verktøy du ellers måte betale same prisen opp front med same avtale. Det er jo også kjent med at det går alltids an og forhandle priser Kort sakt så gjør dei det mest for og få flere til og bruke spill motoren, det har blitt hard kamp nå som det er mange andre (Unity er blitt veldig populær) Endret 3. mars 2015 av BonBattery Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger. De tar seg ikke betalt av de som lager noe med motoren for å realisere drømmene sine. De tar seg betalt av folk som tjener penger på drømmene sine. Så hvis du gir ut et gratis produkt som ikke har inntekter så betaler du ikke, god og rettferdig løsning. Hvis de skal klare å lage UE5 så må de jo ha penger til det, er ikke veldedighet de driver med selv om de liker å vinkle det i den retningen selv 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Unity har vel bevist at dette kan være en ypperlig forretningsmodell. Synd at jeg ikke lenger har nok tid til å pusle med spill-design og -programmering på fritiden, for det hadde vært moro å forsøke en litt bedre og mer avansert motor enn jeg har gjort tidligere. Men også i hobbysammenheng krever det at man har enormt mange timer til overs for at det skal ha noe for seg. Lenke til kommentar
Brahmeister Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Dette er jo supert da, skjønner ikke at folk klager på dette. Er jo en kongeordning for alle som ønsker å prøve seg. Blir som å etablere bedriften først uten å trenge å betale masse regninger først etter man begynner å tjene litt. 3 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Dette er jo supert da, skjønner ikke at folk klager på dette. Er jo en kongeordning for alle som ønsker å prøve seg. Blir som å etablere bedriften først uten å trenge å betale masse regninger først etter man begynner å tjene litt. Jeg er redd den desidert største kostnaden for en enkeltmannsbedrift i spillbransjen er din egen tidsbruk, ikke utviklerverktøyet. Men slike forretningsmodeller passer selvsagt perfekt for unge "talenter" som ønsker å utvikle ferdighetene sine. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt. Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4.Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger. Nå har de tatt seg 5% betalt også når det var abonnent-basert. Det ER gratis å utvikle og selge (så lenge man tjener under 23 000 per kvartal). Roytalty avgift er veldig vanlig for gratis kommersielle spillmotorer. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Du kan evt. betale rundt 2-3mill kroner for å få royaltyfri utgave. Lenke til kommentar
Simen M Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Ikke så ufornuftig det. Finnes det ingen øvre grense på dette? Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Syns dette er ei grei ordning. Mange som får prøvd seg på spillutvikling utan at det treng å koste stort. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien. http://unity3d.com/pages/the-blacksmith Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle! Lenke til kommentar
ancient_scars Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 ... og dermed tjene mer penger på folks drømmer: "fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal." Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt. Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4. Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger. Det er gratis til ukommersiell bruk og i tilfeller der inntektene er for lave også ved kommersiell bruk. Alle gjør noe for penger. Det er slik samfunnet fungerer, det er allikevel ikke umulig for et selskap å ha flere grunner til det de gjør. Dette er en handling som vil gjøre det langt enklere for uavhengige utviklere å komme inn på markedet. Forøvrig så vil Epic stikke av med $500,- dersom utvikleren selger for $13000,-. Det betyr at selv etter skatt så sitter utvikleren igjen med langt mer enn i de fleste andre tilfeller i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå