Gå til innhold

Bør mentalt friske mennesker få lov til å drepe?

Anbefalte innlegg

Er det galt og feilaktig å anta at konsensus i samfunnet (ikke lover, men moralsk konsensus) er slik:

Det er ikke lov å drepe

Folk som dreper eller voldtar spedbarn og spiser dem etterpå bør dø

?

Dette blir ulogisk for meg, og jeg spør meg selv hva folk egentlig ønsker. Hva om mentalt friske mennesker fikk helseattest av legen med tillatelse til å drepe? I praksis er det jo ikke særlig effektiv beskyttelse rundt disse menneskene uansett, og man vil kunne anta at de ikke vil drepe noen som ikke har påført dem ekstrem smerte. I tillegg ville dette holdt overgrepsforbrytere bort fra døtrene til folk, og man vil egentlig bare ende opp med at de som dør, er de som er dumme nok til å begå alvorlige kriminelle handlinger til tross for at de utsetter seg selv for livsfare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

:eek::eek::eek:

La meg se om jeg forstår dette riktig: du spørr om det er greit at normalt friske mennesker skal kunne drepe gale mordere, såfremt de normalt friske menneskene får en "license to kill" av legen?

Lenke til kommentar

Er en person som dreper en annen i noe annet enn selvforsvar mentalt frisk?

Om du vet en person har voldtatt en annen person, og du dreper denne personen, er du da helt mentalt frisk og oppegående?

Skal man være både dommer, jury og bøddel på eget initiativ?

Høres ut som regelverk man har i mindre siviliserte områder av verden...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår dette riktig: du spørr om det er greit at normalt friske mennesker skal kunne drepe gale mordere, såfremt de normalt friske menneskene får en "license to kill" av legen?

Ikke gale mordere, men folk som friske folk ønsker å bli kvitt generelt. Min erfaring er at folk er enige i at det kun er gale folk som dreper og voldtar (du impliserer jo dette selv), og dermed skal det jo være uproblematisk å tillate friske folk å drepe.

Det vil igjen si at de folkene som blir drept, er gale mennesker som forgriper seg på barn og lignende. Videre kan man si at jeg heller burde vært for dødsstraff, men dette medfører bare masse byråkrati, masse pengesløseri, og stor fare for korrupsjon.

Lenke til kommentar

Dødsstraff ble avskaffet blant annet for å hindre tragiske justismord (bokstavelig talt justismord).

Men det er definitivt tilfeller der man savner dødsstraff. Når det er sagt, er det jo et veldig spesielt forslag du kommer med. Jeg mener en lege bør være en som har som eneste oppgave å helbrede. Leger har visstnok avlagt noe som heter den hippokratiske ed.

Virksomheter som abort, barmhjertighetsdrap, kunstig inseminasjon og denne mulige virksomheten som utsteder av henrettelser, er noe som ikke har noe med legens egentlige hensikt å gjøre.

Da det eksisterte bødler i samfunnet, var de ganske foraktede og ensomme mennesker. De passet ikke helt inn. Men du vil at veldig mange mennesker skal kunne gjøres til bødler.

Lenke til kommentar

Da det eksisterte bødler i samfunnet, var de ganske foraktede og ensomme mennesker. De passet ikke helt inn. Men du vil at veldig mange mennesker skal kunne gjøres til bødler.

Nei, det er feil. Du må ikke lede det dithen at jeg ønsker drap, da legger du feil premisser for videre debatt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke gale mordere, men folk som friske folk ønsker å bli kvitt generelt. Min erfaring er at folk er enige i at det kun er gale folk som dreper og voldtar (du impliserer jo dette selv), og dermed skal det jo være uproblematisk å tillate friske folk å drepe.

Det vil igjen si at de folkene som blir drept, er gale mennesker som forgriper seg på barn og lignende. Videre kan man si at jeg heller burde vært for dødsstraff, men dette medfører bare masse byråkrati, masse pengesløseri, og stor fare for korrupsjon.

Med andre ord: hvem som helst skal kunne drepe hvem som helst? Eneste kriteriet er at de "friske folkene" ønsker å bli kvitt noen andre mennesker, og at de andre ikke skal ha krav på noen rettssak? Høres ikke ut som et samfunn jeg har lyst til å bo i. Men for all del, arrester meg om jeg misforstår deg nå. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt du som mener det. Friske, oppegående folk kan morde så mye de vil er vel det du vil, er det ikke?

Når du dreper noen er du morder, uavhengig av hvorfor. Når noen dreper noen andre med grunn(f.eks rykte om voldtekt), er man da mentalt frisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En morder kan vel ikke sies å være frisk og oppegående når han tross alt begår den ultimate frihetsberøvelse: nemlig frattar et annet menneske dennes liv?!

Lenke til kommentar

En morder kan vel ikke sies å være frisk og oppegående når han tross alt begår den ultimate frihetsberøvelse: nemlig frattar et annet menneske dennes liv?!

Riktig.

Det blir ett catch 22 at mentalt friske og oppegående personer skal få drepe.

For, om man dreper er man ikke mentalt frisk og oppegående og etter reglene her da fritt frem for alle andre.

Er man mentalt oppegående dreper man ikke, altså, retten til å drepe er irellevant.

Lenke til kommentar

Da inngår han vel ikke i gruppen mennesker som bør tillates å drepe heller?

Så, i praksis er det kun de som aldri noen gang kommer til å drepe noen som får lov til å drepe?

Den ser jeg faktisk ikke problemet med :p

Lenke til kommentar

Da inngår han vel ikke i gruppen mennesker som bør tillates å drepe heller?

Så, i praksis er det kun de som aldri noen gang kommer til å drepe noen som får lov til å drepe?

Den ser jeg faktisk ikke problemet med :p

Bingo.
Lenke til kommentar

Så det du insinuerer er at man pådrar seg en mental sykdom i det øyeblikket man dreper en person?

Nei, men at de som dreper faktisk ikke er helt mentalt oppegående, fra starten av..

Altså, om man kan drepe er man for psykisk syk til å få tillatelse

Om man ikke noen gang kommer til å drepe får man lov, men kan da åpenbart aldri faktisk gjøre det, ettersom personen da er for psykisk syk til å gå lov.

Altså, du har tillatelse til å drepe.

Du dreper noen av en eller annen grunn.

Er du da mentalt frisk nok til å egentlig ha denne tillatelsen?

Edit: den du skrev over kanselerer jo seg selv og vil ikke ha noe virkning.

For ingen blir drept noen gang.

Hva er da poenget med en sånn regel?

Blir som å si at alle som alltid kjører under fartsgrensene kan kjøre så fort de vil over alt.

"Om du aldri kommer til å drepe har du lov å drepe"...

Tullelover altså, uten effekt, uten virkning, uten grunn.

Hva er poenget med slike lover?

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det din erfaring? Det er et ganske, i fare for å virke overlegen, simpelt/overforenklet verdensbilde. Jeg kjenner ikke mange som mener det sånn generelt (om man ikke i samme slengen forfekter en flytting av grensene for når man er "gal" ihvertfall)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...