netphreak Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Endelig har jeg klart å rydde ut et rom i kjelleren som jeg lenge har tenkt å benytte som "kontor" (de fleste vil vel kalle det "lekerom" tenker jeg). Så, da begynner den møysommelige jobben å installere all hardwaren som har ligget å slengt alt for lenge. CAT5 kabler er strukket til alle tenkelige destinasjoner, og kabelmodemet er på plass. Slik jeg tenker det, blir det 2 maskiner stående på 24/7 - den ene som ren filserver, den andre som http/ftp server. Den tredje maskinen er selvølgelig til lek og morro (jaja, kanskje litt jobbing også...) - og vil bli skrudd av og på etter behov. Nok bakgrunnsinformasjon. Jeg har 7 harddisker som skal kobles til filserveren. IDE kontrollere er ikke noe problem, da jeg har et Abit AT7 hovedkort med mulighet for å sette opp 12 harddisker. Men de som har prøvd å stappe 7 harddisker inn i et (hvilket som helst) kabinett, skjønner hvilke plass og varme problemer som oppstår Så her nærmer vi oss endelig temaet for dette innlegget: Jeg kan ikke finne noe ferdigprodusert kabinett som dekker et slikt behov. Selvfølgelig finnes det SCSI kabinetter med ubegrensede utbyggningsmuligheter, men dette blir alt for kostbart (noe under 10 lapper...(?)). Så - da må man jo lage det selv. Finèr, plexiglass og aluminium vil nok duge som byggematrialer. 2 kammere i kabinettet er nok et minimumskrav - ett til PSU og hovedkort (med medfølgende komponenter) og ett til harddiskene. Spørsmål 1: Kan ikke så mye om hvor mye strøm datakomponenter trekker. Vil en strømforsyning på 450 watt være nok til å drive hovedkort (inkl. Sapphire Radeon 7000 64MB DDR skjermkort, Athlon 2300+, 512MB DDR PC2700 CL3 RAM) samt 7 (kanskje 12 med tiden?) harddisker? Eller burde jeg benytte 2 PSU'er - med den ene reservert kun til harddiskene? Jeg unnlot å nevne vifter i mulig strømforbruk, da jeg muligens ikke vil benytte strøm fra PSU'en til dette. Jeg står nemmelig fritt til å bygge dette kabinettet inn i veggen mot et lagerrom ved siden av (eller rett å slett plasere det der) - så støy er ikke et tema. Spørsmål 2: Noen som har et forslag? Bruke en hårtørrer uten varme? Jeg er ute etter høy effekt og lav pris. Før noen nevner det tror jeg kanskje bildeler fra f.eks. en 84' Golf er litt i overkant Takker så mye for oppmerksomheten! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 hva med harddisk kjølere, kjøp ett maxitower, og kjøp kjøler som gjør at man kan sette inn harddisker i 5,25" brønn Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Jeg er ikke helt med på dette WATT-raidet. Jeg har et 300w enermax psu. Dette har jeg hatt på forskjellige maskiner de siste 3 årene. I dag har jeg 7 disker. 1 dvdbrenner. 1cdr-brenner. ti4200 skjermkort. 2.4mhz p4. en liten haug med usb/firewire enheter. 2 vifter i front. 2 vifter bak. cpu vifte. 1 vifte i topp av kabinettet. Har aldri hatt noe som helst problemer relatert til strømforbruk på noen av maskinene. - s Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 soundwall - takker for svaret. Da antar jeg at PSU'en jeg har liggende på 450W vil gjøre susen til hele stasen. aklla - Har selvsagt tenkt på den muligheten... Men... Jeg har aldri vært veldig glad i løsninger med begrensninger I et Chieftech Maxi Tower er det plass til 6 disker "innabords", samt 6 5,25" brønner. Totalt er det altså mulig å plasere 12 disker. La oss si at jeg vil ha viftestyring til alle 12, og bruker 2 5,25" brønner til dette. Så må jeg jo ha en CD/DVD leser eller brenner. Dvs. maks 9 disker. Altså kan jeg bare utvide med 2 disker til, da jeg allerede har 7. Nei, liker ikke den idèen. Jeg vil ha et stort og overiktlig innebygget kabinett i veggen, hvor det er lett og komme til å bytte ut disker, og endre IDE oppsett. Mulig jeg høres litt sær ut, men det får våge seg - har sett at det er flere av oss her Andre kommer sikkert til å undre seg over hva en skal med 7+ harddisker.... 2 av de som hadde høy lagringskapasitet for 2 år siden, kan jo byttes ut med 1 fra i år osv. Men man kan vel ikke bare kaste 80GB diskene fordi det finnes 300GB nå? Forslag til alternativ vifte (kan godt tenke meg skikkelig kjøling til harddiskene), eller innvendinger til hvor mye en 450W PSU kan drive? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Fant en fin URL for beregning av maksimum strømforbruk: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 kan jo kjøpe ett skap, bygge brønner selv, og sette noen 120mm vifter i hver side av skapet, kan få plass til hundrevis av harddisker der eller kjøp ett nytt tower, kutte av det du ikke trenger, og sette opp brønner, med en del vifter, hvis ikke bråk er noe problem, så sett opp 4 delta vifter, 120mm, 2 som blåser inn, og 2 som blåser ut Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Thermaltake Xaser III har plass til 7 hardisker internt pluss to hardisker eller floppydisker eksternt. 6 av harddiskplassene kjøles av vifter. Noen lurer sikkert på hvor jeg finner den 7'ende HDD plassen. Den er oppe i den medfølgende viftekontrolleren. Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hva med å bygge noe? Da får du jo akkurat det du vil Magnus Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 hva med å kjøpe noen sånne??? eller hva med slike??? funker linkene da?? Edit: ja, det gjorde de Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Skap er ikke så langt fra det jeg skal bygge, om noe lite - vanskelig å finne 300cm IDE kabler Hadde det ikke vært begrensninger på kabellengden hadde jeg gjort som du fåreslår - uten vifter - det hadde vært nok luft rundt til å holde tempen nede uansett. Jaja, kanskje små 120mm vifter vil gjøre susen - selv om jeg hadde foretrukket noe "saftigere" Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 fandt noe annet genialt noe... fra microplex *grin* 3 harddisker 2 brønner Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 aklla - takker for linker. De kan sikkert være kjekke å bruke i et hvilket som helst byggeprosjekt for harddisker Lenke til kommentar
sparks Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 soundwall - takker for svaret. Da antar jeg at PSU'en jeg har liggende på 450W vil gjøre susen til hele stasen. aklla - Har selvsagt tenkt på den muligheten... Men... Jeg har aldri vært veldig glad i løsninger med begrensninger I et Chieftech Maxi Tower er det plass til 6 disker "innabords", samt 6 5,25" brønner. Totalt er det altså mulig å plasere 12 disker. La oss si at jeg vil ha viftestyring til alle 12, og bruker 2 5,25" brønner til dette. Så må jeg jo ha en CD/DVD leser eller brenner. Dvs. maks 9 disker. Altså kan jeg bare utvide med 2 disker til, da jeg allerede har 7. Nei, liker ikke den idèen. Jeg vil ha et stort og overiktlig innebygget kabinett i veggen, hvor det er lett og komme til å bytte ut disker, og endre IDE oppsett. Mulig jeg høres litt sær ut, men det får våge seg - har sett at det er flere av oss her Andre kommer sikkert til å undre seg over hva en skal med 7+ harddisker.... 2 av de som hadde høy lagringskapasitet for 2 år siden, kan jo byttes ut med 1 fra i år osv. Men man kan vel ikke bare kaste 80GB diskene fordi det finnes 300GB nå? Forslag til alternativ vifte (kan godt tenke meg skikkelig kjøling til harddiskene), eller innvendinger til hvor mye en 450W PSU kan drive? Kjøp 3 stk delta vifter, 2 i front, 1 bak, du sier jo at støy itte er no problem! Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 bare en ting til deg netphreak hvis psu en din er av merke Qtec, så ville jeg sterkt anbefale en annen psu, da Qtec effektene er målt i peak, altså hvor mye strøm de kan avgi en kort stund, men ikke sammenhengende. En qtec 450 w vil avgi ca like mye effekt som en Enermax 300w.... Så kjøp deg en god en: forton source og enermax laver gode kvalitetspsuer. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå