Gå til innhold

aksjehandel

neXon

Anbefalte innlegg

jeg har fått intresse for aksjehandel, men det er noe jeg lurer på. Hvordan får jeg kjøpt aksjer, må jeg opprette en aksjekonto i banken? (hva koster det) og finnest det noe program som analyserert og viser diagram over kurs/index +++, jeg er er medlem på osloborsen.no og får opp diagram der, men ville gjerne hatt eit program, som jeg mener skal finnest :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei fleste nettbankar har slik teneste. Men ofte er kurtasjen dei tek i høgaste laget dersom du har tenkt å trade aktivt med mindre postar (100-200kr pr handel). Eg har brukt Gjensidige Nor sin litt, og dei tek pt. 99 kr per handel.

Men som sagt over her så har du Netfonds og Stocknet, som er blant dei snillaste med kurtasje fordi dei er basert kun på nett.

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av meglerhus skal ikke jeg si noe.. Der er jeg dessverre inhabil.

Du må ordne en konto i Verdipapirsentralen, VPS. I tillegg må du velge en megler/et meglerhus som kan gjennomføre ordnene dine. De må også få VPS-nummeret ditt.

Pengene du oinvesterer må du ha råd til å tape. Det er oppgang på børsen i øyeblikekt, så det er nok ikke veldig dumt å satse nå-. Men den er ikke på bunn, den har steget en del i det siste. Jeg er usikker på hvorvidt det er nå du bør satse.

Fra de fleste meglerhusene kan du få statistikker og analyser på internett, og du kan også følge porteføljen din derfra.

Når det gjelder kurtsajen, varierer den veldig. Tror du kan få den til under 100 kroner, men skal du selge og kjøpe mye, kan det lønne seg å betale megleren en fastsatt sum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...