Kimius Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 får vel si litt jeg også. er i denne saken enig med bensin. ingen vifte kan kjøle luft, bare ved å flytte den. men det går fint ann å få lavere temp i kabinettet enn over det, bare ved rommet sin konstruksjon. forutsatt at der er luftutskifte i rommet, direkte fra utenfor. temperaturen kan ikke være lavere inne i kabinettet, med mindre noe kjøler det ned, eller noe varmer opp luften utenfor kabinettet. plassering spiller da inn. er et kabinett under et vindu, vil dette ha en kjølende effekt. legg også merke til plasseringen av viftene. inntaksviftene er nede, mens uttaksviftene er oppe. dette vil effektivt fjerne den varmeste luften i kabinettet, og føre til en gjennomsnittlig lavere temp. luften er dessuten kaldere ved gulvet enn ved taket, slik at luften som blir dratt inn er kaldere enn luften som er over kabinettet. dette forsterkes ytterligere ved at kabinettet et på sitt varmeste øverst, slik at luften her vil bli marginalt høyere. unøyaktige målere er også en faktor. du bør bruke samme måler på begge stedene, og la måleren få god tid til å oppdage tempen. dessuten vil en tamperaturmåler lage sin EGEN varme, ettersom at det er snakk om elektrisk energi som går gjennom en leder av kobber. dette er da så marginalt at det vil ikke ha noen stor innvirkning, men det har noen innvirkning. dette er da tatt hensyn til av de som lager termometeret. hva det å ta mobilen ut vinduet angår, så vil dette lett kunne forklares. når man står i ro viser den en gitt temp. luft-tempen er da gitt til å være lik i hele atmosfæren. kroppen vår, som tross alt holder i mobilen, vil fort gi innspill til en unøyaktig måling. er luften utenfor på 20 grader, vil måleren vise mer enn dette, på grunn av vår kroppstemperatur. ved høy fart vil kroppsvarmen vår forsvinne fortere enn i ingen fart, og dette vil da gjøre at kroppen vår har mindre og mindre innspill i målingen av temeraturen. derfor måles tempen lavere ved høy fart enn ved lav fart. en måler på en mobil er også svært unøyaktig, da den må ta hensyn til kroppsvarmen din. kroppen har åpenbart ikke en jevn fordeling av tempen, slik at måleren må vise feil. uten noe som kan fortelle mobilen hvor den er i forhold til kroppen din, vil den kun være kalibrert for et bestemt område på kroppen din. dessuten består en mobil av nesten rent elektronikk, som lager varme. husk at all elektrisk energi som er i en leder må gjøres om til en annen form for energi før den går tilbake til batteriet. dette gjøres automatiskt, hverken vi vil det eller ikke. er der en motor festet til batteriet vil det bli gjort om til bevegelses energi. er der kun en kobberleder fra pluss til minus, vil det bli gjort om til rent termisk energi. husk også på at et termometer blir laget for en bestemt jobb i visse bestemte forhold. en temp-måler som er i en bil er laget for å måle i høy fart. en temp måler for huset er laget for å måle i null fart. de blir begge kalibrert forskjellig, med hensyn til windchill effekten. denne er da kun for ting som har en høyere temp enn sine omgivelser. dette inkluderer da mennesker, og også termometeret. måleren har jo tross alt en viss elektrisk motstand. dermed blir der laget varme av måleren også. dette er tatt hensyn for med bil temp-målere. ikke i vanlige. dette er da ikke helt basic fysikk, men det forklarer hva som kan gjøre at der er forskjell i tempen i det som oppfattes som gal retning. det er ganske enkelt unøyaktige termometere og lavere temp som taes inn i kabinettet enn det som blir målt over det. håper dette gir mer innsikt i fysikkens helt sprøe veier. ontopic: dritkult kabinett!!!! har man begrensede midler er det derre genialt. noen få vifter og plexi. ser rått ut. du har virkelig noe å være stolt av. men neste gang, kan du jo lage hele kabinettet selv.... Lenke til kommentar
v0id Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Forklar dette da: Jeg hadde tidligere ett Chieftec-kabinett, med en 92mm-vifte montert foran. Denne blåste inn i kabinettet, nederst. HK-et var ett A7N8X. Når jeg hadde viften avslått, var tempraturen i kabinettet i følge Asus Probe 34 grader. Når jeg hadde viften påslått av tempraturen nede i 19c. Vet ikke hva tempraturen i rommet var da, men den var godt over 19c iallefall. Når det gjelder begrepet varm og kald luft, prøv å rett en vifte slik at den blåser på hånden. Den føles kaldere. Hvorfor? Fordi DEN FJERNER VARMEN SOM FINNES I HÅNDA\LUFTA RUNDT HÅNDA! Dette er jo poenget med vifter, å fjerne varmen vekk fra objektet. En tempraturmåler måler jo tempraturen. Hvis man da retter en vifte mot tempraturmåleren, mener jeg at tempraturen vil synke. Hvorfor? FORDI DEN FJERNER VARMEN! FERDIG! Lenke til kommentar
insider Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg må si meg enig med BenSin. En vifte kan ikke kjøle luften den blåser ut til lavere temperatur enn den luften den tar inn. Dette er fysiskt umulig Akkurat! "Sånn er det med den saken" ja, helt riktig Lenke til kommentar
NexteR Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 kankskje ikke det beste jeg har sett men til en billig penge iallefall...trenger jo ikke koste skjorta for en liten "modder" Lenke til kommentar
zyp Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Forklar dette da:... En tempraturmåler måler jo tempraturen. Hvis man da retter en vifte mot tempraturmåleren, mener jeg at tempraturen vil synke. Hvorfor? FORDI DEN FJERNER VARMEN! Nei, for en temperaturmåler avgir ikke noe varme, og den blir ikke kaldere enn luften som kommer mot den, og luften er like varm i bevegelse eller ikke... Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Forklar dette da:Jeg hadde tidligere ett Chieftec-kabinett, med en 92mm-vifte montert foran. Denne blåste inn i kabinettet, nederst. HK-et var ett A7N8X. Når jeg hadde viften avslått, var tempraturen i kabinettet i følge Asus Probe 34 grader. Når jeg hadde viften påslått av tempraturen nede i 19c. Vet ikke hva tempraturen i rommet var da, men den var godt over 19c iallefall. Når det gjelder begrepet varm og kald luft, prøv å rett en vifte slik at den blåser på hånden. Den føles kaldere. Hvorfor? Fordi DEN FJERNER VARMEN SOM FINNES I HÅNDA\LUFTA RUNDT HÅNDA! Dette er jo poenget med vifter, å fjerne varmen vekk fra objektet. En tempraturmåler måler jo tempraturen. Hvis man da retter en vifte mot tempraturmåleren, mener jeg at tempraturen vil synke. Hvorfor? FORDI DEN FJERNER VARMEN! FERDIG! Håper du ikke er like teit som det du skriver... Det du ikke skjønner er jo at håndflaten din og en pc som er på UTVIKLER VARME, dvs det blir pokkers mye varmere når du ikke flytter den varme isolerende luften rundt vekk. Det at du kan flytte vekk den varme luften rundt din hånd, når hånden din er varmere enn luft temp, med luft fra omgivelsene BETYR JO IKKE AT LUFT BLIR KALDERE I BEVEGELSE... tenk litt på det du sa og tenk litt på det jeg har skrevet og les hele tråden om igjen for å få litt peil, takk. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Denne tråden burde nesten få en plass i gullkorn . Et annet eksperiment til folk som mener at luft i bevegelse er kaldere. Hvis du sitter i en badstue. Her er tempen gjerne rundt 90 grader. 90 graders vann er dritvarmt, men siden luft leder varme så dårlig er det ikke noe problem. Klem leppene nesten helt sammen slik at det bare blir en tynn sprekk å puste gjennom. Trekk så pusten kraftig gjennom munnen. Da vil luften fare forbi leppene i høy fart. I følge teorien skulle det da ha en avkjølende effekt? eh? Du vil fort merke at du brenner deg, fordi det da kommer konstant 90 grader på leppene, og all isolasjon rundt forsvinner. Windchill effekten virker bare på ting som selv genererer varme. Lenke til kommentar
Kristoffer18 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Forklar dette da:Jeg hadde tidligere ett Chieftec-kabinett, med en 92mm-vifte montert foran. Denne blåste inn i kabinettet, nederst. HK-et var ett A7N8X. Når jeg hadde viften avslått, var tempraturen i kabinettet i følge Asus Probe 34 grader. Når jeg hadde viften påslått av tempraturen nede i 19c. Vet ikke hva tempraturen i rommet var da, men den var godt over 19c iallefall. Når det gjelder begrepet varm og kald luft, prøv å rett en vifte slik at den blåser på hånden. Den føles kaldere. Hvorfor? Fordi DEN FJERNER VARMEN SOM FINNES I HÅNDA\LUFTA RUNDT HÅNDA! Dette er jo poenget med vifter, å fjerne varmen vekk fra objektet. En tempraturmåler måler jo tempraturen. Hvis man da retter en vifte mot tempraturmåleren, mener jeg at tempraturen vil synke. Hvorfor? FORDI DEN FJERNER VARMEN! FERDIG! Jeg sparer på noen svar her !!! Greit nok jeg er overtrøtt men har legg så jævelig mye gjennom denne tråden at jeg har vondt, sterke smerter ahahahaha Noen som kan slenge inn bildet med den feite karn med teksta " this tread rocks" ? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Når det gjelder begrepet varm og kald luft, prøv å rett en vifte slik at den blåser på hånden.Den føles kaldere. Hvorfor? Fordi DEN FJERNER VARMEN SOM FINNES I HÅNDA\LUFTA RUNDT HÅNDA! Prøvde å forklare dette i stad, men kan gort prøve igjenn når du rette en vifte mot handa blåses luft fra den ene siden av vifta til den andre hvor handa di er. La oss si at huden på handa di holder 35C (litt lavere enn indere kroppstem er naturlig). Hvis viften er slått av står luften rundt handa stille og man har dermed lite varme tap ut av handen. Luften i 1mm fra huden er nesten samme temp som huden. Når du starter vifta flyttes luft fra dene ene siden av vifta, som er langt vekk fra handen relativt til den millimeteren jeg nevnte tidligere. Når det stadig vekk kommer ny luft rundt handa vil handa prøve å varme opp denne lufta og man får dermed et varmetap. På en måte kan man si at vifta fjernner varmen fra hånda/lufta rundt handa. Men det er mer riktig å å beskreve det som at den varme lufta rundt handa blir flyttet vekk og erstattet med luft som er kaldere og dermed stadig må tillføres varme. Så til det store MEN'et; Det føles kaldere fordi den lufta som flyttes fra den ene siden av vifta til handa di er kaldere enn den lufta som var rundt handa di. MEN siden det her bare er snakk om å flytte på luft-molkyler skjer det ikke noe magisk med dem bare fordi de flytter seg fra den ene siden av vifta til den andre. Den absolutte temperaturen på hver molekyl er den samme selvom molekylet har flyttet seg noen cm. En elektronisk sensor har som tidligere nevnt (mange ganger) ingen egentemperatur. Når lufta rundt den blir kaldere kan den ikke gjøre noe for å opprettholde temperaturen. Den har dermed ikke noe varmetap og kan kun måle absolutt temperatur. Dette er jo poenget med vifter, å fjerne varmen vekk fra objektet. En tempraturmåler måler jo tempraturen. Hvis man da retter en vifte mot tempraturmåleren, mener jeg at tempraturen vil synke. Hvorfor? FORDI DEN FJERNER VARMEN! FERDIG! ja, man fjerner varmen vekk fra objektet ved å dytte luft med en lavere temperatur enn den som var der. Temperaturen vil synke, men den kan aldri bli lavere enn temperaturen på den lufta som blir påført. Så når man tar luft fra utsiden av kabinettet og dytter den inn ved hjelp av vifter kan ikke kabinettet bli kaldere enn det lufta var når den var på utsiden. Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 såh.. til dere som tror vifta kjøler... hva tror dere skjer om man blåser varm luft (varmere enn CPU) på kjøleribba? JO! den blir varmere! et eksempel fo alle som har peil på data (data og pizza er i slekt serru'): varmluft i stekeovnen... tenk på den du... hvis du hiver inn en frossen pizza, og setter på varmluft... den fryser ikke fast inni ovenen, gjør den vel? hva skjer? JO! den blir varm! (ta på den så merker du at jeg har rett).. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 såh.. til dere som tror vifta kjøler... hva tror dere skjer om man blåser varm luft (varmere enn CPU) på kjøleribba? JO! den blir varmere! et eksempel fo alle som har peil på data (data og pizza er i slekt serru'): varmluft i stekeovnen... tenk på den du... hvis du hiver inn en frossen pizza, og setter på varmluft... den fryser ikke fast inni ovenen, gjør den vel? hva skjer? JO! den blir varm! (ta på den så merker du at jeg har rett).. Dette er vel strengt tatt slik man lærer på førskolen, men det er nok sikkert ikke alle som har skjønt det enda, så repetering må nok til... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Dette er vel strengt tatt slik man lærer på førskolen, men det er nok sikkert ikke alle som har skjønt det enda, så repetering må nok til... Jeg er enig i det. Skummelt at man på noen må bruke en så utrolig liten teskje for å få sånne enkle ting inn i hodet. Lenke til kommentar
EC Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 For de som ennå ikke er overbevist om at luft ikke blir kaldere når den beveger seg: les innlegget mitt som jeg quoter her! Det er fysisk umulig å få lavere temperatur innvendig i et kabinett med bare vifter (og nå snakker jeg om realistiske situasjoner man kan finne i en normal PC). Trådstarter har nevnt at han har en temperaturmåler oppå kabinettet, noe som kan forklare et og annet. Selv om temperaturen inni kabinettet er 17 grader, er det fullt mulig at temperaturen oppå kabinettet er høyere (noe jeg har opplevd selv). Jeg tror forklaringen er genialt enkel: 1. Romtemp blir målt i en viss høyde, la oss si 1,7 meter over gulvet - og viser 20 grader. Kabinettet står på gulvet, hvor det er f.eks. 16 grader. Vips, så har du et kabinett hvor temperaturen er 3 grader lavere enn romtemperaturen - men da er samtidig beina kalde. 2. Kabinettemperaturen er målt vha. sensoren på hovedkortet, og da er sannsynligheten for at temperaturen vises feil MEGET stor. Det samme gjelder for andre termometre, som ofte ikke er skikkelig kalibrert (tenker på diverse billige saker man får kjøpt her og der). Jeg vil gjerne at trådstarter måler temperaturen inni kabinettet med et eksternt termometer, og at romtemperaturen måles på høyde med toppen av kabinettet. Og for de som fortsatt måtte leve i den villfarelsen at høy lufthastighet = ekstra kjøling: For å få lavere temperatur uten å benytte aktiv kjøling (dvs. et medie som er kaldere enn omgivelsene), er vi avhengig av at trykket endres. Dersom vi tar en titt på tilstandslikningen for gasser: p = trykk V = Volum T = Temperatur Dersom vi tenker oss at p1, V1 og T1 er situasjonen før viften, og p2, V2 og T2 er tilstanden etter, kan vi konkludere med følgende: Volumet må nødvendigvis være det samme før og etter viften - den legger ikke til luft, og den fjerner ikke luft på et magisk vis. Ergo er det bare temperatur og trykk som kan endres. Dersom temperaturen etter viften (T2) skal være mindre, må trykket også være mindre. Dersom vi antar at p1 = 2, T1 = 4 og T2 = 2, må p2 være lik 1. Dersom jeg monterer en 80mm deltavifte på en Thermalright SLK-800, vil den kjøle mye bedre enn om jeg monterte en 12 dB PAPST. Årsaken er at Delta-viften flytter sinnsvakt mye mer luft. Luften som blåses på kjøleribben vil ha nøyaktig samme temperatur uansett vifte, men når mye mer luft passerer viften med høyere hastighet, vil mer varme bli transportert bort fordi luften som passerer ribben ikke rekker å bli så mye oppvarmet. Ergo: dersom luften passerer sakte gjennom kjøleribben, vil den bli varmere enn om den passerer fort. Men temperaturen umiddelbart etter viften vil være den samme som umiddelbart før viften. Nå har jeg forklart dette både vha. fysikk og praktisk eksempel, så håper vi at saken kan legges død og begravet. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Et viktig poeng som det virket som var problemet her, er at uansett hvor kraftig vifte du hadde puttet på SLK'en, hadde ikke tempen kunne vært lavere enn romtemp. Da er vel egentlig alt som skal sies om dette emnet være sagt. End of discussion. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men sett på den siden i første post.. helt galt det med at tempen inni er lavere.. selv en 3åring kan skjønne det! viften kjøler ikke ned luften! tvertimot, skulle noe skje med den så hadde det blitt oppvarming! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men sett på den siden i første post.. helt galt det med at tempen inni er lavere.. selv en 3åring kan skjønne det! viften kjøler ikke ned luften! tvertimot, skulle noe skje med den så hadde det blitt oppvarming! Meningen var at uansett hvor store vifter du har, eller hvor høy fart luften har, er det TOTALT umulig å få temp. under romtemp. Windchill-effekten er det bare ting som avgir varme som merker, og kan ikke måles. Lenke til kommentar
NexteR Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her. http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm Romtemp: 20 grader. "Ligger på 17 grader inne i kabinettet" Du er klar over at dette er fysisk umulig med luftkjøling? jo....det er klart at det går an å ha 17 grader inni kabinettet (temperator måleren er vel nerme luftstrømmen fra de tre viftene da) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 I disse casemod dager har jeg laget meg en enkel og grei casemod. Ikke noe orginalt, men jeg lagde det i bunn å grunn fordi jeg ville ha bedre kjøling på maskina mi. Hvordan og hvordan det ser ut ser du her. http://home.no/xpsycho/artikkeler/OC%20FSB...odding_av_q.htm Romtemp: 20 grader. "Ligger på 17 grader inne i kabinettet" Du er klar over at dette er fysisk umulig med luftkjøling? jo....det er klart at det går an å ha 17 grader inni kabinettet (temperator måleren er vel nerme luftstrømmen fra de tre viftene da) HAR DU ET PROBLEM? Les de første sidene, og bruk hodet! Det er totalt (100%) umulig å ha lavere temp inni kabinettet enn utenfor ved bruk av luftkjøling! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hvordan skal en vifte gjøre lufta kaldere!?!? tvert imot så ville jeg si at den gjorde den biiitte litt varmere! Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 mhm.. bevegelse i luft skaper friksjon.. veeeeldig lite, men friksjon! og friksjon skaper som kjent varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg