Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med huseier

Paolo M

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann. Jeg og min familie leier et hus, vi har 4 barn. Vi har problemer med huseier. For eksempel, en lørdag i vinter da uten var minus 10 grader vi har slått av elektrisitet i hele huset. Vi ringte dem og sendt mange meldinger, men de kom ikke for å hjelpe oss. 2-3 dager vi brukt bare et komfyr med ved. Da jeg hadde sport ham etter om hva var grunnen for å ikke komme for å løse problem, han sa, at det var lørdag og vi må ikke sende til ham masse meldinger på denne dagen. Denne typen situasjon var flere gangen. Vi sendt million ganger meldinger og ringte masse ganger med et forslag om å møte og løse problemer, men de som oftest ikke svarer til oss. Huset er veldig gammel, halvparten av vinduene ikke åpnes og derfor i sommeren er veldig varmt. Før vi går inn i huset, han lovet oss etter ett år hans garasje, som ligger under huset, men et år senere sa han til oss, at han sa ingentig om garasje.

Hva skal vi gjøre best? Er det noen organisasjon som vi kan klage mot dem? Kan noen av dere gi oss et god råd?

Endret av Paolo M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Uten å kunne vise til noen bestemte paragrefer så mener jeg at det finnes et krav om at leietaker skal ha fri tilgang til eget sikringsskap. Dvs at dersom sikringsskapet står i en annen del av bygget enn du bruker så skal du kunne kreve nøkkel, eller hva som nå måtte til for å komme til sikringskapet.

Har du kontrakt med utleier?

Medfører vinduene et sikkerhetsproblem i forhold til komme seg ut i tilfelle brann?

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å få med seg kva som nøyaktig er problema du opplever.

Kva som er rette framgangsmåten for å ordne opp i problema er ikkje berre avhengig av kva problemet er, men også kva som er årsaken til problema og kva som må til for å utbedre feilen.

For eksempel når boligen var utan straum, kunne du sjølv gjere noke for å ordne feilen? Hadde huseigaren gjort noke aktiv for at straumen ikkje virka, eller skuldast straumutfallet dårlig vedlikehold, eller var dette eit problem hos straumleverandøren?

Utleigaren har plikt til å rette opp i feil som oppstår i boligen dersom dette kan gjerast utan at det blir ein urimelig kostnad eller ulempe for utleigaren. Det er derfor ikkje gitt at huseigaren kan rette opp alle feil umiddelbart, og særlig når ting skjer i helga så kan det være vanskelig å få retta opp feilen.
Kva som utgjer ein urimelig ulempe for utleigaren må vurderast frå kvart enkelt tilfelle.

Men det du kan gjere er å melde ifrå om mangelen og deretter holde tilbake husleiga til feilen er retta, eventuelt rette feilen sjølv og trekke fra dine utgifter frå husleiga (dersom utleiger ikkje retter opp feilen raskt nok).
Dersom boligen er ubeboelig så vil det også være mulig å kreve erstattning for utgifter som du har hatt, f.eks. ved å måtte finne ein anna bolig til feilen er utbetra.

At huset er gammalt og har dårlige vinduer vil normalt sett ikkje være ein mangel dersom du faktisk var kjent med forholda da du inngikk leigeavtalen.

Dette med garasjen er noke som dere har rett på dersom dette var avtalt, men her kan det være vanskelig å vinne fram.

Dersom det var meininga at garasjen skulle inngå i husleiga så kan det være verdt å vurdere om du skal holde tilbake den delen av husleiga som utgjer verdien av garasjeplassen fram til du faktisk får garasja til rådigheit.

Dersom du kan utbrodere litt årsaken og følgane av straumutfallet så vil du kunne få betre råd om kva du har rett på og kva du skal gjere for å hevde din rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det du kan gjere er å melde ifrå om mangelen og deretter holde tilbake husleiga til feilen er retta, ...

Jeg kan ikke se noe grunnlag for å holde tilbake hele leia for annet enn mangler som gjør boligen ubrukelig.

Det er bedre å benytte seg av husleieloven § 2-11 andre ledd og "kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". (Det er riktignok ingen enkel vurdering.)

Lenke til kommentar

Plagen ved å være uten strøm er mye større enn det direkte økonomiske tapet, derfor bøtelegges nettselskaper masse per kwh de ikke leverer, tror det er 30 kr per kwh. Noe liknende føler jeg kan være fornuftig for din del også, dvs en måends strømutgifter (ca) per dag uten strøm i fratrekk.

AtW

Lenke til kommentar

Dersom TS her leier et helt hus, da har han vel tilgang til eget sikringsskap.

Så mitt spørsmål. Vet ikke TS hva man gjør dersom strømmen ryker, har han eget strømabonnement? Har han vært i kontakt med strømleverandøren?

Jeg er utleier selv jeg, men hvis strømmen hos de som leier sokkelen min ryker.

Og de i tillegg har eget strømabonnement så må de nå kunne undersøke hva som skjer selv før de går på meg for at jeg skal fikse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...