Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av E-Golf pga pendling. fordeler, ulemper?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge vurdert å kjøpe Volkswagen E-Golf 2014 mod til pendling. bruker månedlig 5022kr i drivstoff, bom og forsikring. ved kjøp av E-Golf vil kostnaden ligge på ca 910 kr. selvfølgelig kommer billånet i tillegg på ca 3000-5000 kr. lurer derimot på om dette er enn lur løsning, og om det evt er bedre med enn leasing avtale. vil dette lønne seg i lengden osv osv. har for øyeblikket enn Mercedes c200 2003 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du er ute etter å spare penger, så ville eg anbefalt å kjøpt ein så ny bil bil du har råd til utan lån.

Ved kjøp av el-bil så er det fleire fordeler og ulemper ein må ta hensyn til.

Fordeler:

Få/ingen driftskostnader

Billig i innkjøp i forhold til tilsvarande vanleg bil.

Usikkerheitsmoment: Dette er fordeler som skal opp til vurdering snart.

Bompenger

Årsavgift

Tilgang til kollektivfelt

Gratis parkering

Ulemper:

Verditapet, stor sannsynlegheit for at du sitter igjen med ein bil som er lite verdt og vanskeleg å selge.

Du får ein bil som har begrensa rekkevidde og som krever planlegging ved lengre turer.

Vinterstid så er rekkevidda usikker og ustabil.

Dette er vel og merke kun mine synspunkter, og er nok fleire som ikkje er einig i mine punkter. Men du har ihvertfall fått eit svar :)

Edit: Tips for å spare penger.

- Fyll drivstoff på søndagskveld/mandags morning. Skaffe bonuskort på bensin (365, Flexivisa etc.)

- Sjekk pris på forsikring ca. kvar 6 månad. Sidan du då får 10% bonus viss du bytter selskap. I staden for å måtte vente 1 år.

- Maks rabatt på bombrikke (sjølv om eg rekner med du har det)

Endret av K-van
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som pendlerbil kan du også vurdere en rimeligere ny el-bil, som e-view/eon/c-zero til under 150k. Å kjøpe ny elbil i dag vil trolig gi et relativt høyt prosentvis verditap når du skal selge igjen, da batteriene om få år vil kunne kjøre en del lenger enn i dag. I dag går en "normal" el-bil ca 150-200 km, om et par år vil den gå over 300 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...