Lypsyls Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Leser ofte at Norge har en gammel bilpark noe som er et problem med tanke på sikkerhet. Hva om vi øker vrakpanten med 500kr (Noe slikt) for hvert år bilen er eldre en 10år plus den vanlige panten? Noen som kanskje har en bedre løsning? Lenke til kommentar
Libcon Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Bruktpilsbrisen hadde vel gått opp noe, ettersom det blir billigere å pante istedet for å selge Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Vi hadde jo et år med økt vrakpant for en stund siden, og det var visst enormt suksessfult. Problemet kommer hvis folk venter med å vrake bilen til en slik midlertidig ordning kommer på plass. Når det er sagt, så har vrakpanten økt de siste årene, sist i 2013, men NAF er ikke fornøyd og ønsker høyere. Jeg er forsåvidt enig. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Vrakpanten bestemmer bare hvor gammel bilparken er, ikke hvor mange som har så så nye biler. Avgiftene på nye biler bestemmer hvor mange år man må bort fra det nyeste før man får biler hvermansen kan bruke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Ja og nei. Hvis bilparken blir mindre som følge av økt vraking, så går prisene på bruktbiler opp, og flere kjøper nye biler. The not so very invisible hand of the market Endret 2. mars 2015 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Panten blir jo betalt inn når bilen blir kjøpt ny. Om den senere blir økt så må staten dekke differansen. Dette forslaget høres umiddelbart kostbart ut, med mindre bileierene må betale inn mer pant hvert år. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Samfunnsøkonomisk lønner det seg via færre ulykker, mindre eksos og lignende. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Enig i de positive konsekvensene med en yngre bilpark. Det forandrer likevel ikke de kortsiktige kostnadene, og jeg er usikker på om det er et pluss-regnestykke totalt sett. Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Si at bilen er 25 år da, og moden for vraking. 500 per år over 10 år, blir jo 7500 kr. Altså i tillegg til den panten som allerede er (det er vel ikke stort?). Er dette virkelig nok til at man får så mange nye biler? Jeg vet ikke jeg altså, jeg bare undres. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Vel, det får du svar på her: https://www.toi.no/publikasjoner/virkninger-av-midlertidig-okning-i-vrakpanten-article4857-8.html 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg kan ikke se noe i rapporten som omhandler samfunnsmessige besparelser som følge av yngre bilpark Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Kanskje hvis du bruker mer enn 3 minutter på en rapport på 19 sider...? Se på punkt 2 og 3.2 Det vi mangler er det de snakker om på punkt 4, en rapport på langsiktig virkning med fokus på samfunnsøkonomi, men såvidt jeg kan se ble denne studien aldri gjort. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Leser ofte at Norge har en gammel bilpark noe som er et problem med tanke på sikkerhet. Det er en myte. Den aller vanligste årsaken til uhell og ulykker er fører-relatert (rundt 95% mener jeg å huske) mens det ytterst sjelden kan knyttes sammenheng til teknisk tilstand på bilen. Ulykker og kollisjoner skjer ved farlige forbikjøringer, vikepliktbrudd, utforkjøring pga. for høy fart, etc. Så når sikkerhet forsvinner som argument, gjenstår eventuelt miljø-argumentet. Men forurenser nye store SUV'er eller ny bilpark med motorer over 2 liter osv. mindre enn eldre biler med 1.1 til 1.8 l. motorer? Det går jo med masse resurser for produksjon av stadig nye biler hele tiden, så er i tvil om bruk & kast metoden gir særlig godt sluttresultat for miljø totalt sett? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Men sikkerhet forsvinner ikke som argument. Det at fører har skylda betyr ikke at føreren ville kræsjet i en nyere bil med f.eks. bedre bremser, bedre sikt eller rett og slett sensorer som ser noe fører ikke har sett. I tillegg fører nyere bil til færre personskader, som koster samfunnet LANGT mer enn materielle skader. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Men sikkerhet forsvinner ikke som argument. Vel, det er også teorier om at dagens moderne "sikre" bilpark har ført til høyere fart og mer risiko-adferd blant førere, og antall ulykker har ei heller gått ned, siden man innførte EU-kontroll i 1998, hvilket kan være en indikator i så måte. Som sagt, teknisk årsak er veldig sjelden syndebukken. (med unntak av tunge kjøretøy over 3.5 tonn, dvs. lastebiler og trailere) - EU-kontroll har ingen effekt http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/eu-kontroll-har-ingen-effekt/a/127569/ Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Dette er faktorer som spiller inn i et større bilde, men ikke i seg selv veier opp mot de overveldende bevis som viser glassklart at du har langt større sjanse til å dø i en gammel bil enn i en ny bil. http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/09/study-measures-crash-risk-for-clunkers/index.htm Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) du har langt større sjanse til å dø i en gammel bil enn i en ny bil. Det har jeg ikke benektet. Men den generelle ulykkesfrekvensen er dog den samme som før eu-kontroll ble innført. Er vel den erkjennelsen (statens egne utredninger) som nok også var grunnen til at Norge tok reservasjon mot nytt eu-direktivet vedr. innføring av periodisk-kontroll på moped & MC og at biler iflg. direktivet skulle innkalles hvert år. Endret 2. mars 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Det har jeg ikke benektet. Men den generelle ulykkesfrekvensen er dog den samme som før eu-kontroll ble innført. Er vel den erkjennelsen (statens egne utredninger) som nok også var grunnen til at Norge tok reservasjon mot nytt eu-direktivet vedr. innføring av periodisk-kontroll på moped & MC og at biler iflg. direktivet skulle innkalles hvert år. Selv om ulykkesfrekvensen er den samme så vil man kunne se forhøyning på antall personer skadet i krasj ved å bruke nyere bilen. Har du sett feks krasjtester med gammel Volvo mot nyere biler? Det er mye større skader inne i kabinen på gamle biler. Vi kan ikke bare see på dette som et ut inn perspektiv med tanke på hvor pengene komme i fra. Visst vi klarer å gjøre personlige skader mye mindre ved å ha en nyere bilpark så sparer vi både på eventuelt legehjelp og utføretrygd. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Ulykker og kollisjoner skjer ved farlige forbikjøringer, vikepliktbrudd, utforkjøring pga. for høy fart, etc 20 år aldersforskjell er stor sjangse for at vil utgjøre en forskjell mellom liv og død om kolisjonen er i 80-90km/t 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Ulykker og kollisjoner skjer ved farlige forbikjøringer, vikepliktbrudd, utforkjøring pga. for høy fart, etc 20 år aldersforskjell er stor sjangse for at vil utgjøre en forskjell mellom liv og død om kolisjonen er i 80-90km/t Mener du alder på person eller bilen? Anyway, det er vel korrekt i begge tilfeller sannsynligvis (f.eks. en 70 åring vs 50 år) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå