Gå til innhold

Hva ville skjedd om Norge økte vrakpanten ettersom hvor gammel bilen er?


Anbefalte innlegg

Leser ofte at Norge har en gammel bilpark noe som er et problem med tanke på sikkerhet.

 

Hva om vi øker vrakpanten med 500kr (Noe slikt) for hvert år bilen er eldre en 10år plus den vanlige panten?

 

Noen som kanskje har en bedre løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde jo et år med økt vrakpant for en stund siden, og det var visst enormt suksessfult. Problemet kommer hvis folk venter med å vrake bilen til en slik midlertidig ordning kommer på plass.

 

Når det er sagt, så har vrakpanten økt de siste årene, sist i 2013, men NAF er ikke fornøyd og ønsker høyere. Jeg er forsåvidt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si at bilen er 25 år da, og moden for vraking. 500 per år over 10 år, blir jo 7500 kr. Altså i tillegg til den panten som allerede er (det er vel ikke stort?). Er dette virkelig nok til at man får så mange nye biler? Jeg vet ikke jeg altså, jeg bare undres.

Lenke til kommentar

Kanskje hvis du bruker mer enn 3 minutter på en rapport på 19 sider...?

Se på punkt 2 og 3.2

Det vi mangler er det de snakker om på punkt 4, en rapport på langsiktig virkning med fokus på samfunnsøkonomi, men såvidt jeg kan se ble denne studien aldri gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Leser ofte at Norge har en gammel bilpark noe som er et problem med tanke på sikkerhet.

 

Det er en myte.

 

Den aller vanligste årsaken til uhell og ulykker er fører-relatert (rundt 95% mener jeg å huske) mens det ytterst sjelden kan knyttes sammenheng til teknisk tilstand på bilen. Ulykker og kollisjoner skjer ved farlige forbikjøringer, vikepliktbrudd, utforkjøring pga. for høy fart, etc.

 

Så når sikkerhet forsvinner som argument, gjenstår eventuelt miljø-argumentet. Men forurenser nye store SUV'er eller ny bilpark med motorer over 2 liter osv. mindre enn eldre biler med 1.1 til 1.8 l. motorer? Det går jo med masse resurser for produksjon av stadig nye biler hele tiden, så er i tvil om bruk & kast metoden gir særlig godt sluttresultat for miljø totalt sett?

Lenke til kommentar

Men sikkerhet forsvinner ikke som argument. Det at fører har skylda betyr ikke at føreren ville kræsjet i en nyere bil med f.eks. bedre bremser, bedre sikt eller rett og slett sensorer som ser noe fører ikke har sett.

I tillegg fører nyere bil til færre personskader, som koster samfunnet LANGT mer enn materielle skader.

Lenke til kommentar

Men sikkerhet forsvinner ikke som argument.

 

Vel, det er også teorier om at dagens moderne "sikre" bilpark har ført til høyere fart og mer risiko-adferd blant førere, og antall ulykker har ei heller gått ned, siden man innførte EU-kontroll i 1998, hvilket kan være en indikator i så måte. Som sagt, teknisk årsak er veldig sjelden syndebukken. (med unntak av tunge kjøretøy over 3.5 tonn, dvs. lastebiler og trailere)

 

- EU-kontroll har ingen effekt

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/eu-kontroll-har-ingen-effekt/a/127569/

Lenke til kommentar

du har langt større sjanse til å dø i en gammel bil enn i en ny bil.

 

Det har jeg ikke benektet.

 

Men den generelle ulykkesfrekvensen er dog den samme som før eu-kontroll ble innført.

 

Er vel den erkjennelsen (statens egne utredninger) som nok også var grunnen til at Norge tok reservasjon mot nytt eu-direktivet vedr. innføring av periodisk-kontroll på moped & MC og at biler iflg. direktivet skulle innkalles hvert år.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke benektet.

 

Men den generelle ulykkesfrekvensen er dog den samme som før eu-kontroll ble innført.

 

Er vel den erkjennelsen (statens egne utredninger) som nok også var grunnen til at Norge tok reservasjon mot nytt eu-direktivet vedr. innføring av periodisk-kontroll på moped & MC og at biler iflg. direktivet skulle innkalles hvert år.

 

 

Selv om ulykkesfrekvensen er den samme så vil man kunne se forhøyning på antall personer skadet i krasj ved å bruke nyere bilen. Har du sett feks krasjtester med gammel Volvo mot nyere biler? Det er mye større skader inne i kabinen på gamle biler.

 

Vi kan ikke bare see på dette som et ut inn perspektiv med tanke på hvor pengene komme i fra. Visst vi klarer å gjøre personlige skader mye mindre ved å ha en nyere bilpark så sparer vi både på eventuelt legehjelp og utføretrygd.

Lenke til kommentar

 

Ulykker og kollisjoner skjer ved farlige forbikjøringer, vikepliktbrudd, utforkjøring pga. for høy fart, etc

 

20 år aldersforskjell er stor sjangse for at vil utgjøre en forskjell mellom liv og død om kolisjonen er i 80-90km/t

 

 

Mener du alder på person eller bilen? Anyway, det er vel korrekt i begge tilfeller sannsynligvis (f.eks. en 70 åring vs 50 år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...