Gå til innhold

Tekbrukernes bilder - mars 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror aldri jeg har lagt noe ut i akam/tek-brukernes bildetråder, så her kommer det noe fra natt til idag. Jeg og dama var ute og gikk kveldstur med hunden i mørket. Tok med kamera og en blits for å prøve å få noe ut av turen annet enn frisk luft. Ikke lett å fokusere, få bikkja til å stå i ro eller å få lyssatt noe (lite hjelp fra gatelys). Til tross, så fikk jeg noen bilder jeg likte (mulig subjektivt da kjærligheten for bikkja øker "kvaliteten" litt). Fikset litt i lightroom i ettertid, men ikke så mye drastisk.

ISO 2000-2500 på bildene. f/2.8 og lukkertid på 1/160 1/200 ca.

r1L6yNi.jpg

O5e8KZa.jpg

LQRUNAz.jpg

Si ifra hvis jeg har kødda det til med for store bilder eller gjort noe annet feil. Konstruktiv kritikk gjør ingenting (omså PM hvis det blir for mye for tråden).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Si ifra hvis jeg har kødda det til med for store bilder eller gjort noe annet feil. Konstruktiv kritikk gjør ingenting (omså PM hvis det blir for mye for tråden).

Har tre hunder selv, og tar en del bilder av dem. De er alle veldig rampete og mye i bevegelse, så de er krevende motiver. Av bildene dine likte jeg det siste best. Det er godt eksponert, hunden er i en menneskelig positur/situasjon, og om det er blitslys du har fra høyre side, så kunne det like godt vært solen på vei ned. Så, det fungerer. Bilde 1 kunne fungert godt om du cropper det til 1x1, fjerner lyset (øynene trekkes mot det lyse i bilder), og kanskje gjør skyggene mørkere slik at du får en silhuett med rimlight. Bilde 2.. hunderomper er ikke det beste motivet, selv om det blir mange bilder av dem.

Lenke til kommentar

Har tre hunder selv, og tar en del bilder av dem. De er alle veldig rampete og mye i bevegelse, så de er krevende motiver. Av bildene dine likte jeg det siste best. Det er godt eksponert, hunden er i en menneskelig positur/situasjon, og om det er blitslys du har fra høyre side, så kunne det like godt vært solen på vei ned. Så, det fungerer. Bilde 1 kunne fungert godt om du cropper det til 1x1, fjerner lyset (øynene trekkes mot det lyse i bilder), og kanskje gjør skyggene mørkere slik at du får en silhuett med rimlight. Bilde 2.. hunderomper er ikke det beste motivet, selv om det blir mange bilder av dem.

Takk for tilbakemeldingen! Gode innspill du kommer med. Liker igrunn også det siste best, og det var også det som var vanskeligst å få til (3 mnd gammel valp så han vil heller leke enn å posere for bilder, men vi trener på det).

Det første bildet har jeg igrunn ikke gjort noe særlig med, annet enn å croppe litt tettere og fikse hvitbalansen. Har prøvd å få det til å bli litt mer silhuette-aktig, men var ikke fornøyd med resultatet. Og for å fjerne lyset uten at croppen blir for tett så må det nok klones ut. Blir nok bedre om jeg slenger det inn i photoshop og fikser istedet for lightroom. Her ser du screenshot av raw-bildet https://i.imgur.com/FnmqUy7.png. Trenger litt trening på bilderedigering, så mulig jeg gir det et forsøk.

Det med hunderumper har jeg vel ikke tenkt over noe særlig. Man blir vel litt immun når man ser den X antall ganger både på ordentlig og på bilder, men helt rett det du sier.

Brukte en Canon 550ex med trådløs sender/mottaker for å lyse alle bildene. Kun i det midterste så man faktisk noe særlig uten blitslyset. På de andre tok tok jeg å plasserte blitsen igjennom en søppeldunk som vist her. Ble en serie med bilder der noen av de ble brukbare. Morsomt å leke litt med blits av og til.

Beklager om jeg tar for mye plass i tråden. Kan sikkert ta resten på PM om det blir noe mer.

Lenke til kommentar

Synd man ikke var på svalbard å fikk oppleve total solformørkelse i dag. Men jeg er takknemlig for det jeg fikk. Et par fantastiske naturfenomener, og noen brukbare bilder.

Her er ett fra dagens fangst

16872531365_cd3a9174f3_c.jpgPartial Solar Eclipse 20 March 2015 by Kenneth Solfjeld, on Flickr

..Og et til..

16252602844_32529f876b_c.jpgPartial Solar Eclipse, 20 March 2015 by Kenneth Solfjeld, on Flickr

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...