mariusao Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Hei. min samboer har problemer med sist utleier ang oppsigelse. er det noen her som vet om det er en paragraf. om hvilke rett utleier har til og gi avslagg til nye leietakere. Så langt har han sagt nei til alle nye leietakere vi har funnet. men uten noe sakelig grunn på hvorfor han ikke vil ha de. han er rett og slett rasistisk. og har ekstreme krav til nye leietakere. som ikke er nevnt i kontrakten. hadde vært supert med litt hjelp herfra. Takker. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Hei. Kan du utdype litt? La meg se om jeg har forstått dette riktig. Du og din samboer har bestemt dere for å flytte sammen, samboer flytter inn til deg. Leiligheten samboeren din flyttet ut fra, står nå tom, i påvente av at nye leietakere skal finnes. Stemmer det? I så fall; så lenge dere ikke har avtalt noe annet, er det utleier som står ansvarlig for å finne nye leietakere i forbindelse med oppsigelse. Men; på grunn av ovennevnte er det litt vanskelig å slenge en paragraf på bordet som skal gjelde i alle tilfeller, men veldig tidlig i Lov om husleieavtaler (husleieloven), § 1-8, heter det at "Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering. " Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Hovedregelen er at leietaker ikke kan overføre sin stilling i leieavtalen til noen andre uten utleiers samtykke, jfr. husleieloven § 8-1. Her gjelder det bare lovfestede unntak ved leiers død og ved samlivsbrudd. Fremleie krever også som hovedregel utleiers samtykke, jfr. husleieloven § 7-2. Forskjellen på fremleie og overføring er at ved fremleie beholder leietaker alle plikter, men overfører visse rettigheter. I visse tilfeller er det begrenset adgang for utleier til å nekte, det gjelder fremleie ved midlertidig fravær og fremleie for restperioden av en tidsbestemt leieavtale. Utleier kan ikke legge vekt på de momentene som er nevnt i husleieloven § 1-8, men det kan være svært vanskelig å føre bevis for at det er skjedd. Det siste alternativet er den ulovfestede tapsbegrensningsplikten. Hvis leietaker rett og slett flytter ut kan ikke utleier sitte på baken og håve inn penger ut leieperioden, men må foreta rimelige grep for å skaffe ny leietaker for å begrense tidligere leietakers tap. 1 Lenke til kommentar
mariusao Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 beklager sent svar. Takker for inleg. Det går sånn som dette. Oppsigelsen på leiligheten er 2 mnd. med at leietakere skal finne nye leietakere som skal godkjennes av utleier. Vi har da funnet flere nye leietakere som har vært interessert i leiligheten. Men uleier har gitt avslag. enten fordi det er familie. eller 3 gutter. kravene til utleier er 3 kvinnelige studenter som er etnisk Norsk. det står ingen ting i Kontrakten at et skal være 3 Etnisk Norske Kvinnelige studenter. Jeg vet at han trenger en saklig grunn for og gi avslag til nye leietakere. Men jeg trenger noe mer og referere til. for og få han til og forstå at det er sånn det er. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Det er krav han ikke har lov til å stille etter husleieloven § 1-8. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 § 1-8. Forbud mot diskriminering Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering. Lenke til kommentar
mariusao Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Takk altså det at han sier nei til alle som da ikke er Kvinnelige studenter. er det ikke en lov som tilsier Hvilke grunnlag han kan gi avslag på?. Eller går dette under samme fot? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet.... Lenke til kommentar
mariusao Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Da sier jeg takk for hjelpen. så får vi se hva han har og si til dette. Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Vært veldig greit om du oppdaterte oss i hva som skjedde. Var en evig plage at alle kun ville ha kvinnelige studenter når jeg skulle finne meg hybel engang i tiden så litt gøy om det faktisk ikke var lov Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er heldigvis for oss utleiere lov å velge den leietageren vi selv vil ha, hvis ikke hadde jeg aldri turt leie ut i det hele tatt. Det er som sagt ikke lov å diskriminere, men man har jo visninger og ser folk an, prøver å finne noen som er rolige og trivelige, ikke en narkoman som vil blaste black metal hele natta. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er lov å diskriminere blackmetalnarkiser. Det er ikke lov å diskriminere gutter. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Helt klart, det nevnte jeg jo også i posten min - kan ikke stikke under en stol at 90% av silingen vi gjør er på magefølelse ved visning, samt en kjapp tur på facebook for å se at det ikke er loadet med partybilder fra nåværende bopel. Det er uansett i praksis umulig å bevise diskriminering vil jeg tro, da utleier står fritt til å velge etter magefølelse. Får man derimot håndfast bevis på at han kjønnsdiskriminerer(uttaler "jeg leier bare ut til jenter") er jo saken klar - men hva skal man så gjøre med det? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Oppsigelsen på leiligheten er 2 mnd. med at leietakere skal finne nye leietakere som skal godkjennes av utleier. Er det bare jeg som synes dette virker noe merkelig? 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Oppsigelsen på leiligheten er 2 mnd. med at leietakere skal finne nye leietakere som skal godkjennes av utleier. Er det bare jeg som synes dette virker noe merkelig? Oppsigelsestiden var nok opprinnelig 3 mnd, men blir kortet ned hvis gammel leietaker gjelper med aa finne ny leietaker? Lenke til kommentar
Potestas Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er heldigvis for oss utleiere lov å velge den leietageren vi selv vil ha, hvis ikke hadde jeg aldri turt leie ut i det hele tatt. Det er som sagt ikke lov å diskriminere, men man har jo visninger og ser folk an, prøver å finne noen som er rolige og trivelige, ikke en narkoman som vil blaste black metal hele natta. Man kan velge ja. Men når visse annonser helt klar sier at det er kun jenter som blir vurdert så er det surt for de andre. Har til og med opplevd å bli spurt om hvorfor jeg gadd å dukke opp på en visning av utleier da han kun var interessert i jenter. (Det er ordrett hva som ble sagt) Vi gutter kunne jo prøvd å forbedre bildet utleiere har av oss. Det er jeg enig i! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Det er heldigvis for oss utleiere lov å velge den leietageren vi selv vil ha, hvis ikke hadde jeg aldri turt leie ut i det hele tatt. Det er som sagt ikke lov å diskriminere, men man har jo visninger og ser folk an, prøver å finne noen som er rolige og trivelige, ikke en narkoman som vil blaste black metal hele natta. Det som vell er litt spesielt i denne saka er at det er avtalt ei eiga oppsigelsestid dersom leigetakaren gjer jobben med å finne nye leigetakarar som får utleigaren sin godkjennelse. Skal denne avtalen ha nokon form for verdi så kan ikkje utleigaren avfeie avtalen ved å grunnlaust velge å ikkje godkjenne forslaga til nye leigetakarar. I så tilfelle vil jo leigetakaren aldri kunne avslutte leigeavtalen og deretter flytte ut. Ved å avtale eit slikt vilkår så må lista for for å akseptere nye leigetakarar være lavare enn dersom utleigaren hadde gjort jobben med å finne nye leigetakarar sjølv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Man kan velge ja. Men når visse annonser helt klar sier at det er kun jenter som blir vurdert så er det surt for de andre. Har til og med opplevd å bli spurt om hvorfor jeg gadd å dukke opp på en visning av utleier da han kun var interessert i jenter. (Det er ordrett hva som ble sagt) Vi gutter kunne jo prøvd å forbedre bildet utleiere har av oss. Det er jeg enig i! Det bildet er ubalansert, og det tror jeg først og fremst skyldes at utleierne har noen fordommer å kvitte seg med. Greit nok at det finnes mange pertentlige piker rundt om, men innovertiss er så absolutt ingen garanti for at vedkommende ikke er en slaur. Ser man et bomba horehus med mannlig beboer, tenker folk at sånn er det nå med ungkarer. Er det ei jente som bor der tenker man heller at dette var da uvanlig. Endret 3. mars 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Basert på min erfaring som student så er i alle fall den gamle fordommen om at det er mykje enklare å leige ut til jenter fullstendig utdatert. Mesteparten av festane og nachspiela eg var på som student var det jenter som inviterte heim til seg på fest. Gutar held mykje skjeldnare fest heime på sin eigen hybel, ofte er dei flinkare til å vedlikeholde boligen også, alternativt at dei var flinkare til å forstå at noke var galt og dermed tok kontakt med utleigaren. Min fordom per i dag er i alle fall at eg heller ville leigd ut hybel til ein gut då han forhåpentligvis sitter hos nokon andre om kveldane og skåler og synger for full hals. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Hvis det er en gutt i kollektivet, får han skylda for rotet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå