Judaz Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Etter endelig å ha fått minnebrikke nr. 2 hus, har jeg nå 2 x 512mb Twinmos PC3200 i dual channel oppsett på mitt Gigabyte GA-7N400 Pro2 Hovedkort. Hver for seg klarer disse minnebrikkene fint 420Mhz + med Timing på 2-2-3-6. Jeg var forsåvidt forberedt på at jeg måtte lempe litt på minneinnstillingene om jeg skulle kjøre Dualchannel, men dette synes jeg ble litt mye. I dualchannel er det beste jeg greier nå timing på 2,5-3-3-7, noe jeg synes er litt for slapt. Prøver jeg noe mer agressivt enn det vil ikke systemet boote en gang. Har økt vdimm til +0,2(2,82 volt). Siden minnebrikkene nesten ikke blir varme i det hele tatt har jeg forferdelig lyst til å tyne litt mer ut av dem, men hovedkortet mitt stopper meg da jeg ikke kan øke volt'n på minnet noe mer Jeg hadde ikke forhåpninger om noen høyere memoryscore i PCMark2002 med Dual-channel fremfor singelchannel, men nå er den faktisk vesentlig lavere. Jeg vil derfor i et siste desperat overklokkingsforsøk henvende meg til brukere av dette forumet. Er det noen (helst enkel) måte å øke spenningen på minnet på dette hovedkortet? Er det normalt at minnet blir så mye treigere av å kjøre i dual-channel? Må jeg rett og slett kjøpe ny ram eller finnes det andre løsninger? Alle forslag mottas med stor takk, håper noen kan hjelpe meg. - Judaz - Lenke til kommentar
egerstud Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Du skal være veldig heldig. om du finner 2 likeRAM som er kjøpt hver for seg, og prøve å få til dual brukandes. Dual krever mer av brikkene , og det er ikke for ingenting man kjøper " dualpack " (dessverre). Prøvde det du gjorde selv, men måtte gå til innkjøp av ny RAM. Men igjen, noen er heldige..... Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Det jeg synes var mest irriterende var jo at brikkene hver for seg ga veldig god ytelse. Tror jeg skal prøve å sette begge brikkene på samme minnekanal, kanskje det hjelper? Selvfølgelig er det ingen god permanent løsning, men jeg har inntrykk av at Athlon prosessorene ikke har allverdens utbytte av dualchannel, så det kan jo være en god løsning inntil jeg har penger til 1 gb med superminne - Judaz - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå