Gå til innhold

Aktuelt forsvinner ved årskiftet

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Som tittelen sier så viser det seg nå at NRK-ledelsen har tatt en beslutning i å legge ned Aktuelt til fordel for et debattprogram for litt yngre seere. Hva er deres mening om dette?

Jeg synes det er trist at dem fjerner Aktuelt fra skjermene da det er et program jeg mener er viktig iforhold til samfunnet.

http://www.nrk.no/kultur/aktuelt-forsvinner-fra-skjermen-i-2016-1.12236704

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittelen sier så viser det seg nå at NRK-ledelsen har tatt en beslutning i å legge ned Aktuelt til fordel for et debattprogram for litt yngre seere. Hva er deres mening om dette?

Jeg synes det er trist at dem fjerner Aktuelt fra skjermene da det er et program jeg mener er viktig iforhold til samfunnet.

Veldig lite viktig i forhold til samfunnet. Vi har bedre medier enn NRK.
Lenke til kommentar

For det første: Det gjelder et spesifikt program, ikke "NRK" generelt.

For det andre kunne det være greit å presisere hvilker andre aktualitetsprogrammer som er så mye bedre da?

----------------------------

Syns også det er et dårlig argument at man må fortrekke et "yngre konsept". Hva er det for tull? På den tiden sendes tv debatter og aktualitetsmagasiner for voksne. Hvorfor skal det ikke fortsette gjøre det? Dette stinker av typisk sosialist/feministisk voksenhat innad i NRK.

"Aktuelt" er slett ikke perfekt, men tross alt av det bedre man har å by på. Ville heller sagt vi trenger enda mye voksnere og enda mindre tabloide debatt-progammer.

Virker som NRK har solgt sjela og velger å bli lik andre junk kanaler.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

For det første: Det gjelder et spesifikt program, ikke "NRK" generelt.

For det andre kunne det være greit å presisere hvilker andre aktualitetsprogrammer som er så mye bedre da?

Man trenger ingen aktualitetsprogrammer. Man har i dag sosiale medier, diskusjonsforumer, og nyheter. Hvis befolknigen får behov for det, så vil det dukke opp av seg selv. Man har mange aktualitetsprogrammer på YouTube av ulik art. :)

Syns også det er et dårlig argument at man må fortrekke et "yngre konsept". Hva er det for tull? På den tiden sendes tv debatter og aktualitetsmagasiner for voksne. Hvorfor skal det ikke fortsette gjøre det? Dette stinker av typisk sosialist/feministisk voksenhat innad i NRK.

"Aktuelt" er slett ikke perfekt, men tross alt av det bedre man har å by på. Ville heller sagt vi trenger enda mye voksnere og enda mindre tabloide debatt-progammer.

Virker som NRK har solgt sjela og velger å bli lik andre junk kanaler.

Poenget er at det alltid er en grunn til at noe skjer. Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sludder. Ingen har spurt folket hva de vil, her kjører Nrk ledelsen sitt eget løp. Tør vedde det hadde blitt krystallklart flertall for å beholde Akuelt (Om også voksne ble spurt vel og merke).

Grunn ja. Og de grunnene det går på her er mindre gode for å si det mildt. Det er poenget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sludder. Ingen har spurt folket hva de vil, her kjører Nrk ledelsen sitt eget løp. Tør vedde det hadde blitt krystallklart flertall for å beholde Akuelt (Om også voksne ble spurt vel og merke).

Grunn ja. Og de grunnene det går på her er mindre gode for å si det mildt. Det er poenget.

Hadde faktisk vært fint om NRK hadde hatt avstemning på nasjonalt nivå for å se hva folket mener ja. Kan godt være det er en del flere som faktisk vil ha dette programmet. At yngre skal få være en større del av NRKs satsing trenger ikke komme på bekostning av Aktuelt og andre gode programm

Man trenger ingen aktualitetsprogrammer. Man har i dag sosiale medier, diskusjonsforumer, og nyheter. Hvis befolknigen får behov for det, så vil det dukke opp av seg selv. Man har mange aktualitetsprogrammer på YouTube av ulik art. :)

Hva du mener folk trenger og ikke, er ikke opp til deg å bestemme. Aktuelt er et program som sitter søkelyset på viktige emner i samfunnet, og at du mener at YouTube og andre nettsider på nettet er gode kilder, betyr ikke at alle andre gjør det.

Det ironiske er også at du, og din idealogi sier at en ikke skal bestemme over andre, også skal du plutselig bestemmer over at en ikke trenger noe, oh the irony.

Synd. Mindre seriøse diskusjons og nyhetsprogrammer og mer dansing og reality er en sørgelig tendens.

Så sant, så sant.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Syns det er noe negativt med denne utviklingen. "Fordi det er kvinnene annonsekjøperne vil nå.". Ja, og det er bare fornavnet.

Tilbud til alle, selvsagt. Men hadde forhåpning om at NRK i det minste ikke ville la seg forlede i kjølvannet av den fordumming som skjer i mediene i dag. For det er i det store og hele der det ligger. Seriøse debatter og vise voksne menn(og kvinner) må vike for alskens tabloid tulball.

Greit forsåvidt at man fjerner "Aktuelt" etter lang fartstid, men vi ville hatt godt av noen ordentlige tunge programmer med aktualitet og debatter videre. Om ikke hver dag, så hvertfall et par tre ganger i uka.

Å snakke om nettet, youtube osv blir usaklig. Klart man finner hva det skal være på nettet. Men det blir perifert og ikke det samme som det en statskanal leverer fast til alle hustander, som samler store deler av befolkningen. Såpass bør man kunne skjønne.

Lenke til kommentar

Finner man egentlig "hva det skal være" på nettet? Finnes det egentlig aktualitetsprogram på youtube som tar for seg norsk samfunnsdebatt? Enten det er internasjonale saker sett med norske øyne eller rene norske innenrikssaker.

For all del, internasjonal debatt er fint, men Norge trenger også sine egne debattarenaer. Det holder ikke hva amerikanske CDC mener om diverse helsegreier, vi må vite hva norske helseforetak og hva vårt folkehelseinstitutt mener og gjør om aktuelle saker. Selv i internasjonale saker trenger vi norsk debatt.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kan finne ut seertallet. Det er tydeligvis ikke mange som ser på det.

Men fra det ene til det andre. Vi må betale summen som er beskrevet på bildet her, for kanalen. Og da er det jo dumt å vise noe folk flest ikke ser på, da de har bedre ting å drive med. Aktuelt er vel et program der man bare henter politikere fra Høyre og AP, noen ganger fra småpartiene, og så diskuterer de en isolert og svært uviktig sak, som de ferreste bryr seg om alikevel (de kommer fremdeles til å stemme det samme):

10984458_792641690823864_583332470125519

Lenke til kommentar

Virker som et ganske meningsløst innlegg. Hvor står det at så få ser på det? Men hensikten med NRK er at den skal være en "allmennkanal". Altså noe for enhver. Husk også at NRK påtar seg store sendinger fra idrett osv, som de andre ikke har råd til.
At lisensprisen er det den er, blir forsåvidt en diskusjon for seg.

Aktuelt er vel et program der man bare henter politikere fra Høyre og AP, noen ganger fra småpartiene, og så diskuterer de en isolert og svært uviktig sak

Det er mange slags deltakere og temaer i Aktuelt selv om topp-politikere naturligvis dominerer en del i et slikt program. Som sagt er det godt mulig å lage bedre debatt-programmer. Men har ikke tro på at de hverken vil eller evner det (hvertfall ikke den nåværende ledelsen)
Det jeg reagerer mest på, er altså argumentet om at det er rettet mot en for "voksen" seerskare, og man vil bytte det ut med noe for "yngre" i stedet.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Et debattprogram for litt yngre seere kan absolutt være positivt. Det betyr ikke nødvendigvis at man skal lage barne-TV ut av det, men kanskje i enkelte tilfeller gjøre det mer lettfattelig for yngre seere. Politisk kunnskap og interesse varierer særdeles mye. Det er mange ungdommer som vet særs lite om politikk og hvordan landet blir styrt. Et program for ungdom kan gjøre veien til å forstå politikk, og gjøre opp sin egen mening, vil kunne øke med debattprogrammer hvor temaet kan være ekstra aktuelt for ungdom også.

Jeg tror de "eldre seerne" allerede får sin dose av de andre debattprogrammene. Hvis erstatningsprogrammet kan bidra til å lære ungdom om politikk og engasjere dem, så er det absolutt ikke negativt.

Lenke til kommentar

Et debattprogram for litt yngre seere kan absolutt være positivt.

Det er et poeng, og vi skal ikke forhånddømme. I utgangspunktet mener jeg noe slikt kan sendes for seg på et tidligere tidspunkt. Og Aktuelt er allerede så enkelt at selv barn kan forstå det meste av det.

Om det er postivt med debattprogrammer som har en yngre profil, vil det ikke være mindre positivt med debattprogrammer som har enda voksnere profil enn de vi har. De vi har er ikke imponerende i det hele tatt. Regner med du tenker på "debatt" hver torsdag. Syns det ligger nærmere et hønsehus enn et seriøst debattprogram for voksne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men fra det ene til det andre. Vi må betale summen som er beskrevet på bildet her, for kanalen. Og da er det jo dumt å vise noe folk flest ikke ser på, da de har bedre ting å drive med. Aktuelt er vel et program der man bare henter politikere fra Høyre og AP, noen ganger fra småpartiene, og så diskuterer de en isolert og svært uviktig sak, som de ferreste bryr seg om alikevel (de kommer fremdeles til å stemme det samme):

Du har ikke fakta med deg dessverre. NRK er den TV-kanalen i Norge som blir mest på, ifølge statistikk fra Medianorge, og at "tydeligvis ikke mange ser på det" er ikke noe argument.

http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/TV/219

Et debattprogram for litt yngre seere kan absolutt være positivt.

Så absolutt. Dog ser jeg ikke poenget i å la det gå ut over Aktuelt. En kunne jo f.eks tatt et annet program av skjermene, som blir mindre sett.

Lenke til kommentar

Du har ikke fakta med deg dessverre. NRK er den TV-kanalen i Norge som blir mest på, ifølge statistikk fra Medianorge, og at "tydeligvis ikke mange ser på det" er ikke noe argument.

Jeg mente ikke TV-Kanalen, men Aktuelt, dette programmet du adresserer i TS.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg mente ikke TV-Kanalen, men Aktuelt, dette programmet du adresserer i TS.

Problemet med å diskutere hvorvidt det er mange som ser på Aktuelt er jo at det ikke ligger statestikk ute, så du og jeg kan ikke påstå det ene eller andre. For alt vi vet er det veldig mange som ser på akkurat det programmet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Se på linken du la ut i første post. i ruta "fakta om Aktuelt" til høyre på siden, står det at programmet har 113 000 seere i snitt. Ikke så få det, til å være et program som går 5 dager i uka.

Den så jeg ikke, nei det er faktisk ikke så lite nei. Det er ikke "tydeligvis" så få. 100.000 i Norge er mange det.

Lenke til kommentar

Trist. NRK er med enormt stor margin den beste aktøren i norsk TV (og internasjonalt, skulle det ikke overraske meg). Aktuelt er ikke i seg selv enormt viktig, men er én komponent i det som gjør at NRK skiller seg kvalitetsmessig fra alle konkurrentene. Tar man vekk Aktuelt, er det en svekkelse av dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...