mobile999 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det tillatt å importere en ny motorblokk (longblock) til 2-takts utenbordsmotor? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Hvorfor skulle dette ikke vaere lov? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Eneste hindringen måtte i tilfelle være avgift på påhengsmotorer -om ikke FrP har fått fjernet den enda... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Avgift på båtmotorer er fjernet. http://toll.no/no/1/rundskriv1/sas_2014/r2014-44246-478_1/ Jeg synes det er litt rart at man kan importere en longblock og deretter resten av motoren for deretter å skru det sammen til en helt ny 2-takter. Det er ikke snakk om Mercury Optimax eller Evinrude E-tech her. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Å importere enkeltkomponenter er stort sett alltid lov, unntatt utvalgte kjemikalier som er egnet for bombeproduksjon og noen kategorier av våpendeler og litt annet rask, problemet er å ha lov til å sette de sammen og så bruke det ferdige produktet. Enda vanskeligere blir det om du har tenkt å selge produktet, og riktig plundrete om du har tenkt å selge så mange at du kan leve av det... Finnes litt av hvert som regulerer dette, bla: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-20-1820/§8#§8 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Avgift på båtmotorer er fjernet. http://toll.no/no/1/rundskriv1/sas_2014/r2014-44246-478_1/ Jeg synes det er litt rart at man kan importere en longblock og deretter resten av motoren for deretter å skru det sammen til en helt ny 2-takter. Det er ikke snakk om Mercury Optimax eller Evinrude E-tech her. Mener du at det blir billigere, eller prøver du å omgå annet regelverk? F. eks. forbud mot import av to-taktere med forgasser? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Mener du at det blir billigere, eller prøver du å omgå annet regelverk? F. eks. forbud mot import av to-taktere med forgasser? Dette har ikke noe med pris å gjøre. Det er snakk om å skaffe seg en motor som ikke har eller kommer til å få problemer med elektronikk eller vann i olje etc. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Hvis du selv bygger en motor som ikke tilfredsstiller kravene som stilles til nye motorer, enten det er krav til CE-merking, eller utslippskrav (Euro 4/5/6 osv) er du nok på feil side av loven, men det er neppe noen som kommer til å legge seg opp i det. Muligens forsikringsselskap, eller om båten (inkludert motor) skal registreres noe sted. Å importere (reserve)deler til eksisterende motor (eller andre ting/maskiner), og bytte dem selv, er stort sett bestandig tillatt -utfordringene og myndighetskravene kommer når du bygger opp noe helt nytt, som kanskje også skal registreres i et offentlig register (som f.eks. selvbygde biler...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå