Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor dårlig tilstand før man må bli sendt på sykehus?

unormal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare sitter hjemme og føler deg "pjusk" er det ikke mye grunn til sykehusinnleggelse.

Hvis du sitter hjemme og er oppriktig bekymret, snakk med lege/legevakt/113 (ettersom hvor akutt det er). Hvis du ikke tør vente på legetime, men ikke tror du holder på å dø sånn med en gang, er det typisk legevakt. Hvis du tør vente på legetime, så ... bestill en legetime.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sitter hjemme og er oppriktig bekymret, snakk med lege/legevakt/113 (ettersom hvor akutt det er). Hvis du ikke tør vente på legetime, men ikke tror du holder på å dø sånn med en gang, er det typisk legevakt. Hvis du tør vente på legetime, så ... bestill en legetime.

Det er faktisk lov å ringe 113 selv om man ikke holder på å dø også, man kan ringe de for mer akutt konsultasjon også. F.eks om man har ved en feil tatt dobbel dose av sterke tabletter eller noe annet litt mer alvorlig enn vanlig syk.

Stort sett bare hyggelige folk man treffer i andre enden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helsevesenet i Norge har selv lagt føringer på dette - på sin egen måte! Desverre blir man veldig ofte ikke tatt seriøs på legevakten. Din fastlege vil være et bedre valg. Er det akutt, eller du er genuint bekymret for din egen helse, så ringer du 113 og smører på litt.

Det høres kanskje kynisk ut, men dette er desverre den beste måten på å få hjelp på!

Lenke til kommentar

Helsevesenet i Norge har selv lagt føringer på dette - på sin egen måte! Desverre blir man veldig ofte ikke tatt seriøs på legevakten. Din fastlege vil være et bedre valg. Er det akutt, eller du er genuint bekymret for din egen helse, så ringer du 113 og smører på litt.

Det høres kanskje kynisk ut, men dette er desverre den beste måten på å få hjelp på!

Er vell ikkje så rart at helsevesenet har problemer med å ta folk seriøst, når folk ringer inn og overdriver plagene sine.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så det du sier er at dem ikke skal tro noen som ringer inn?

Saker som dette er helt OK? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/skutt-16-aaring-ringte-noednummer-ble-ikke-trodd/a/23400355/

De som tar den telefonen skal ikke vurdere hva som skjer, de skal hjelpe! Hvis det viser seg at enkelte mennesker ringer 113 for flis i fingeren 5 ganger i uken så kan jeg akseptere at dem ikke tar det seriøst. Men jeg mener bestemt at dette ikke er flertallet av oss som oppfører seg slikt. Hvis jeg f.eks kontakter legevakt med smerter i brystet, stråling i armene og ønsker å ta en EKG så skal dem gjøre det. De skal ikke bare sende meg hjem igjen! Jeg har masse eksempler på at den beste og mest effektive hjelpen er å ringe 113.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at dem ikke skal tro noen som ringer inn?

Saker som dette er helt OK? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/skutt-16-aaring-ringte-noednummer-ble-ikke-trodd/a/23400355/

De som tar den telefonen skal ikke vurdere hva som skjer, de skal hjelpe! Hvis det viser seg at enkelte mennesker ringer 113 for flis i fingeren 5 ganger i uken så kan jeg akseptere at dem ikke tar det seriøst. Men jeg mener bestemt at dette ikke er flertallet av oss som oppfører seg slikt. Hvis jeg f.eks kontakter legevakt med smerter i brystet, stråling i armene og ønsker å ta en EKG så skal dem gjøre det. De skal ikke bare sende meg hjem igjen! Jeg har masse eksempler på at den beste og mest effektive hjelpen er å ringe 113.

Det er ikke pasienten som bestemmer det. Du får en EKG hvis fagpersonellet mener det er grunn til det. Hvis en driver og overdriver symptomer og lyver for å få undersøkelser og slikt man strengt tatt ikke trenger så er man med på å gjøre helsekøer lenger og alt litt dyrere.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt beklagelig at det av og til oppstår hendelser som blir feilvurdert på ein slik måte at hjelpen ikkje kjem fram i tide.

Men strengt tatt så er ikkje hovedoppgåva til sjukepleiarane på 113 å hjelpe dei som ringer inn, jobben deira går ut på å gjere dei nødvendige prioriteringane som sørger for at flest mulig får den hjelpa dei treng.

Er det berre ei ledig ambulanse i nærheita og det er to personar som treng hjelp omtrent samtidig så er jobben til 113 å finne ut kven av dei som må ha ambulansa fyrst, og kven av dei som må tåle å vente litt. For at ein skal klare å prioritere rett så er det viktig at informasjonen som blir gitt er både korrekt og truverdig.

Desverre er det ofte slik at roper og klager høgast får raskare hjelp sjølv om dei ikkje har behov for det, men det er svært usympatisk å bevist gå inn for å lure systemet når ein veit at dette går utover andre som reint objektivt sett har større behov for hjelp enn deg sjølv.

Når ambulansen har ledig kapasitet og det ikkje må gjerast prioriteringar så får ein hjelp av ambulansetjenesta også til mindre viktige ting. F.eks blir ambulansene brukt ein del til å kjøyre pasientar til legetimen og liknande dersom dei har vanskeligheiter med å sitte på i vanlig bil eller det av andre grunnar er vanskelig å forflytte seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...