Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk øresus (og evt. erstatning)?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har jo hatt øresus i over 2 år nå, startet lavt og har justert seg litt høyere siste året (men akseptabelt), grunnen til endring i volum regner jeg med var pga. en fest (høy lyd og mye alc) eller pga en øreinfeksjon som var hard og vond! :(

 

Uansett, etter volum endring på øresusen, så kuttet jeg ut tobakk, alkohol og endret livsstilen fra lat til sunn.

Er en gutt på 26år her.

 

Det jeg lurer på, ang helse, er at jeg var hos en ØNH spesialist, og han syns jeg virket så rask med å evaluere meg med at hørselene min var fin og han kunne ikke se noen skader, utenom det jeg nevnte av øreinfeksjoner som liten, slag mot øret og støy. Han sa at alt såg bra ut, og hørselen min var veldig bra...

 

Jeg nevnte alt til han som øre infeksjoner som liten, slag mot begge ørene samtidlig og støy.

Utenom det nevtne jeg at jeg hadde en stygg livsstil med mye tobakk og alk i bildet før i tiden.

 

Han sa at det er umulig å finne årsaken til øresus, og at alt såg bra ut nå (og det var jo greit å vite at hørselen min var fin osv).

Men syns ikke dere at han var litt for rask med å gi meg svaret: Du må leve med dette..

 

Jeg tenker bare, en time var jeg der, tok noen tester og han kikket og testet trykk.. Men alikevell, var der bare en gang.. Trodde nå de kunne sende deg inn på mange mulige tester som ville vise mer info rundt øre tilstander og sykdommer osv..

 

Jeg tenker liksom på at jeg fikk slag mot ørene min en gang (faktisk 2 ganger), og da var det hull på trommehinnen osv, kanskje den aldri leget seg skikkelig, kanskje jeg må operes?:p Hvem vet..

 

Men uansett, så har jeg jo levd med dette lenge nå, men den er blitt litt høyere, eller om det er jeg som fokuserer mer, det vet jeg ikke, unasett ville jeg gjort mange tester for å bare sjekke om alt var OK.. Noen han ikke gjorde. Han skrev meg ut etter en time, og sa jeg skulle unngå å fokusere på øresusen og bruke lyder, noe jeg allerede visste godt fra før av.

 

Hva tenker dere? Burde jeg slå meg til ro her, eller undersøke videre med tanke på at jeg har hatt mye øreinfeksjoner og fått slag mot ørene samtidlig?

 

Takker på forhånd for svar, og kan si at jeg også vurderer å annmelde han som slo meg tilbake i tiden (han mente det ikke, men uansett...) og se om jeg kan få voldsoffer-erstatning.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt tinnitus i over seks år nå. Opplevde som deg at legen tok en hørselstest, og raskt konkluderte med at her er alt som det skal være, og at dette er noe du bare må leve med. Rent objektivt sett kan jeg forstå dette, da det i praksis er svært lite en kan gjøre for å behandle tinnitus (slik at det forsvinner for godt). Men det er selvfølgelig jævlig frusterende at de eneste tilbudene er kognitiv behandling og diverse jalla hjelpemidler (pute med lyd, osv).

 

Generelt så er det svært få mennesker jeg har møtt innen helsevesenet som har tatt tinnitus på alvor. Sist jeg var hos legen etter en periode med store søvnproblemet (øresus fører til søvnmangel, søvnmangel fører til mer øresus, og en har det gående), så var rådet jeg fikk etter å ha forklart problemet "eh, ja du må sørge for å få nok søvn da". De fleste klarer riktignok å leve ganske greit med tinnitus, meg selv inkludert. Det mest frusterende er egentlig at en hele tiden må være litt forsiktig med å ikke presse seg selv for langt. Konserter blir en sjeldenhet, utesteder er det bare å glemme, alkohol/bakrus gjør at det piper mer, det samme med røyk/snus, osv.

 

(Spørsmålet om hvorvidt du kan få voldsoffererstaning tror jeg forresten egner seg best i juss delen av forumet. Ihvertfall om du ønsker svar du kan gå videre med rent juridisk).

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en audiopedagog, gjerne en som spesialiserer seg om tinnitus. Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo har jeg fått helt uvurderlig god hjelp av Karina McGlade-Grando Linderud audiopedagogisk senter.

 

Når resten av helsevesenet gir deg opp, betyr ikke det at det ikke er noe å gjøre. Antagelig blir du ikke kvitt lyden, men du kan lære deg å leve godt med den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

tinnitus og øresus er ikke det samme

Feil. Tinnitus er den medisinske betegnelsen for øresus.

 

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

 

 

Jo. Øresus er synonymt med tinnitus. Et kjapt googlesøk på ordet øresus vil bekrefte dette.

 

 

fint at google sier det, men da får man et problem når man skal forklare f.eks etter en konsert, hvor det suser i ørene, eller den normale støyen som alle har, susing. vs en frekvens som piper høyt, og vedvarer resten av livet, tinnitus.

Lenke til kommentar

 

 

tinnitus og øresus er ikke det samme

Feil. Tinnitus er den medisinske betegnelsen for øresus.

 

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

 

Jo jeg mener tinntius. Kronisk øresus er tinnitus, da en har det ut livet.... Vanlig øresus kan gå over hos de fleste, men jeg er i tinnitus stadiet.

Lenke til kommentar

 

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

 

 

Jo. Øresus er synonymt med tinnitus. Et kjapt googlesøk på ordet øresus vil bekrefte dette.

 

 

fint at google sier det, men da får man et problem når man skal forklare f.eks etter en konsert, hvor det suser i ørene, eller den normale støyen som alle har, susing. vs en frekvens som piper høyt, og vedvarer resten av livet, tinnitus.

 

Jeg har frekvens som piper, har pipt siden 2012.

Lenke til kommentar

Uansett, takker for svar, skal nok kontakte audiolog eller hva det heter, for jeg bor i stavanger.

Og jeg vet at så lenge jeg holder formen og spiser sunt og trener, så holder tinnitus seg bra også.

Det samme gjelder ved å holde seg vekke fra alkohol og sigaretter. :)

 

Men jeg vil nok prøve å finne ut av mer og lære mer metoder for Tinnitus i tilfelle jeg skulle trenge det en dag, foreløpig vet jeg ganske mye også, har lest bøker og funnet maskeringslyder osv.

 

Når det kommer til erstatning, så skal jeg innom er kontor å snakke med de, hvis jeg kan søke om det, så søker jeg!

En erstatning hadde hjulpet med tanke på at jeg hører dette her i hodet 24/7: (og det er kanskje en idiot sin feil)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

 

 

 

 

 

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

 

Jo. Øresus er synonymt med tinnitus. Et kjapt googlesøk på ordet øresus vil bekrefte dette.

fint at google sier det, men da får man et problem når man skal forklare f.eks etter en konsert, hvor det suser i ørene, eller den normale støyen som alle har, susing. vs en frekvens som piper høyt, og vedvarer resten av livet, tinnitus.

Jeg har frekvens som piper, har pipt siden 2012.

Det kommer selvsagt på hvor høyt det er, men det beste du kan gjøre er å prøve og glemme det. Lurer hjernen på en måte. Er det for høyt at det er store plager kan man få et slags høreapparat som kansellerer frekvensen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

uansett, ingen kaller tinnitus for øresus eller øresus for tinnitus, tror ikke trådstarter mener tinnitus

 

Jo. Øresus er synonymt med tinnitus. Et kjapt googlesøk på ordet øresus vil bekrefte dette.

fint at google sier det, men da får man et problem når man skal forklare f.eks etter en konsert, hvor det suser i ørene, eller den normale støyen som alle har, susing. vs en frekvens som piper høyt, og vedvarer resten av livet, tinnitus.

Jeg har frekvens som piper, har pipt siden 2012.

Det kommer selvsagt på hvor høyt det er, men det beste du kan gjøre er å prøve og glemme det. Lurer hjernen på en måte. Er det for høyt at det er store plager kan man få et slags høreapparat som kansellerer frekvensen.

 

Det er ikke så høyt at det er til store plager, er kun i stillhet eller stille rom jeg merker lyden, ellers i jobb, i bilen og hjemme merker jeg den for det meste ikke.

Jeg maskerer med musikk av og til, og da lavt volum:)

 

Men om den skulle bli værre i fremtiden, så kan jeg vurdere sovepute og høreapparat.

Lenke til kommentar

Hørte et eller annet sted på nettet at de snart hadde funnet en måte å kurere det på? Det at de kunne vokse ut disse reseptorene igjen? Så dette for lenge siden, bør vel ha kommet en kur nå?

Det gjøres mye forskning på dette. Men man må skille mellom nedsatt hørsel og hørselsskade. Tinnitus/Øresus er gjerne en hørselskade, men man trenger ikke å ha fått dårligere hørsel, ihvertfall ikke nevneverdig.

 

Forskning på å regenere døde celler i det indre øret og regenere nerver er i hovedsak ment for å få bedre hørsel, men trolig så vil man kunne se forbedring av tinnitus også, siden tinnitus er et symptom på at "noe" i hørselsorganet er galt. Det blir gjort flere store "gjennomrudd" i 2014, noe som gir nye håp om en kur for hørselsskader. Det antas at genterapi vil være tilgjengelig om 5 år.

 

Tilbake til TS, så er det veldig begrenset av medikament behandling av øresus og hørselsskade, men det finnes terapi å gå til, noe som gir god virkning hos veldig mange. Når det gjelder selve diagnoseringen, så sjekker man det nevrologiske, altså om hørselen fungerer som den skal, konduktivitet, funksjonalitet og visuelt om alle struktuer er intakte. Når alt dette ser bra ut, så er det ikke så mye mere man kan måle. Tinnitus er et helt subjektivt symptom som ikke kan måles objektivt, og underliggende årsak for tinnitus kan være vanskelig å finne, og oftest så kommer man frem til en konklusjon basert på historikk.

 

Dersom forskningen går riktig vei, og man får flere behandlingsmuligheter, så får man sannsynlighvis nye diagnoseringsmetoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...