Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc starter ikke opp

Anbefalte innlegg

har en nybygget pc,eller den ble bygget i mars i fjord,men har ikke prøvd og starte den opp før i dag :wee:

den prøver og starte opp,alt av lys og vifter starter,får feilkode 15.

delene består av:

NZXT H630 Ultra Tower Hvit

Gigabyte G1.Sniper Z87, Socket-1150

Intel Core i5-4670K

Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB

Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

WD Desktop Green 2TB

Asus 24" LED VG248QE

XFX ProSeries Black Edition 750W PSU

Cooler Master Seidon 240M CPU Kjøler

ASUS BC-12D1ST, BD-Reader/DVD-Writer

Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 4GB "OC"

har søkt litt på nettet,og noen nevner bøyde pinner på cpu,er helt sikker på at de ikke ble bøyd når jeg monterte cpu,og det er vel ikke mulig og bøyde dem når man monterer kjøleren?

andre årsaker til feilkode 15?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er pinner i "bunn"av hovedkortet..under CPU ( og du har sjekket at ikke du må ha en Bios update for at hovedkortet skal "kjenne igjen" CPU ?

Og resett alltid CMOS før en førsteoppstart.

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

pinner i bunnen av hk,da mener du vel f panelet,der alle de små kablene kobles til?

bios update?det blir jo vanskelig når man ikke får startet maskinen,den går bare 10sek,før den restarter igjen,kommer ikke bilde eller noe på skjermen.

har resett cmos,og prøvd og bytte posisjon på main bios bryteren,da restartet ikke maskinen seg,men får fremdeles feilkode 15

Lenke til kommentar

Når du legger CPU ned i socketen på hovedkortet legger du den oppå masse små pinner som stikker opp

fra socketen.

Altså.. der er pinner under CPU men de er festet til hovedkortet og ikke CPU.

Riktig at du ikke får kjørt biosupdate når maskina ikke starter.

Det KAN være pga at Bios ikke har instrukser for din CPU..og da må du ha en CPU bios støtter for å få

kjørt biosupdate. ( man skal alltid sjekke at bios har støtte for den CPU man velger når man kjøper nytt,

for å unngå den knipa.)

Bios bryteren skal alltid settes tilbake etter resett.

Du får sjekke følgende.

1. At ingen pinner er bøyd under CPU..altså nede i socketen på hovedkortet.

2. sjekk at hovedkort bios har støtte for din CPU.

3. Monter vekk alle disker osv og prøv å starte opp med kun det som trengs for å komme inn i Bios.

4.Sjekk at alle strømkabler til hovedkortet osv er plugget riktig i.

Legg gjerne ut et bilde som viser hvor du har satt i kablene på hovedkortet.

Lenke til kommentar

merkelig,alt så strøkent ut ang cpu,så fjernet ene minnebrikken,og prøvde port for port,og plutselig så får jeg en melding om at det er feil på bios,og at den må resettes,som den gjør automatisk,og nå er jeg faktisk inne i bios,så da skal jeg slå av maskinen,og sette i den andre minnebrikken,da var det sikkert feil plassering av minnebrikker som gjorde det,for plasseringen kom an på om det var single-sided og double sided brikker,og jeg vet da pokker hva mine er,står ingenting på boksen heller

Lenke til kommentar

ja det er det kortet der jeg har,det var de slottene i grønt jeg hadde dem i,1 og 2,nå står dem i 1 og 3,lengst unna cpu.

hmm,med liten skrift nederst på siden.så står det at de anbefaler og installere dem i slot 1 og 3.hvorfor pokker kunne de ikke skrevet det i diagrammet også,var der jeg sjekket :)

men men,nå har maskinen stått ferdigbygget i 11 måneder uten og bli startet,så er snart på tide og bygge ny en igjen :hm:

Lenke til kommentar

trodde det ikke skulle være noe problem nå som dataen startet opp.

men får ikke lagt inn win8,for og legge inn win8,så må jeg legge inn driveren til Samsung 840evo ssd disken,men når jeg setter inn cden med driveren,så finner den ingen.

hva pokker nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...