Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 1. Bakteppet. I Europa generelt er der en økende grad av høyreekstremisme. Nynazistene masjerer på nytt i gatene i Tyskland og Nasjonal front vokser i Frankrike. I Hellas vant nylig et venstre (populistisk?) parti Syriza nylig valget og de danner regjering med det lille høyrepopulistiske partiet Uavhengige Grekere. Det skjer samtidig med økt polarisering i Hellas der partiet Gyllent daggry er det største høyreekstreme partiet, I Ungarn har det høyreekstreme partiet Jobbik økt sin oppslutning. Vi trenger ikke gå lenger enn til vårt naboland der personer som tidligere har masjert i gatene i nazi uniformer, Sverige demokratene fikk ganske stor oppslutning ved det siste valget. Noen mener at det samme kan komme til å skje i Spania som i Hella ved neste valg, der det venstre (populistiske?) partiet Podemos kan komme til å danne regjering. Jeg vet at Sv i Norge assosierer seg med Syriza i Hellas og muligens også med Podemos i Spania. Jeg skriver (populistisk?) i parantes for såvel Syriza som Podemos, da mange av kommentarene i media går ut på at det er venstre populistiske partier. Jeg vet personlig ikke nok til å sette den merkelappen på dem. Samtidig ser vi også en økende religiøs polarisering mellom kristne og miltant islamisme. Mange av de høyre ekstreme partiene har nettopp sterk brodd mot islamisme generelt. 2. Norge. Vi har selv opplevd et av de verste høyreekstreme terrorangrepene i Europa. Ekstremisten var medlem av Fremskrittspartiet, men fant det ikke ekstremt nok og meldte seg ut. Ikke desto mindre sa han at angrepet ikke hadde skjedd om Fremskrittspartiet hadde sittet med makten. I dag sitter det partiet i regjering sammen med et historisk verdikonservativt parti, Høyre Mange nynazister har tatt i bruk gamle og nye varianter av symboler som blir knyttet til nazismen før og under andre verdenskrig, deriblant tradisjonelle flagg, hakekors, solkors og runer. Slike symboler er i mange tilfeller sterkt tabu-belagte i den moderne vestlige verden. Bruken av hakekors og Hitler-hilsen er for eksempel forbudt ved lov i Tyskland. Også Norge har strenge regler for politiske uniformer etter erfaringene med militante organisasjoner og bevegelser. Nynazistiske symboler representerer dermed ikke bare en politisk oppfatning, men er også en direkte provokasjon mot den bestående samfunnsordningen. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Nynazisme Se også: SNL Nynazisme i Norge Norske nynazister er farligere enn svenske Vi ofret mye i kampen mot nynazistene der også boken XTRM krig i Oslos gater er omtalt. 3. Hvor finner vi høyreekstreminsmen i Norge og hvor synlig er den på nettet? Vigrid er kjent i Norge (vigrid.net/elevstud_prosj.htm) og der vokser opp nye nettsteder Diagnostikk De politiske partiene representerer ikke lenger noenting, og det er meningsløst å stemme. At befolkningen hater sine egne ledere er et alvorlig problem. Man gjenfinner det samme fenomenet i alle europeiske land. De populistiske partiene vokser, og det finnes en dyp uro for muslimene hos en del av befolkningen. Problemet er fravær av demokrati i Frankrike. Mediene tas ikke på alvor. Det er et gjensidig hat mellom folk og elite. En veritabel skilsmisse. Kilde: (document.no) Med slike utsagn på første side er det vel ikke vanskelig å si hvor dette nettstedet hører hjemme. Nylig fant jeg et nytt nettsted (nordiskungdom.com) hvis budskap det ikke er mulig å ta feil av. Nevn gjerne flere som for eksempel Facebook siden som omtales her. 4. Hvordan forhindre fremveksten av Høyreekstreme partier og nettsteder i Norge? Den beste medisinen mot ekstremisme er Norge, er selvsagt et hus i økonomisk orden, deriblant sterke statsfinanser og en fungerende velferdsstat. Samtidig er det viktig å ta diskusjonen i det offentlige rom mot ultra liberaliser og anarkister som vil bryte ned vår velferdsstat, etalblert med blod svette og tårer. Det er også svært viktig at vi tar debatten om høyreekstreme strømninger, facistiske og nynazistiske partier ute i Europa. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Jeg har vel antydet før at norsk høyrekstremisme er preget av Tordenskiold soldater, både frivillig og ufrivillig. De er ikke så fryktelig mange. Når det av og til dukker opp nye "partier", organisasjoner og nettsteder er de ofte startet av frafalne eller utløpere fra eksisterende ditto. Det er nye navn på de samme menneskene. Det er vel kanskje den største "tryggheten" ved dagens situasjon, at de ikke er mange nok til annet enn sporadiske opptredener. Som ABB viste oss trengs det heller ikke mer enn en for å kunne ramme samfunnet på et gitt tidspunkt, men det gir ingen varig effekt. Nå er Breivik i fengsel, og Norge overlevde som samfunn, selv om mange døde den dagen. Det beste vi kan gjøre er å sette søkelyset på dem, slik du gjør med denne tråden. Det nytter ikke å tie dem ihjel. De tåler dårlig dagslys, men trives i skyggene. Samtidig må søkelyset være kritisk, så ikke omtalen fungerer som reklame, slik vi ser med Krekar for tiden. Han får jo ballen spilt rett opp i hendene av media, og martyrstemplet av en overivrig påtalemyndighet. (Ikke for å starte noen Krekar-debatt her, det er off topic.) Geir Endret 2. mars 2015 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Tja nå var vel ABB en sentrums-ekstremist, men klart det avhenger litt av hva TS legger i ordet "ekstremist"?For min del følger jeg overvåkningspolitiet, noe (uintensjonelt) ironiske, definisjon: Begrepet ekstrem referer til holdning til bruk av vold. En ekstrem person eller gruppe aksepterer bruk av vold for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål. Ekstremisme henspeiler derfor kun på valg av virkemidler og ikke hva som er målet.[url=http://www.pst.no/trusler/terrorisme/]http://www.nrk.no/norge/pst_-_-terrortrusselen-skjerpet-1.11579819 Endret 2. mars 2015 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Du mener hat mot muslimer er noe som SP, Venstre og KrF er kjent for...? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Nå har vel ABB klargjort at han, på linje med SP, Venstre og KrF IKKE har noe hat mot muslimer? Ønsket om å begrense innvandringen er noe SP, Venstre og Krf (og alle andre partier på Stortinget) ER kjente for, hvilket var det overordnede formålet til ABB. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Har samme inntrykk som Geir, i at det er et relativt lite miljø der hver person til gjengjeld er ekstremt aktive og slik gjør en del ut av seg på nettet. På dette forumet har vi hatt en del profiler jeg vil karakterisere som temmelig ekstreme og som står for standpunkt og ideer vi forbinder med høyreekstremisme, men om man går gjennom historikken til disse profilene er det antagelig ikke mer enn to tre individer som har stått for alle disse profilene. Det illustrerer nok ganske godt hvordan ståa er blant disse gruppene. Det som, for meg, fremstår som mer nytt etter Internetts inntog er en sammenfletting av konspirasjons og deler av alternativ bevegelsene, slik at en del av de som driver med naturmedisin, nyreligiøsitet osv. også blir vaksine-"skeptikere" og fordyper seg i konspirasjonsteorier der skurkene ofte er jøder osv. Det tror jeg er en utvikling vi bør holde et øye med fremover. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Nå har vel ABB klargjort at han, på linje med SP, Venstre og KrF IKKE har noe hat mot muslimer? Ønsket om å begrense innvandringen er noe SP, Venstre og Krf (og alle andre partier på Stortinget) ER kjente for, hvilket var det overordnede formålet til ABB. ABB klargjorde også at han var fra politiet, og hvis alle bare kunne samle seg på et område, så hadde han noen viktig informasjon å komme med. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget? Jeg tror du glemte å skrive den delen av innlegget som forbant det vi snakket om med denne setningen. Endret 2. mars 2015 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget? Jeg tror du glemte å skrive den delen av innlegget som forbant det vi snakket om med denne setningen. Forbindelsen vil du muligens forstå når det går opp for det at "han" referer til ABB. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget?Jeg tror du glemte å skrive den delen av innlegget som forbant det vi snakket om med denne setningen. Forbindelsen vil du muligens forstå når det går opp for det at "han" referer til ABB. Nope, setningen gir ingen mening i sammenhengen "er ABB høyreekstremist?" Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget?Jeg tror du glemte å skrive den delen av innlegget som forbant det vi snakket om med denne setningen.Forbindelsen vil du muligens forstå når det går opp for det at "han" referer til ABB. Nope, setningen gir ingen mening i sammenhengen "er ABB høyreekstremist?"Din innvending gir ingen mening. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Sukk... ABB er en høyreekstremist. Hvis han påstår noe annet, så har ikke det noe å si. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Er det noe nytt at politikere lyver, eller er det også noe han har til felles med politikerne som sitter på Stortinget? Alltid nye kretsmesterskap i sverting av politikere, helt uavhengig av hvem eller hvilket parti det gjelder...... 2 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Personlig synes jeg det er bedre at høyreekstreme organiserer seg i partier, enn at man skal tie dem konstant, da vil man lage en enda farligere situasjon der folk reagerer med vold istedet for ord. Jeg ville også vært forsiktig med å dra alle under én kam. Det er stor forskjell på folk som ønsker mindre innvandring (og mindre muslimsk innvandring) og en som går ut med hatretorikk og/eller tar saken i egne hender. På min side ønsker jeg mindre ikke-vestlig innvandring, men jeg har ikke noe hat mot de personene likevel. Jeg fokuserer på samfunnet, ikke på individene. Man kan ikke kvele en debatt man ikke ønsker å ta, og det er ingenting som tilsier at denne debatten vil bli borte over natten. I tillegg tror jeg en del av disse partiene vokser av helt andre grunner også. Det er ikke uten grunn at for eksempel Hellas er et land der ting som dette kan skje. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Sukk... ABB er en høyreekstremist. Hvis han påstår noe annet, så har ikke det noe å si. Så det er tankene i ditt hode som avgjør om andre er høyreekstremister, ikke tankene i hodet til den høyreekstremistiske? Så om jeg tenker at du er høyreekstremist, så er du det!!?? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Nei, det er den objektive vurdering som avgjør, som alt annet i verden med unntak av kjærlighet og hvorvidt kebaben er sterk nok. Ut fra disse kriteriene er ikke bare ABB høyreekstrem, men en høyreekstrem terrorist. Mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_terrorism Og ut fra helt andre kriterier så er du unødvendig provoserende i dine innlegg. Det går helt fint an å føre en rolig og behersket diskusjon om vanskelige temaer uten billige triks, stråmenn og beskyldninger. Endret 2. mars 2015 av Shruggie 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Personlig synes jeg det er bedre at høyreekstreme organiserer seg i partier, enn at man skal tie dem konstant, da vil man lage en enda farligere situasjon der folk reagerer med vold istedet for ord. Jeg ville også vært forsiktig med å dra alle under én kam. Det er stor forskjell på folk som ønsker mindre innvandring (og mindre muslimsk innvandring) og en som går ut med hatretorikk og/eller tar saken i egne hender. På min side ønsker jeg mindre ikke-vestlig innvandring, men jeg har ikke noe hat mot de personene likevel. Jeg fokuserer på samfunnet, ikke på individene. Man kan ikke kvele en debatt man ikke ønsker å ta, og det er ingenting som tilsier at denne debatten vil bli borte over natten. I tillegg tror jeg en del av disse partiene vokser av helt andre grunner også. Det er ikke uten grunn at for eksempel Hellas er et land der ting som dette kan skje. Et par veldig gode poeng her. Det blir veldig farlig å skremme Pegida av banen med flasker, eller snøballer, eller hva det var blitzerne gjorde, samtidig som man ikke kan la de vokse i fred heller. Avisene mener jeg gjorde den riktige tingen, de fulgte opp, lot Maxie få spillerom og tau nok til å henge seg selv på få uker. Problemet kommer selvsagt når det dukker opp en faktisk SMART høyreekstremist (Og nå sier jeg ikke at Pegida er høyreekstreme, for det er de faktisk ikke, det er bare rasister og høyrevridde, og det får man lov til å være i et åpent samfunn) som vet hva han skal gjøre med et slikt mikrofonstativ. Da er det ikke så smart å begynne å dele ut tau og spillerom; da må andre strategier på banen. 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Sukk... ABB er en høyreekstremist. Hvis han påstår noe annet, så har ikke det noe å si. Så det er tankene i ditt hode som avgjør om andre er høyreekstremister, ikke tankene i hodet til den høyreekstremistiske? Så om jeg tenker at du er høyreekstremist, så er du det!!?? Ingen av delene. Som Shruggie påpeker er det en objektiv vurdering som ligger til grunn for uttalelsen. Jeg kan godt referere til meg selv, og oppriktig være under oppfatning, at jeg er en flygende hest med horn, en såkalt enhjørning. Det gjør meg ikke til en enhjørning. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Nei, det er den objektive vurdering som avgjør,.... Ingen av delene. Som Shruggie påpeker er det en objektiv vurdering som ligger til grunn for uttalelsen. Jeg kan godt referere til meg selv, og oppriktig være under oppfatning, at jeg er en flygende hest med horn, en såkalt enhjørning. Det gjør meg ikke til en enhjørning.Jeg har ikke sett noen slik, såkallt objektiv vurdering, hvem har stått for den? Er det slik å forstå at "høyreekstremister" er nasjonalister og går i tog hver 17.mai, mens "venstreekstremister" er kosmopoliter som går i tog kun 1. mai? Endret 2. mars 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå