Gå til innhold

Er dette en god build?

Anbefalte innlegg

hei, jeg planlegger å bygge min egen pc og har i den anledning satt sammen en ønskeliste på komplett.no.

det oser ikke akkurat erfaring ut av øra mine, men jeg føler jeg har fått nogenlunde peiling av å lese meg opp her og der.

jeg lurer på om det er noen her med litt mer erfaring enn meg som kan se på builden min å gi meg litt tilbakemelding.

pcn skal bruker primært til gaming (bf4/farcry4 etc)

spørsmålene jeg i hovedsak sitter med er om jeg kan spare penger på noe uten å merke nevneverdig ytelse nedgang(kanskje jeg har satt opp deler som jeg absolutt ikke trenger)? er det deler her jeg burde holde meg unna/bytte ut?

og til slutt: er dette en god/kraftig build?

Builden: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1524149&su=8F8B0FF3-7891-424A-BB70-330D5EE6716F

Ønskelisten:

fractal R5

i7 4790k --> i5 4690k

Asus gtx 980 --> Asus Gtx 970

16Gb DDR --> 8GB DDR

MSI z97 hovedkort

kingston 240gb SSD --> Samsung evo 850 250GB SSD

Seagate 1TB

Edit: Listen i linken er endret etter tips i tråden!

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg heller Samsung 840 Evo (850) eller crucial mx100 serien 256 GB.

Skjermkortet bør ventes med, til R9 380\90 serien til AMD kommer da burde prisene falle litt.

Skal du ha noe i dag, kjøp brukt eller gå heller for overklokkbar GTX 970.

Det er ikke noe som sier at i5 4690k ikke holder mål, så med mindre du har planer om videoredigering eller multitasking så trenger du ikke så krafig. Coolermaster 212 evo holder så du må ikke ha noctua.

Lenke til kommentar

Antenner som stikker ut er som oftest bedre. Den jeg linket til bruker en eldre teknologi, men den klarer godt 100Mbps, teoretisk maks er 300Mbps.

Jeg har den selv, 15 meter til ruter gjennom 2 gulv og skorstein. 3/5 streker, stablilt 43Mbps på min 50/10 linje.

TL;DR: Veldig god rekkevidde og stabilitet, grei ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for flere ting på høyre side.

980 er imo overpriset (ift 970) og i7 har du lite utbytte av ved gaming.

Jeg ville nok gått for 16gb ram, noen nyere spill er RAM monstere, og du kan ikke forvente at kravene akkurat minker.

Ville ikke gått for noen av SSDene, velg heller en Crucial mx100, bx100 eller mx200.

De to siste er nyere, men det tror jeg ikke har så mye å si.

Kjøp fra NetOnNet. "Det er sluttsummen på kassalappen som teller" som Rema 1000 sier, kundeservice hos Komplett har blitt dårligere i det siste så vidt jeg har forstått, da kan man like godt gå for noen andre. NetOnNet har god nok kundeservice de også ;)

Denne RAMen er 16gb, og veldig rask. Jeg vet ikke helt om prisøkningen er verdt det for deg, men det er den absolutt beste prisen på veldig rask RAM ;)

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TXD316G2666HC11CDC01&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=TXD316G2666HC11CDC01

Anbefaler da denne pakken, PSU med mer futt i og bedre kvalitet for en billigere penge.

http://m.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/evga-evga850wdefiner5black/214091.7758/

Mvh Winnetou ;)

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Alle delene på høyre side er de jeg har i listen (betyr bare at jeg byttet til dette etter råd fra deg)

Har gått opp for meg at man kan få veldig mye for pengene uten å måtte hente fra øverste hylle!

Skal sjekke ut NetOnNet. Den kabinett+PSU pakka var ikke dum!

tror også det blir 16Gb ram.

Hva tenker du om denne som skjerm: https://www.komplett.no/asus-24-led-vg248qe/774683

Lenke til kommentar

Noen som har noe kunskap om hva som er det beste GTX 970 kortet?

hører mange si msi/asus/gigabyte??

kan noen bekrefte/avkrefte, eller begrunne? :) har problemer med å velge til min build :p

All hjelp settes stor pris på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...