Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjennomsnittsberegnet overtid = Null overtidsbetaling?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har store problemer med hvordan firmaet jeg jobber for handterer "overtid", og lurte på om alt faktisk går lovlig for seg.

Jeg er lærling som omreisende automasjonstekniker i en liten lokal bedrift, ca. 50 ansatte. Vi som gjør det fysiske arbeidet, rundt 10 mennesker, dekker hele landet og må reise både titt og ofte. I utgangspunktet skal vi arbeide 11-timers dager (12 timer med to pauser). Det blir ofte lengre dager pga tidsfrister og slikt.

All tid over 7,5 timer er mulig å ta ut som avspasering, da uten noe betaling. Kun vanlig timelønn de 100-120 timene på to uker, så avspasering (i teorien) den tredje uken. Bedriften sier at dette går helt fint, for timene blir gjennomsnittsberegnet. Dette er jeg overhodet ikke fornøyd med. Å reise i to uker, bo på hotell eller hytter og arbeide 12 timer? Skal de timene arbeid liksom vere like dårlig betalt som for en på tavleverkstedet lokalt som får gå hjem klokken 4? Det har også hendt at jeg har fått beskjed om å møte opp lokalt for andre arbeidsoppgaver etter 2-3 uker reise. Etter min forståelse var det ulovlig å gjennomsnittsberegne over lange perioder uten tariffavtale og avtale med arbeidstilsynet. Den eneste kompensasjonen for reise er diettpenger etter statens satser.

Før nyttår hadde jeg ca 40 timer "til gode". Ingen hadde forklart meg at avspaseringstimer ble slettet ved årsskiftet. Gikk fram og tilbake mellom personalleder og lønnsansvarlig, fikk vite at det var jo vanlig, det måtte jeg bare forvente. Fikk til slutt avtalt med sjefen at de timene ble overført til dette året, og tok resten av uken fri.

Slik jeg forstår det har mange andre reisende mye overtid til overs. Hva skal liksom skje når de mister timene ved nyttår? Det blir i vert fall ikke utbetalt. Arbeidsgiver maser ALDRI på at folk må ta fri, tvert imot. Dette er ren spekulasjon i tapte timer, om folk får timene slettet ved nyttår er jo dette effektivt gratis overtidsarbeid for bedriften.

Som ett eksempel, en uke jeg synes ble ganske urettferdig: Startet på flyplassen på søndag, klokken 18:00. Ventet på forsinket fly til 23:00. Kom fram til hotellet i Oslo 03:00. Opp 09:00 for å arbeide til 18:00. Tirsdag og Onsdag ble "vanlige" dager, 10-12 timer på anlegg. Torsdag reiste vi mot Gardermoen 15:00, etter 8 timer arbeid. Jeg var hjemme 21:00, og tok fredagen fri. Dette endte med 54 arbeidstimer. Men 16 av de var Reise(16:00-07:00), og de teller visst ikke som overtid man kan avspasere. Totale timer ble da 38, og med 7,5 timer avspasering på fredagen gikk jeg faktisk i MINUS den uken! Er jo helt ufattelig å bli så rævpult.

Vi har ingen tillitsvalgt, ingen er medlem i El- og IT-forbundet, må ta opp alt med personalleder, og føler hun er partisk.

Så essensen av det litt rotete innlegget her er: Er det lovlig å betale flat timelønn for ALT, kun fordi det blir gjennomsnittsberegnet?

Poster som anonym og på sidemål, arbeidsgiver kan lett finne min vanlige diskusjon-bruker. På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene om gjennomsnittsberegning av arbeidstid følger av arbeidsmiljøloven § 10-5. Hvis arbeidstiden er lovlig gjennomsnittsberegnet har man ikke krav på overtid.

Lovlig gjennomsnittsberegning innebærer:

- I avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker: Inntil ni timers arbeidsdag i døgnet, og 48 timers arbeid i løpet av syv dager.

- I avtale mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i tariffbundet virksomhet: Inntil ti timer i døgnet, og 48 timer i løpet av syv dager. 48-timersgrensen kan i tillegg gjennomsnittsberegnes over åtte uker, men ikke med mer enn 54 timer i en enkelt uke.

For disse to alternativene skal gjennomsnittsberegning foregå over 52 uker.

- Ved godkjenning fra Arbeidstilsynet: Inntil 13 timer i døgnet, og 48 timer i løpet av syv dager. 48-timersgrensen kan gjennomsnittsberegnes over åtte uker, uten maksgrense. Gjennomsnittsberegningen skal ellers skje over 26 uker.

Merk at reisetid ikke nødvendigvis er arbeidstid i denne sammenheng.

Det er vanlig praksis at fleksitidstimer slettes ved utløpet av en periode, og da fleksitidstimer over en viss grense, se for statens vedkommende Statens Personalhåndbok pkt. 9.15.1 nr. II-4. Årsaken til det er at fleksitidstimer er et personalmessig gode, hvor det er en viss adgang (og plikt) til å begrense hvor mye det godet utnyttes. Å stryke pålagt arbeidede timer som ledd i arbeidsplan er ikke det samme som å stryke fleksitidstimer.

Slik jeg ser det har din bedrift store problemer med arbeidsmiljøloven, og hadde hatt godt av et lite besøk fra Arbeidstilsynet. En litt høyere grad av fagorganisering hadde nok også hjulpet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke dersom arbeidstiden er (lovlig) gjennomsnittsberegnet. Da er poenget at man ikke har arbeidet ut over grensen for (gjennomsnittsberegnet) alminnelig arbeidstid, og vilkåret for utløst overtidsbetaling er at man har gjort nettopp det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

- I avtale mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i tariffbundet virksomhet: Inntil ti timer i døgnet, og 48 timer i løpet av syv dager. 48-timersgrensen kan i tillegg gjennomsnittsberegnes over åtte uker, men ikke med mer enn 54 timer i en enkelt uke.

Slik jeg ser det har din bedrift store problemer med arbeidsmiljøloven, og hadde hatt godt av et lite besøk fra Arbeidstilsynet. En litt høyere grad av fagorganisering hadde nok også hjulpet.

Problemet her er at bedriften ikke har verken tillitsvalgt eller tariffavtale. Vi følger tarifflønn for lærlinger, men ingen avtale. 54 timer per uke blir regelmessig overskridd. Har forstått at det ikke blir overtidstillegg om det blir gjennomsnittsberegnet, men det er jo totalt feil å bare si overtid blir avspasering, for så å vere ekstremt lite fleksibel rundt når arbeidstaker får avspasere.

Lenke til kommentar

Med rundt 50 ansatte, skal dere i alle tilfeller ha et verneombud som er valgt av de ansatte. Du kan ta det opp med vedkommende (det skal være oppslag på arbeidsplassen som opplyser om hvem som er verneombud). Er bedriften på minst 50 ansatte skal dere også ha arbeidsmiljøutvalg.

Har dere ikke verneombud sier jeg meg enig med krikkert om at bedriften har godt av et besøk fra Arbeidstilsynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk samme hakeslep i en elektrokjede her til lands.

Jobbet 20t dagen i 4 uker med helgene, så får vi beskjed om at overtid snittregnes over 3 mnd og da ble all overtiden ført over som vanlig arbeid de 8timene som var ledig på dagtid de neste 2 mnd og vanlig timelønn ble da gitt for alt arbeid :hm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta vare på all dokumentasjon ang. din arbeidstid. Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år, så når du slutter som lærling leverer du et krav til bedriften om etterbetaling av lønn. Da slipper du å få problemer før etter du er ferdig med jobben. Og da er det ikke så mye de kan gjøre.

En anonym telefon til arbeidstilsynet kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

Ta vare på all dokumentasjon ang. din arbeidstid. Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år, så når du slutter som lærling leverer du et krav til bedriften om etterbetaling av lønn. Da slipper du å få problemer før etter du er ferdig med jobben. Og da er det ikke så mye de kan gjøre.

En anonym telefon til arbeidstilsynet kan også hjelpe.

Absolutt alle timelister med nøye spesifiserte timer og type arbeid/avspasering/ferie blir daglig lagret på både

minnepenn og pc, gjerne Dropbox av og til også. Er arbeidstilsynet villig til å hjelpe å gå gjennom timelister og finne eventuelle overskridelser? Eller bør en fagforening assistere med det?

Må ta en telefon til arbeidstilsynet snart ja, det er vel mer effektivt enn det tips-skjemaet på nettsiden.

Lenke til kommentar

Problemet her er at bedriften ikke har verken tillitsvalgt eller tariffavtale. Vi følger tarifflønn for lærlinger, men ingen avtale. 54 timer per uke blir regelmessig overskridd. Har forstått at det ikke blir overtidstillegg om det blir gjennomsnittsberegnet, men det er jo totalt feil å bare si overtid blir avspasering, for så å vere ekstremt lite fleksibel rundt når arbeidstaker får avspasere.

Loven stiller absolutte krav - i løpet av en 52-ukersperiode (8 uker for 54-timersuke, og 26 uker hvis man må ha disp fra Arbeidstilsynet) skal timesaldoen netto gå i null. Har den ikke fått gjort det, så opererer bedriften enten med systematisk bruk av overtid (ikke lov) eller brudd på arbeidstidsbestemmelsene (heller ikke lov). Å "stryke" avspasering er i realiteten å prøve å snike seg til nullstilling av timesaldoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...