Gå til innhold

Når du skal sette inn en frossenpizza, varmer du opp ovnen først?

75 stemmer

1. 1. Varmer du opp ovnen før du setter inn pizzan?

Anbefalte innlegg

De fleste jeg kjenner varmer opp ovnen først.

Jeg er for tiden litt i tvil om det har noe for seg.

Dersom man setter inn pizzan i en kald ovn er jo pizzan nesten ferdig når ovnen er varmet opp.

Man sparer jo både tid og strøm.

Hva gjør dere og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge går bra så lenge man passer på,
selv varmer jeg opp ovnen,
men det er mest for å være sikker på at pizzaen ikke blir svidd / for lite stekt,
da jeg har en ovn som er veldig treig,
bruker 25 min på å nå 225 grader.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Varmer opp ovnen først, når den er varm tas pizzaen ut av fryseren og settes inn. Steker ca. midt på angitt tid. Like bra hver gang.

Tid kan man spare på å ikke varme opp først, men strøm blir spart kun på sommeren i så fall. Overskuddsvarmen går jo ut i huset/leiligheten.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt problemer med å få pizza riktig stekt og samtidig ikke brent og tørr.

Så kom jeg på noe glupt, en sou vide-maskin skal jo gjøre all mat himmels, så tenkte, pizza må jo funke.

Tok litt tid å vende seg til teksturen da denne er ganske forskjellig fra vanlig pizza, men all smak holder seg og man slipper den tørre bunnen. Pizzaen er overaskende saftig etter å ha "stekt" den i en sånn maskin.

Anbefalles!

post-27317-0-95302700-1425247906_thumb.png

(kveldsmaten i dag)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bare har over/under-varme er saken biff: pizzaen skal inn med en gang.

Dilemmaet oppstår når man har grillfunksjon som varmer opp ovnen fortere, men svir toppen på pizzaen.

0) Varme opp først uten grill.

1) Pizzaen inn med en gang uten grill

2) Pizzaen inn med grill

3) Varme opp først med grill

Har man først har grill og ikke vil ha pizzaen inne med grillen på så er min erfaring at 3) er raskere enn 1).

Pizza som skal stekes midt i ovnen kan fint settes inn på nederste rille med grill 2).

Pizza som skal stekes nederst i ovnen blir derimot ikke så god på 2). Da er det best å varme opp ovnen først.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på pizzaen, og instruksene på eska, men vanligvis varmer jeg opp ovnen til 200 - 250 grader (tar et kvarter), tar pizzaen ut av fryseren og lar den ligge i 5 - 10 minutter, slenger den inn på midterste rille med over- / under-varme i 10 - 20 minutter, tar den ut og lar den stå på benken i 2 - 3 minutter, før jeg deler opp, legger den på eska, og tar med meg hele sulamitten bort til hvor jeg skal spise. Oddsen er også stor for at jeg tar med meg en flaske hot kebabsaus og basilikum til å strø over.

Lenke til kommentar

Å forvarme ovnen gjør vel egentlig bare steketiden mer beregnelig, da ovner tar ulik tid å varmes opp. Med andre ord, hvis du kjenner ovnen din skal det ikke være noe problem å legge den i kald ovn. :)

Som sagt - har du grill svis pizzaen når grillen er på. Men det lønner seg å forvarme, fordi grillen er 1000 watt mer.
Lenke til kommentar

1. Spill Counter Strike

2. Vent til omgang slutter

3. Bein i fryseren og hiv pizza i ovn på rist og sett temp på 225 C

4. Forsett å spill 3-4 omganger

5. Pizza taes ut av ovn

6. Spill en omgang til så pizzaen kjølner litt

7. Pop en cola og spis et stykke mellom omgangene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...